چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
 |  24/ اردیبهشت/ 1398 - 5:14
  |   نظرات: بدون نظر
90 بازدید بازدید

گلایه بجنوردی ها از اختصاص یافتن آب چاه های آهکی در بخش صنعت


به گزارش ایرنا، آب چاه های آهکی در شمال شرق بجنورد، سال های سال در صنعت پتروشیمی به مصرف رسیده این درحالی است که منابع آب بجنورد نیازمند ارتقای کیفیت است.
منابع آب آهکی، منابع ارزشمند، استراتژیک و پراهمیت هستند و برخی ارزش آن را با نفت برابر می دانند و شرکت پتروشیمی خراسان در حالی از چاه های ارزشمند منابع آب کارستی (آهکی) برداشت می کند که ظرفیت بسیار خوب و مناسب برای مصرف پساب در بجنورد، مرکز خراسان شمالی وجود دارد.
مردم این استان از اینکه این منابع آب در اختیار شهروندان قرار نگرفته و در مدار مصرف آشامیدن جاری نشده گلایه مند هستند و برخی صاحب نظران، مصرف این منابع آب در صنعت را کفران نعمت می دانند.
بخش زیادی از آب آشامیدن مورد نیاز شهروندان بجنورد، مرکز استان از سد شیرین دره تامین می شود و مسئولان می گویند این منبع آبی، وابسته به بارندگی ها و وضعیت آب های سطحی است و به همین علت باید به فکر منابع پایدار آبی در این شهر بود.
آب سد شیرین دره با ورود سیلاب، گل آلود و غیرقابل مصرف آشامیدن می شود و مردم شهر بجنورد در این سال ها شاهد قطع شدن آب سد به علت تغییر کیفیت آن بوده اند.
در این مدت ورود سیلاب به سد و گل آلود شدن آب، سبب شده تا در برهه هایی از زمان، آب سد از مدار مصرف بجنورد قطع شود. این مشکل هرچند با برداشت آب از تاج سد، برطرف شده است و دیگر نگرانی از ورود سیلاب به سد و گل آلود شدن آن وجود ندارد اما مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان می گویند باید منابع پایدار آب برای شهروندان در مرکز استان ایجاد شود.
یکی از شهروندان در این باره با گلایه از اینکه آب دست اول به مصرف پتروشیمی می رسد گفت: سال های سال است که پتروشیمی از منابع زیر زمینی برداشت می کند این در حالی است که در این سال ها آب تصفیه شده تصفیه خانه بجنورد به شاه جوب رها می شود.
رضا لنگری اظهار داشت: مسئولان باید در زمینه صرفه جویی از منابع آب پیش قدم باشند و برنامه ریزی کنند، اما در این باره بی خیال هستند. سال های سال است که حرف استفاده پتروشیمی از پساب فاضلاب گفته می شود اما هنوز اقدامی نشده است و پتروشیمی هنوز از آب چاه ها برداشت می کند.
وی افزود: درست است که طرح توسعه هنوز اجرایی نشده اما پتروشیمی می تواند به جای برداشت از چاه، از پساب تصفیه شده استفاده کند.
یکی دیگر از شهروندان هم با انتقاد از قطع شدن آب سد شیرین دره در برهه های مختلف زمان گفت: قطع شدن آب در حالی است که در شمال شهر، چاه های آهکی که گفته می شود بهترین و با کیفیت ترین منابع آبی هستند، به مصرف صنعت می رسد.
ریحانه ریحانی اظهار داشت: نمی دانم موضوع بازچرخانی آب کی در میان مسئولان این استان جای پیدا کند.

* پایدار سازی منابع آب بجنورد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره گفت: با اجرایی شدن طرح توسعه پتروشیمی، آمادگی داریم تا پساب تصفیه شده در اختیار این طرح قرار گیرد و در صورتی که این طرح اجرایی نشود هم شرکت پتروشیمی می تواند منابع آبی بازچرخانی شده را جایگزین منابع دست اول آبی خود کند.
غلامحسین ساقی اظهار داشت: سالانه بیش از ۶ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده (پساب) در تصفیه خانه فاضلاب بجنورد به شاه جوب رها می شود که این آب ظرفیتی برای استفاده در مصارف صنعتی است.
وی افزود: چاه های در اختیار شرکت پتروشیمی از بهترین منابع آب برای مصرف آشامیدن است و می تواند سبب ارتقای کیفیت آب مورد نیاز شهروندان بجنورد شود.
وی در باره برنامه ها برای تامین منابع پایدار آب شهروندان بجنورد گفت: آب سد شیرین دره منبع خوبی برای بجنورد است اما وضعیت آب های سطحی وابسته به وضعیت بارندگی های هرسال است از این رو باید منابع زیر زمینی در این باره مورد توجه باشد.
ساقی خاطرنشان کرد: حفر پنج حلقه چاه آهکی در شمال شهر بجنورد در دستور کار است که یک حلقه چاه به آب خورده است و چاه های دیگر بتدریج حفر می شود.
وی افزود: با انجام آزمایش های لازم و اجرای خط انتقال، آب این چاه ها وارد مدار بجنورد خواهد شد.
ساقی گفت: انجام این کارها بسته به اعتبارات دارد و قرار است حدود ۲۰ کیلومتر خط جمع آوری وانتقال آب، در شمال شهر بجنورد اجرا شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اظهار داشت: چاه های آهکی، منابع آبی ارزشمندی به شمار می رود که به یقین می تواند سبب ارتقای کیفیت آب آشامیدن شهروندان شود.

* چاه ها دارای مجوز است
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم گفت: چاه های حفر شده توسط شرکت پتروشیمی دارای مجوز و پروانه بهره برداری از زمان استان خراسان بزرگ بوده و به لحاظ قانونی، برداشت از این منابع مشکلی ندارد اما برای اجرای طرح توسعه پتروشیمی، منابع آب زیر زمینی جدیدی در اختیار قرار نمی گیرد.
سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: برای طرح توسعه پتروشیمی، بدلیل وضعیت بحرانی منابع و عدم وجود تخصیص آب، اجازه برداشت از منابع جدید آبی زیر زمینی داده نمی شود.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: از شرکت پتروشیمی انتظار می رود در صورت اجرایی نشدن طرح توسعه، پساب تصفیه خانه بجنورد را جایگزین منابع آب چاه ها کند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این باره گفت: منابع آب کارستی(آهکی) از منابع بسیار با ارزش هستند و این منابع، گستره خوبی در این استان دارد.
وحید واسطه اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، مصرف منابع آب کارستی جز برای آشامیدن ممنوع شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی خراسان با حفر چاه در شمال شرق بجنورد از منابع آب آهکی بهره برداری می کند گفت: چاه های شرکت پتروشیمی خراسان واقع در دشت مانه-گرمخان منابع خوب و ارزشمندی است که به لحاظ کیفیت، بهترین منابع برای آشامیدن است.
واسطه اظهار داشت: شرکت پتروشیمی سالانه ۲٫۵ میلیون مترمکعب آب از دشت مانه- گرمخان در بجنورد برداشت می کند که البته نیاز است تا با رایزنی ها، این شرکت استفاده از پساب تصفیه شده را جایگزین آب دست اول کند.

* بازچرخانی آب باید مورد توجه باشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این باره گفت: صنایع و بویژه صنایع بزرگ باید تلاش کنند تا از آب دست اول برای تولیدات خود استفاده نکنند.
رضا رجب زاده اظهار داشت: شرکت پتروشیمی خراسان هم اکنون از منابع دست اول و ارزشمند آب آهکی برداشت می کند.
وی افزود: در شهر بجنورد، شرایط برای استفاده شرکت پتروشیمی از پساب تصفیه خانه وجود دارد و تلاش داریم تا این شرکت هم به سمت از آب بازچرخانی شده سوق یابد.
به گزارش ایرنا، آب مورد نیاز شهروندان بجنورد از سد شیرین دره و چاه های ارکان تامین می شود که البته گفته می شود آب های آهکی، کیفیت به مراتب بالاتری از منابع روستای ارکان دارد.
میزان مصرف آب شهروندان بجنورد روزانه ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که بخش زیادی از آن از سد شیرین دره تامین می شود.
شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.
۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 11638 بازدید

بازدید دیروز: 14329 بازدید

بازدید کل : 1709070 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر