یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۲
 |  27/ اسفند/ 1398 - 5:21
  |   نظرات: بدون نظر
45 بازدید بازدید

دیدگاه یک حقوقدان درباره قرنطینه در وضعیت بیماری کرونا


دیدگاه یک حقوقدان درباره قرنطینه در وضعیت بیماری کرونا

یک ‌ وکیل دادگستری گفت: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی در وضعیت اضطراری ناشی از «بیماری کرونا» دولت با تصویب مجلس می تواند تا ۳۰ روز (ضمن تمدید آن) محدودیت های ضروری از قبیل قرنطینه شهرها، منع  سفر، منع خروج  شهروندان از منازل خود و … را برقرار سازد.

وحید ملکی در گفت وگو با ایسنا درباره ضرورت حضور شهروندان در منازل گفت: قانون اساسی مصادیق محدودیت‌های ضروری را بر نشمرده اما  طبق  عرف اساسی، عملکرد رویه شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی و مستفاد از اصاله الاباحه این امر مانع برقراری محدویت‌های دیگر و ضروری بهداشتی نخواهد بود؛ خاصه آنکه جهت برقراری تندرستی و حفظ دماء شهروندان (مسلمین) هم در قرآن و هم در سیره اهل بیت (ع) تاکید بسیار شده است.

وی افزود: در  اصول ۲۹ و بند ۱ اصل ۴۳ قانون اساسی به عنوان قانون مادر و قانون ساماندهی بهداشت و درمان مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۶۷ این مهم وظیفه دولت بر شمرده شده است.  

این وکیل دادگستری تصریح کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی در وضعیت اضطراری بیماری کرونا دولت با تصویب مجلس می تواند تا ۳۰ روز (زمان تمدید آن) محدودیت های ضروری از قبیل قرنطینه شهرها، منع  سفر، مانع خروج از منازل شهروندان شود.  

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این محدودیت‌ها به معنای برقراری حکومت نظامی و ناقض حقوق شهروندی نیست زیرا اولاً حکومت نظامی در ایران ممنوع بوده ثانیا محدودیت‌های فوق همگی موقت و تا موقع ضرورت (دفع بیماری) می باشد؛ ثالثا اصل برقراری محدودیت‌های فوق الذکر صرفا  با تصویب نمایندگان مردم در مجلس خواهد بود.

ملکی تصریح کرد: در این مدت دولت موظف به تامین معاش دهک‌های ضعیف جامعه و تامین مایحتاج مردم تا  حد امکان میباشد.  

وی در پایان یادآور شد: مواردی که گفته شد با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی و مواد  ۸ و ۷ و ۱۵ قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب ۸۸ و ملاک ماده ۴ قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب ۸۴ و مفهوم مخالف فرار انتهایی ماده ۱۱ قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۳۹، نظریه ولایت فقیه طبق اصول ۵ و ۱۱۰ قانون اساسی، اصول حمایتی و اصول کلی حقوقی و سیره و آیات قرآنی است.  

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 10058 بازدید

بازدید دیروز: 18185 بازدید

بازدید کل : 1661586 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر