یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۶
 |  3/ دی/ 1398 - 12:54
  |   نظرات: بدون نظر
38 بازدید بازدید

جاده عدالت پهن نیست


معاون منابع انسانی قوه قضاییه:

جاده عدالت پهن نیست

معاون منابع انسانی قوه قضائیه خطاب به کارآموزان قضاوت که ابلاغیه‌ قضاوت خود را دریافت کردند گفت:ما قرار نیست با آنچه در حقوق خواندیم نظم را به هم بزنیم بلکه باید نظم را ایجاد کنیم و نباید با یک تصمیم خام شهر را به هم بریزیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی‌رضا امینی در مراسم تحلیف و ادای سوگند کارآموزان قضایی با بیان اینکه در کار غرق نشوید؛ در کار غرق شدن غفلت می‌آورد و وقتی غافل می‌شویم سقوط می‌کنیم به قاضی‌های جدیدی که ابلاغیه قضاوت خود را دریافت کردند، گفت: باید بسیار مواظب باشیم. جاده عدالت پهن نیست که بگوییم هر جوری می‌شود تصمیم گرفت بلکه جاده عدالت یک باریکه راهی است.

وی ادامه داد: اولا خدمت دوستان عرض می‌کنم این دوره آموزشی فقط برای شروع کار است ولیکن دانشی که لازم داریم و تجربه‌ای که نیاز داریم را باید خودمان دنبالش برویم. در کار قضایی نو به نو مسئله برای شما حادث می شود و ما باید دانش لازم آن را کسب کنیم و منظور از دانش مدرک تحصیلی لیسانس و… نیست.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: من سختی‌ها را قبول دارم اما نمی شود توجیه کرد که برای رای و قراری که صادر می کنید بدون اطمینانی که به آن می‌رسید اقدام کنید. خواهشم از شما این است که برای دانش و نوشدن دانشتان تلاش کنید و وقت بگذارید و یک راه این کار این است که ذهنمان به روی تجربیات دیگران باز شود و تواضع داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه دانش و تجربه قضایی مساوی با دانش حقوقی نیست، گفت: حقوقدان با قاضی فرق می‌کند. کار قضا کار تصمیم‌گیری است. شما باید تصمیم بگیرید و تصمیم فقط دانستن قواعد حقوقی نیست. قضاوت یک نوع تصمیم و اعمال اراده است برای همین شئونی لازم دارد که بیش از شئون حقوقی است.

وی افزود: یک قاضی خوب هنری این را دارد که طوری مدیریت کند که هیچ مشکلی پیش نیاید گاهی ممکن است تصمیم ما درست باشد اما فرایند تصمیم گیری درست نباشد پس ما باید جهات غیرحقوقی را در خودمان تقویت و به آن توجه کنیم. اینکه می‌گویم غیر از دانش حقوقی چیزهای دیگری لازم است آن چیزها خیلی به شما وابسته است و شما باید خیلی مراقبت کنید.

امینی گفت: باید یک عقلانیت قضایی در کل فرایند تا رسیدن به تصمیم حاکم باشد توجه به امور غیر حقوقی اما دخیل در تصمیم‌گیری به شکل آگاهانه باید وجود داشته باشد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه خطاب به قضات جدید گفت: تصمیمی که شما می گیرید در این جامعه انعکاس دارد. تصمیم شما باید به نظام، انقلاب و حقوق مردم توجه داشته باشد پس اگر در تصمیمی مطمئن نیستید حتما مشورت کنید.

وی افزود: ما قرار نیست با آنچه در حقوق خواندیم نظم را به هم بزنیم بلکه باید نظم را ایجاد کنیم. نباید با یک تصمیم خام شهر را به هم بریزیم. باید حتماً در نظر بگیریم یا با دیگران مشورت کنیم که تصمیم ما تبعات بدی نداشته باشد. در یکی از بیانات مقام معظم رهبری خواندم که آخرین خروجی قاضی رای است و باید این رای به گونه‌ای باشد که اگر آن را جلوی هر کسی بگذاریم بگوید این رای، رای خوبی است، مستدل است و یک قاضی شجاع آن را صادر کرده است.

امینی بر استقلال قاضی تاکید کرد و گفت: اصل و اساس کار قضایی استقلال است. استقلال در تمام ابعاد معنا دارد و زمینه های شناختی روحی و روانی و فکری و تقوا می خواهد هر جا ما این ترازو را کج کنیم از استقلال خارج می شویم و وقتی از مدار به وسیله یک عامل بیرونی که می‌تواند تهدید، تطمیع و…باشد خارج شویم به استقلال ما ضرر رسیده است. استقلال قاضی در گرو این است که عزت خود را بتواند حفظ کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند یکی از مهم ترین مسائل در قوه قضاییه که یکی از سخت‌ترین کارها است تاثیر ناپذیری از حب و بغض‌ها و جریان سازی های سیاسی است. هنر قاضی این است که فقط و فقط خدا و مر قانون را در نظر بگیرد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در ابتدای سخنرانی خود در باب نعمت گفت: وقتی خداوند نعمتی را به ما می‌دهد از ما انتظار است که شاکر باشیم بزرگان اهل معنا گفته‌اند که اشرف و افضل اعمال شکر نعمت الهی است و اگر انسان بتواند شکرگزار باشد نعمت بسیار والایی است. مرحوم محقق طوسی می‌گویند شکر سه رکن دارد که رکن اول یک رکن شناختی و معرفتی یعنی شکر یک پایه معرفتی دارد که به بینش و نگاه ما مربوط می‌شود و آن این است که هر نعمتی که به دست می‌آوریم از ناحیه خدا به ما رسیده است و این درک باید در ما شکل بگیرد.

وی افزود: باید به این نعمتی که به شما با ابلاغ رئیس قوه قضاییه تعلق می گیرد توجه داشته باشید که این نعمت از کجا و برای چه آمده است.

امینی با بیان اینکه رکن دوم شکر رکن روحی و روانی و شخصیتی آن است افزود: شکر باید از نگاهی که داریم به روح و روانمان سرریز شود و باعث شود خلقیاتی پیدا کنیم.

پس از سخنرانی علیرضا امینی کارآموزان قضاوت سوگند خود را ادا و ابلاغیه قضایی خود را دریافت کردند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام عاملی، قائم مقام مرکز آموزش قوه قضاییه گزارشی از روند برنامه‌های آموزشی مراسمی که برگزار شد ارائه کرد و گفت: در این مراسم مجموعاً ۱۲۰ نفر از کارآموزان چند دوره توانستند دوره‌های کارآموزی را سپری کنند. دوره‌های کارآموزی با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است و در طول ۱.۵ سال کارآموزی، کار آموزان در کلاس‌ها و برنامه های آموزشی مختلف شرکت و ۱۰ آزمون متنوع را پشت سر گذاشتند.

وی افزود: کسانی که در این مراسم حاضر هستند توانستند در آزمون جامع پایان دوره کارآموزی امتیاز لازم را کسب کنند و به مراسم تحلیف راه پیدا کنند.

قائم مقام مرکز آموزش قوه قضاییه ادامه داد: درحال حاضر ۳۴ دوره کاراموزی در کشور در حال اجرا است است و ۱۰۱۳ نفر کارآموز مشغول طی کردن دوره‌های کارآموزی هستند. در پایان سال ۹۸ مجموع کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند و ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند ۷۹۷ نفر است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تغییراتی که در بحث های آموزشی ایجاد شده، بعضی از منابع آموزشی و عناوین درسی به مرحله بعد از ابلاغ قضایی انتقال پیدا کرده است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5917 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2007522 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر