یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۰
 |  7/ بهمن/ 1399 - 11:20
  |   نظرات: بدون نظر
95 بازدید بازدید

گپ و گفتی با دادستان کرمانشاه درباره پرونده‌های مهم قضایی


گپ و گفتی با دادستان کرمانشاه درباره پرونده‌های مهم قضایی

ایسنا/کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه آخرین وضعیت برخی پرونده‌های مهم قضایی استان را تشریح کرد.

شهرام کرمی با حضور در دفتر ایسنای کرمانشاه، به تشریح آخرین وضعیت پرونده “گلیم و گبه” و مرحوم “آسیه پناهی” پرداخت و در خصوص اقدام شهرداری مبنی بر مسدود کردن ورودی برخی واحدهای مسکونی و تجاری با قرار دادن “نیوجرسی”، تاثیر آزادسازی برخی زندانیان بر افزایش سرقت های خرد و بازتاب منفی انتشار فیلم‌هایی از برخی جرائم توضیحاتی داد.

آخرین وضعیت پرونده “گلیم و گبه”

وی در تشریح آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مالباختگان پرونده گلیم و گبه اظهار کرد: این پرونده قضایی که سال ۱۳۹۵ تشکیل شد، باتوجه به وسعتی که از نظر تعداد شکات و مالباختگان داشت، پرونده‌ای پیچیده و پردردسر بود که هنوز هم به طور کامل بسته نشده است.

وی افزود: پس از دستگیری متهم، روند رسیدگی به این پرونده انجام و با اعلام رای دادگاه از نظر قضایی مختومه شد، اما از نظر اجرای حکم هنوز بخشی از کار این پرونده باقی است.

کرمی با بیان اینکه برای پرداخت مطالبات مالباختگان این پرونده تمام اموال منقول و غیر منقول متهم که در زمینه های مختلفی بود با دقت و وسواس شناسایی و توقیف شد، خاطرنشان کرد: پس از توقیف اموال نوبت به فروش آنها رسید که بخش زیادی از این اموال به فروش رسید و به مالباختگان پرداخت شد.

وی افزود: پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان جمعا حدود ۱۳ هزار شاکی داشت که با پول اموال به فروش رفته توانستیم طلب بخش اعظمی از این شکات را پرداخت و تسویه کنیم و درحال حاضر تنها حدود ۴۰۸ شاکی باقی مانده که این تعداد هم افرادی هستند که مبالغ طلب آنها کلان است و جمع کل طلب آنها به حدود ۲۳ میلیارد تومان می رسد.

کرمی گفت: اموال باقی مانده متهم که اموال قابل توجهی نیز نیست، صعب الفروش می باشند. برای فروش رفتن آنها هم از برخی دستگاه ها کمک خواسته ایم تا بتوانیم طلب باقی مالباختگان را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان چه زمانی بسته می شود، افزود: نمی توان زمانی را برای بسته شدن این پرونده متصور بود و بستگی به آن دارد که اموال باقی مانده چه زمانی به فروش برسند که البته برای فروش آنها به کمک دستگاه های دیگر نیاز داریم.

دادستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مجموع باید به این مسئله اذعان کرد که پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان نسبت به پرونده هایی که در سطح کشور با این ابعاد و تعداد شکات وجود داشته، زودتر به نتیجه رسید.

پرونده “آسیه پناهی” به دادگاه تجدید نظر رفته است

اوایل خرداد امسال بود که ماموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه برای قلع و قمع آلونکی که آسیه پناهی برای خودش و دختر و نوه‌اش بصورت غیرمجاز ساخته بود، به محل زندگیش در شهرک فدک رفتند و هنگامی که می‌خواستند برای تخریب این آلونک اقدام کنند، با واکنش این بانو مواجه شدند.

این بانوی ۵۵ ساله کرمانشاهی برای جلوگیری از تخریب محل سکونتش خود را به داخل چنگک بیل مکانیکی اجرائیات شهرداری انداخت که با برخورد ماموران اجرائیات شهرداری و بکارگیری اسپری فلفل مواجه شد.

بدنبال وقوع این ماجرا ماموران شهرداری آسیه پناهی را به کمپ چشمه سفید انتقال دادند که وی در مسیر انتقال به کمپ دچار حمله قلبی شد و جانش را از دست داد.

پس از وقوع این حادثه که بازتاب بسیار گسترده ای در فضای مجازی داشت، دستگاه قضایی استان به ماجرا ورود کرد و برای مقصرین اصلی حادثه تشکیل پرونده داد.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده، اعلام کرد: پس از تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه، بررسی کارشناسی علت اصلی فوت آن مرحومه مقداری طول کشید. باتوجه به اینکه در چنین پرونده هایی علت فوت بسیار مهم است، برای همین پزشکی قانونی به لحاظ تخصصی بودن موضوع تعیین علت فوت را در این پرونده در اولویت قرار داد و نتیجه قطعی را به ما اعلام کرد. 

وی افزود: طبق اعلام پزشکی قانونی آسیه پناهی در اثر سکته قلبی فوت کرده بود، اما استرس ناشی از عملیات شهرداری و سوء مدیریت صحنه نیز ۱۰ درصد در علت مرگ او تاثیر داشته است.

مدعی العموم کرمانشاه تاکید کرد: با اعلام وصول نتیجه پزشکی قانونی و تایید تاثیر سوء مدیریت شهرداری در ماجرا و به جهت بکارگیری اسپری غیرمجاز در محل،  قرار جلب صادر و از ناحیه دادستان هم یک کیفرخواست صادر شد.

وی افزود: سرانجام در دادگاه بدوی شعبه کیفری۲ حکمی مبنی بر ۱۸ماه حبس بابت هر دو اتهام علاوه بر پرداخت دیه برای معاون اجراییات شهرداری کرمانشاه صادر شد.

کرمی گفت: به عنوان دادستان کرمانشاه به این رای اعتراض کردم، چراکه بازتاب اجتماعی و عملیات روانی این پرونده زیاد بود، برای همین تقاضای تشدید مجازات را داشتم، لذا پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته و در آنجا هم حکم را تایید کرده، اما گویا در بحث حبس قائل به تعلیق شده است.

سارقین سابقه دار به مرخصی نرفته‌اند

آنطور که رئیس کل دادگستری استان می گوید طی یکسال گذشته حدود هزار نفر از جمعیت کیفری زندان های استان کاهش پیدا کرده که یا به دلیل شیوع کرونا به مرخصی رفته اند و یا اینکه با ارفاق های قانونی از زندان آزاد شده اند، این درحالی است که طی این مدت هم شاهد افزایش آمار سرقت های خرد در سطح استان بوده ایم.

عده ای معتقدند که عامل اصلی افزایش آمار سرقت های خرد در سطح استان، آزادسازی تعداد قابل توجهی از زندانیان است که بخشی از آنها را سارقین تشکیل می دهند.

دادستان عمومی و انقلاب استان در پاسخ به اینکه آیا ارتباطی بین کاهش جمعیت کیفری زندان ها و افزایش آمار سرقت های خرد در سطح استان وجود دارد، گفت: طبق آمارها تعداد سرقت های خرد در سطح استان افزایش یافته است، اما این افزایش سرقت ها فقط مربوط به کرمانشاه نیست و در سراسر کشور شاهد چنین اتفاقی هستیم.

وی گفت: کرمانشاه نهمین استان پرجمعیت کشور است و از نظر آمار سرقت ها هم در جایگاه نهم کشور قرار داریم که این نشان می دهد آمار سرقت ها در کرمانشاه بالا نیست.

کرمی افزایش آمار سرقت های خرد کرمانشاه را به دلایل مختلفی دانست و افزود: گرانی، بیکاری های ناشی از شیوع کرونا و بویژه شغل های فصلی و فشار اقتصادی مهم ترین عوامل افزایش سرقت های خرد در استان هستند، البته طی این مدت افزایشی در سرقت های مهم نداشته ایم.

وی در خصوص میزان تاثیر اجرای طرح پایش زندان ها در افزایش سرقت های خرد در استان هم گفت: هرچند هزار نفر کاهش جمعیت کیفری زندان ها را  داشته ایم که اکنون بیرون از زندان ها هستند، اما تاکنون نشان معناداری که بگوییم علت افزایش سرقت های خرد مربوط به مرخصی های کرونایی و پایش زندانیان بوده را نداشته ایم.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد زندانیان استان را سارقین تشکیل می دهند، افزود: درحال حاضر اکثر ظرفیت زندان را به این افراد اختصاص داده ایم و از آنجایی که سرقت های خرد می تواند امنیت روانی جامعه را هم به خطر بیندازد و بازتابی منفی در جامعه داشته باشد، برای همین زندانیان سابقه دار را مشمول ارفاقات قانونی و مرخصی های کرونایی نکرده‌ایم.

وی یادآورشد: البته این راهم معتقدیم که مردم و دستگاه های خدمات رسانی که مورد دستبرد سارقین قرار می گیرند هم باید با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در پیشگیری از وقوع سرقت های خرد اهتمام داشته باشند.

اقدام شهرداری در مسدود کردن درب واحدهای مسکونی غیرقانونی است

اقدامات اخیر شهرداری کرمانشاه در مسدود کردن ورودی تعدادی از واحدهای مسکونی و تجاری با قرار دادن “نیوجرسی” موضوع دیگری بود که دادستان کرمانشاه در باره آن گفت: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که با وجوهی همچون عوارض و مالیات اداره می شود و در مقابل وظایف متعددی هم دارد که هزینه های زیادی می خواهند.

وی افزود: متاسفانه عده ای در بهترین نقاط شهر آپارتمان ساخته اند و بخشی از آن را تجاری سازی کرده اند تا آن را به فروش برسانند، اما حاضر نیستند سهم شهرداری را از این ساخت و سازها بدهند، درحالی که اگر این عوارض و جریمه ها را به موقع پرداخت کنند دیگر کار به جایی نمی رسد که شهرداری ورودی واحدهای آنها را مسدود کند. بنابراین در وهله اول به مردم توصیه می کنیم بویژه در بحث واحدهای تجاری حق شهرداری را پرداخت کنند، چراکه این عوارض دوباره برای مردم صرف می شود.

وی افزود: در مورد اقدامی هم که اخیرا شهرداری در مسدود کردن ورودی تعدادی از واحدهای مسکونی انجام داده، این عمل غیرقانونی است و چندین بار به آنها تذکر دادیم که نیوجرسی ها را برداشتند.

کرمی خاطرنشان کرد: ورودی که تاکنون به این موضوع داشته ایم بیشتر از باب حقوق عامه بوده، چرا که مانع از تردد اشخاص و خودروها شدن خلاف مقررات است، اما هنوز شکایت مستقیمی از سوی اشخاص درمورد این اقدام شهرداری نداشته ایم.

با “ترک فعل مدیران” برخورد می‌کنیم

وی در ادامه در خصوص ابلاغ دستورالعمل “ترک فعل مدیران” از سوی قوه قضائیه به استان هم گفت: رئیس قوه قضائیه در ماه های گذشته دستورالعملی را صادر کرد مبنی براینکه ترک فعل مدیران جرم است و طبق این دستورالعمل خواسته شده تا به این موضوع در استان ورود کنیم که ما نیز به همه دستگاه ها آن را ابلاغ و گوشزد کردیم.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: براین اساس اگر مدیری به موجب قانون باید کاری را انجام دهد، اما آن کار را مسکوت بگذارد و با این اقدام ضرری متوجه مردم و جامعه شود، با آن برخورد می کنیم.

شهروندان مسئولیت پذیر باشند

وی در ادامه به انتشار گسترده برخی حوادث منفی استان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: گاهی جرائمی در جامعه اتفاق می افتد که جرائم خشنی است، اما در سطح بسیار وسیعی در فضای مجازی بازتاب می یابد و اذهان جامعه را خراب می کند.

کرمی تاکید کرد: التهابی که بازتاب چنین حوادثی درجامعه بوجود می آورد، پیامدهای بسیار منفی را بدنبال دارد، بنابراین به مردم توصیه می کنیم که در هنگام مواجه شدن با جرائم خشن که از آنها فیلم ویا عکس می گیرند، بجای اینکه آن را در فضای مجازی پخش کنند که تاثیراتی منفی به دنبال داشته باشد، مستندات خود را  در اختیار پلیس قرار دهند که این مسئله علاوه بر اینکه سبب می‌شود ذهن جامعه مشوش نشود و چهره ای منفی از استان و کشورمان مخابره نشود، کمک خواهد کرد تا پلیس هم زودتر مجرمین را دستگیر کند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا از مردم انتظار داریم از بازنشر اخبار و جرائم منفی که در استان رخ می دهد، در فضای مجازی خودداری کنند.

۹۹ درصد تیراندازی‌ها در کرمانشاه خسارت مالی و جانی ندارد

دادستان کرمانشاه در بخش پایان سخنان خود بااشاره به آمار بالای تیراندازی هایی که در کرمانشاه صورت می گیرد، افزود: تقریبا ۹۹ درصد این تیراندازی ها بدون خسارت مالی و جانی است و فقط به منظور قدرت نمایی صورت می گیرد.

وی گفت: متاسفانه فرهنگ قدرت نمایی هایی اینچنینی در کرمانشاه چندان نکوهیده نیست و به عنوان عملی قبیح به آن نگاه نمی شود و تا زمانی که این اعمال از نظر مردم جامعه قبیح نباشد، کنترل کردن آن سخت است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 19135 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2020740 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر