شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۲
 |  19/ خرداد/ 1398 - 3:15
  |   نظرات: بدون نظر
156 بازدید بازدید

جزییات سفر شینزو آبه به ایران/واکنش ظریف به تعلل اروپایی‎ها/تعیین قاضی پرونده نجفی و…


در گزیده اخبار سیاسی ۱۹خرداد بخوانید؛

جزییات سفر شینزو آبه به ایران/واکنش ظریف به تعلل اروپایی‎ها/تعیین قاضی پرونده نجفی و…

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور روسای سه قوه، ۲۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای فرزند استاندار سابق و داماد استاندار فعلی، رونمایی از سامانه پدافند هوایی پیشرفته «۱۵ خرداد» و تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش، مروری بر پرونده موسسات مالی، موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان، گزارش ایسنا از بررسی طرح ملی مسکن در مجلس و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد “سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد” ساخت متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی رونمایی و تحویل این نیرو شد.

به‌مناسبت عید سعید فطر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو یا تخفیف مجازات ۶۹۱ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

صبح امروز جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور،‌ آیت الله رییسی رییس قوه قضاییه و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز ( یکشنبه) برگزار شد.

نخست‌وزیر پادشاهی ژاپن چهارشنبه هفته (۲۲ خرداد) در رأس یک هیئت عالی‌رتبه و در جریان سفری دو روزه به تهران سفر می‌کند. شینزو آبه  قرار است در سفر خود به تهران که همزمان با نودمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور ژاپن انجام می‌شود، با مقامات عالی رتبه نظام  و حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کند.طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به تهران است؛ پیش از او «تاکئو فوکودا» در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۶ شمسی) به ایران سفر کرده بود.

محمد جواد ظریف در جریان بازدید از مدرسه راهنمایی علامه حلی شماره ۳ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فردا (دوشنبه) همتای آلمانی شما به تهران خواهد آمد و از دیگر سو در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن انتقاداتی از سوی کشورهای اروپایی به تهران هستیم با توجه به این موضوع، چه صحبت‌هایی باید در تهران با وزیر امور خارجه آلمان صورت بگیرد، اظهار کرد: اروپایی‌ها اصلاً در موقعیتی نیستند که به ایران انتقاد کنند حتی در موضوعاتی که ارتباطی به برجام ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع دانش آموزان و مدیران مدرسه علامه حلی تاکید کرد : امروز آمریکا در منطقه در موضع قدرت نیست، در موضع ضعف است. در هیچ یک از حوادث سالهای اخیر در منطقه به اهدافش نرسیده است و اگر حرف از فشار حداکثری می‌زند از روی استیصال و ناچاری است نه از روی قدرت.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: منابع مقاومت ما بسیار بیشتر از منابع فشار آمریکاست. حرف اصلی ما با اروپاست. آنها باید به تعهدات خود عمل کنند. ما یک روز هم به فرصت دوماهه شورای امنیت ملی اضافه نخواهیم کرد. آمریکا باید بداند که ما هزینه مند کردن تحریم و فشار را از طرق مشروع حق خود می‌دانیم.

یک منبع آگاه در کاخ الیزه گفت که رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا باوجود اختلاف نظر آشکار بر سر پرونده ایران درخصوص این کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد و گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای درباره این موضوع که نیازمند اقدام مؤثر است، داشته‌اند.

همچنین هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که در سفر منطقه‌ای خود به بغداد رفته است، شنبه شب در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت منطقه تاکید کرد که آلمان به شدت خواهان برقراری ثبات در منطقه است. وی گفت که در سفرش به تهران قصد دارد به ایرانی‌ها درباره پایبندی آلمان و اروپا به توافق هسته‌ای اطمینان دهد.

یک فرمانده ناو آمریکایی آبراهام لینکلن نیز با بیان اینکه از زمان حضور گروهش در منطقه با ایران تعامل داشته است، گفت که نیروهای ایرانی مطابق با استانداردهای بین‌المللی عمل کرده‌اند.

یکی از پرونده‌های مهم حقوقی که در ماه‌های اخیر به آن رسیدگی شد، پرونده موسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر» ، «فردوسی» و «آرمان» بود که رسیدگی به آن از اسفندماه سال گذشته آغاز و در اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید. ۷ جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که در نتیجه آن  ۲۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای فرزند استاندار سابق و داماد استاندار فعلی تعیین شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آزادی نزار زکا گفت: نزار زاکا تقاضای آزادی مشروط کرده و تقاضایی هم از سوی رئیس جمهور لبنان در ارتباط با مساعدت در مورد این محکوم واصل شده که این تقاضا و بررسی‌های قضائی در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود. اسماعیلی همچنین با اشاره به ارجاع پرونده قتل میترا استاد به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران گفت:قاضی کشکولی مسئول رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی شد.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در اینستاگرام با ذکر مثالی از اعلام نظر این نهاد راجع به لایحه مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال ۱۳۹۰، بر صیانت از حقوق و آزادی‌های ملت در نظرات شورای نگهبان تاکید کرد.

*همچنین در جلسه علنی امروز مجلس ارائه گزارش مسئولین ذی‌ربط درباره طرح ملی مسکن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 13061 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1997332 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر