شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۶
 |  9/ دی/ 1398 - 3:24
  |   نظرات: بدون نظر
132 بازدید بازدید

از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگان در پژوهشگاه قوه قضاییه استفاده می‌شود


رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه:

از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگان در پژوهشگاه قوه قضاییه استفاده می‌شود

نخستین نشست استادان و نخبگان روان‌شناسی و علوم تربیتی با موضوع «بررسی نقش‌آفرینی و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه» در پژوهشگاه دستگاه قضا برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در ابتدای این نشست سید حجت الله علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره نقش مردم، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان و مقامات برای پیشبرد اهداف انقلاب، گفت: رئیس قوه قضاییه اعتقاد راسخی به این موضوع دارند و بر این باور هستند که حل چالش‌های قوه قضاییه بدون کمک گرفتن از بیرون قوه قضاییه میسر نیست و در این میان نخبگان و نهاد‌های مردمی نقش مهمی دارند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه، نتایج این نشست‌ها را در تحول قوه قضاییه موثر دانست و افزود: در پژوهشگاه قوه قضاییه، یک پژوهشکده مطالعات پایه و بین رشته‌ای ایجاد کردیم و در آن یک گروه روانشناسی و تربیتی وجود دارد که در آن از ظرفیت‌های دانشگاهی و نخبگان استفاده خواهیم کرد.

اصفهانی مشاور رئیس حوزه رییس قوه قضاییه هم در این نشست گفت: قوه قضاییه بر اساس قواعد و مقررات در بخش قضایی ورود می‌کند و دراین مسیر و برای تحول، بهره گیری از نظرات نهاد‌های مردمی و نخبگان راهگشا است. نهاد‌های مردمی و سازمان‌های مردمی که غیردولتی، عام المنفعه، داوطلبانه و غیر سیاسی هستند نقش بسزایی در پیشرفت کشور و سلامت جامعه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی از نقطه نظرات کارشناسان و استادان دانشگاه استفاده خواهد کرد، تاکید کرد: باید با ایجاد تفاهم نامه‌های مشترک نهاد‌های مردمی و نهاد‌های علمی را پیوند دهیم.

فرح‌بخش عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بی اعتمادی در مردم که بواسطه مشکلات اقتصادی ایجاد شده است نیاز به اصلاح دارد، گفت: این رویه که مردم جرمی را گزارش کنند و خود مردم نظاره گر باشند، بسیار مفید است.

وی در ادامه برخورد قوه قضاییه با ویژه خوارها، رانت خوارها و مفسدان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: آموزش قوانین به مردم در پیشگیری از جرم بسیار اهمیت دارد و رسانه‌ها و سازمان‌های اطلاع رسانی در این راه نقش موثری ایفا می‌کنند.

معصومه اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی که دیگر سخنران این نشست بود، گفت: در تمام دنیا مجموعه‌های روانشناسانه و مشاوره از حساس‌ترین بخش‌های کشورشان است.

وی در ادامه گفت: امروز شاهد تحمیل فقر فرهنگی هستیم که گفتمان منفی و نا امیدی در آن وجود دارد. این گفتمان منفی حتی در بسیاری از مسئولان رده بالای کشور دیده می‌شود که بر این باورند «کار نشدنی است».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه گفتمان ناامیدی باعث خروج نخبگان از کشور شده است، گفت: بسیاری از نخبگان این کشور به دلایل ناامیدی از آینده، مهاجرت می‌کنند.

هادی رمضانیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی هم در این نشست، گفت: نهاد‌های مردمی در مرحله اول می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم مفید باشند.

وی همچنین بر بهره‌گیری از نگاه استادان دانشگاه‌ها در پیشگیری از بروز تخلفات، تاکید کرد.

فاطمه نصرتی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم با اشاره به مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه می‌تواند با ایجاد کارگاه‌هایی برای مجرمان و هم برای شاکیان آنان را یاری دهد. کارگاه‌های بخشایش گری و صبر برای شاکیان می‌تواند بسیاری مشکلات پرونده‌های قضایی را مرتفع کند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 7715 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1991986 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر