یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۶
 |  10/ دی/ 1398 - 10:53
  |   نظرات: بدون نظر
18 بازدید بازدید

انتقاد اولادقباد از دستگاه‌های متولی اجرای قانون هوای پاک


انتقاد اولادقباد از دستگاه‌های متولی اجرای قانون هوای پاک

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به تصویب قانون هوای پاک خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد بر ضرورت اجرای این قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط تأکید کرد.

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ پاسداری از هوای سالم و پاک بخشی از حفاظت محیط زیست است چرا که هوای سالم و پاک ضروری‌ترین نیاز حیاتی انسان‌ها است و هوای آلوده نه تنها برای انسان و حیوانات بلکه برای گیاهان و درختان نیز زیان‌آور است.

وی افزود: به موازات رشد سریع و برنامه‌ریزی نشده جمعیت شهرها افزایش تقاضای استفاده از ناوگان حمل و نقل،‌ تغییر الگوی مصرف، افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری فعال در سطح شهرها، تردد خودروها با سن بالا و فرسوده، استفاده از سوخت‌های فسیلی در منابع ثابت مانند صنایع، نیروگاه‌ها و حتی مراکز تجاری و مسکونی و افزایش روزافزون تقاضای مصرف منابع مختلف انرژی در فعالیت‌های صنعتی با فناوری‌های فرسوده را شاهد هستیم که این‌ها در کنار استخراج صنایع در مجاورت و حریم شهرها از جمله عوامل افزایش آلودگی هوا هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تخریب محیط زیست و استفاده نادرست از منابع آب و خاک در آلودگی هوا موثر هستند، یادآور شد: بروز پدیده‌های طبیعی و انسان ساخت مانند ریزگردها نیز به این آلودگی کمک می‌کند که از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور خصوصا در کلانشهرها است و عوارض اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی زیادی را در پی داشته است.

اولادقباد خاطر نشان کرد: برای مواجهه با این پدیده اقداماتی صورت گرفته که مهمترین آن‌ها در دوره دهم مجلس تصویب قانون هوای پاک است که متأسفانه اجرا نمی‌شود؛ یعنی در واقع ما ضعف قانون نداریم بلکه مهم اجرای قانون است که به استانداردسازی خودروها و سوخت تولید داخل برمی‌گردد. عامل اصلی آلودگی هوا نیز خودرو وسایل نقلیه است که تعداد زیادی از آن‌ها استاندارد نیست و استفاده زیاد از آن‌ها و همچنین سوخت‌های فسیلی در منازل و صنایع موجب این آلودگی می‌شود که تأثیر منفی بر سلامت مردم دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: زمانی که یک قانون در مجلس مصوب می‌شود دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز ملزم به رعایت یکسری اصول و استانداردها می‌شوند همچنان که در این قانون نیز الزاماتی پیش‌بینی شده است اما متأسفانه این قانون که ۲۵ تیر سال ۹۶ تصویب و ابلاغ شده به درستی اجرا نمی‌شود.

اولادقباد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تهران ۲۵ روز پاک، ۱۹۶ روز سالم، ۵۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده افزود: آلودگی هوا از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود و اگر می‌خواهیم افراد جامعه ما سالم و برخوردار از هوای پاک باشند دستگاه‌ها نیز باید خود را ملزم به اجرای این قانون بدانند. آنچه در زمینه تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن عبور خودروها شاهدیم راهکارهای مقطعی و کوتاه مدتی است که به تنهایی جوابگو نیست بلکه برای داشتن هوای سالم نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9791 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2011396 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر