شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱
 |  29/ آبان/ 1400 - 10:59
  |   نظرات: بدون نظر
1,489 بازدید بازدید

آمادگی پزشکی قانونی در برگزاری آموزه‌های قانونی برای کادر درمان


آمادگی پزشکی قانونی در برگزاری آموزه‌های قانونی برای کادر درمان

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تأثیر قابل توجه آگاهی از موارد حقوقی و قضایی کادر درمان در کاهش خطاهای پزشکی و به تبع آن کاهش شکایت از پزشکان، از آمادگی سازمان پزشکی قانونی کشور برای همکاری با انجمن ها و دانشگاه های علوم پزشکی در برگزاری دوره‌های آموزه‌های قانونی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، سیدامیرحسین مهدوی با بیان این مطلب، افزود: مجموعه فعالیت‌های آموزشی سازمان بر اساس سند جامع آموزش حول این موضوع به دو بخش از جامعه پزشکی شامل پزشکان داخل و خارج سازمان ارائه می شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش به پزشکان داخل سازمان در دو مرحله آموزش بدو خدمت و حین خدمت ارائه می شود، تصریح کرد: به استثنای پزشکان متخصص پزشکی قانونی که در دوره ای سه ساله تحت آموزش های تخصصی قرار می گیرند، برای پزشکان عمومی و سایرمتخصصین در بدو ورود به سازمان دوره های آموزشی تخصصی برگزار و پس از طی این دوره از آنان آزمون گرفته می شود که در صورت کسب نمره قبولی کار خود را در سازمان آغاز خوهند کرد.

وی ادامه داد: در کنار آموزش های بدو خدمت پزشکان شاغل در پزشکی قانونی، این پزشکان موظف هستند سالانه آموزش های حین خدمت را نیز بگذرانند که هدف از این آموزش ها ارتقاء کیفی خدمات جهت اظهار نظر کارشناسی علمی و دقیق برای ارائه به محاکم قضایی است.

مهدوی در خصوص آموزش های ارائه شده به گروه های پزشکی شاغل در بخش های درمانی کشور نیز با بیان اینکه بخش دیگری از فعالیت های آموزشی سازمان مربوط به پزشکان خارج سازمان است، اظهار داشت: دوره های برگزار شده توسط پزشکی قانونی علاوه بر اینکه جزء آموزش های مداوم و دارای امتیاز بازآموزی برای تمدید پروانه مطب پزشکان است، اطلاعات حقوقی و قضایی آنان را نیز در جهت کاهش خطاها و پیشگیری از شکایات افزایش می دهد.

به گفته وی آگاه بودن پزشکان فعال در بخش های درمانی از مسائل حقوقی و قانونی، به ارائه بهتر خدمات توسط آنان کمک کرده و لذا به میزان قابل توجهی تعداد شکایت از کادر پزشکی و درمان را کاهش می دهد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور، در ادامه با تأکید بر اینکه با توجه به تعداد و تنوع زیاد گروه های پزشکی کادر درمان و رشته های تخصصی، برگزاری دوره آموزشی برای همه این افراد در زمان کوتاه میسر نیست، خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور بر اساس میزان شکایات و موارد قصور، رشته ها و تخصص هایی را که میزان شکایت از آن ها بیش از سایر رشته هاست در اولویت برنامه های آموزشی خود قرار می دهد که عمدتا شامل رشته هایی است که با اقدامات اورژانسی همراه هستند.

وی افزود: همچنین سازمان پزشکی قانونی کشور این آمادگی را دارد با هدف کاهش موارد قصور پزشکی و شکایت از کادر درمان با کلیه انجمن ها و دانشگاه های علوم پزشکی در برگزاری دوره های آموزه های قانونی همکاری کرده و در سطح گسترده پنل هایی را در قالب سخنرانی و یا پرسش و پاسخ به جامعه پزشکی کشور ارائه دهد.

مهدوی تأکید کرد: این آمادگی در پزشکی قانونی مراکز استان ها و حتی شهرستان ها وجود دارد که ضمن همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت های آموزشی دانشگاه ها و گروه های آموزشی رشته های تخصصی دوره هایی را در قالب آموزه های قانونی با هدف ارتقای آگاهی پزشکان برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوره های آموزه های قانونی، مطالبه جامعه پزشکی نیز هست، گفت: طی جلسه اخیر با مدیرکل محترم آموزش مداوم جامعه پزشکی در خصوص برگزاری دوره های آموزه های قانونی مذاکره شد و ساز وکار ارائه این آموزش ها توسط پزشکی قانونی در قالب وبینار و به شکل آموزش های آنلاین و آفلاین تدوین شد که امیدواریم زمینه اجرای گسترده آن نیز هرچه سریع تر مهیا شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان یادآور شد: هرچند برگزاری دوره های آموزه های قانونی از مهم ترین برنامه های آموزشی سازمان برای مخاطبین خارج سازمانی است اما در کنار آن آموزش هایی نیز به گروه های پرستاری، مامایی، مسئولین فنی بیمارستان ها، قضات، دانشجویان علوم قضایی و …. توسط سازمان ارائه می شود که به نوبه خود از اهمیت ویژه ای در ارتقاء آگاهی مخاطبان در حوزه های فعالیتشان برخوردار است.

 مهدوی در ادامه به انتخاب استان های برتر آموزشی اشاره کرد و گفت: طی بررسی های صورت گرفته در معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان استان های برتر آموزشی بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۹ انتخاب شدند.

وی افزود: پس از بازبینی فرم های رتبه بندی استان ها در کارگروه آموزشی، عملکرد آموزشی استان ها ارزیابی و رتبه بندی آن ها در سطوح مختلف انجام شد.

مهدوی خاطرنشان کرد: این رتبه بندی بر اساس عملکرد آموزشی استان های در سال ۱۳۹۹ و مطابق با سرتیترهای اصلی طراحی و ابلاغ شده به آن ها صورت گرفت که بر این اساس در سطح یک، استان های فارس، تهران و خراسان رضوی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان افزود: در سطح دو و سه نیز به ترتیب استان های لرستان، زنجان، البرز(سطح ۲)، و استان های ایلام، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری (سطح ۳) رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 324 بازدید

بازدید دیروز: 1288 بازدید

بازدید کل : 1614077 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر