یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۵
 |  14/ اردیبهشت/ 1398 - 11:06
  |   نظرات: بدون نظر
32 بازدید بازدید

ملکشاهی: نمایش افعال مجرمانه در فضای مجازی جرم است


ملکشاهی: نمایش افعال مجرمانه در فضای مجازی جرم است

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نمایش گذاشتن افعال مجرمانه در فضای مجازی جرم است، بیان کرد: حمل، نگهداری و خرید و فروش سلاح غیر مجاز در قانون ما جرم است و نیروی انتظامی باید در صورت شهود چنین جرائمی با آن برخورد کند.

الله یار ملکشاهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ممنوعیت حمل، خرید و فروش سلاح گرم در قوانین عادی کشور و با تاکید بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی به مبارزه با خرید و فروش سلاح بیان کرد: اگر کنترل و نظارت بر فضای مجازی نباشد می‌تواند آسیب‌زا باشد. بارها دیده شده است که کنترل و نظارتی بر این فضای مجازی نیست و ارتکاب یک فعل مجرمانه در این فضا به راحتی انعکاس پیدا می‌کند که حادثه همدان یکی از همین موارد بود. ضرورت دارد وزارت ارتباطات و نهادهای متولی این موضوع‌ها را کنترل کنند و مانع انعکاس اینگونه فعالیت‌های مجرمانه در فضای مجازی بشوند.

وی افزود: فرد ضارب حادثه همدان در فضای مجازی به راحتی سلاح‌های خود را در انواع گوناگون به نمایش گذاشته بود، این موضوع خود حاکی از یک کوتاهی روشن است؛ این کوتاهی حتما باید پیگیری شود؛ اینکه این شخص یک فعل مجرمانه را به نمایش می‌گذارد خود در قوانین ما یک جرم مشهود است و پیگیری بلافاصله جرم مشهود و دستگیری این گونه مجرمین قبل از اینکه مرتکب اینگونه افعال خشونت بار بشوند برعهده ضابطین دستگاه قضایی و نیرو انتظامی است. این فرد اعمال مجرمانه را به نمایش گذاشته بود، سوال است که چرا نیروی انتظامی با وی برخورد نکرده و این شخص را تحویل دستگاه قضا نداده بود؟

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جرم انگاری این موضوع در قوانین عادی کشور تصریح کرد: قانون ما در این حوزه در خصوص تعیین مصادیق جامعیت دارد و شقوق جرائم مرتبط با سلاح را مانند حمل و نقل، قاچاق، استفاده و خرید و فروش سلاح را در برمی‌گیرد و همچنین مجازات خوبی را هم در نظر گرفته است. در قوانین ما قاچاق، خرید و فروش و حمل سلاح غیر مجاز ممنوع است و مجازاتی برای آن تعیین شده است.

وی در این خصوص تشریح کرد: بر همین اساس قانونگذار برای خرید و فروش، قاچاق حمل و نگهداری بدون مجوز سلاح جنگی مانند سلاحی که فرد ضارب در همدان به کار برده است مجازات ۳ سال تا ۱۰ سال  حبس در نظر گرفته است. اعمال مجرمانه مرتبط با سلاح های شکاری نیز ۶ ماه تا ۳ سال حبس دارد، اما آیا دستگاه قضایی و نیرو انتظامی با این جرائم مقابله می‌کنند؟ متاسفانه سلاح‌های غیر مجاز به وفور در دسترس مردم است، حادثه همدان خود زنگ خطری در این حوزه بود که یک فرد توانسته به دلیل یک عصبانیت جزئی از اسلحه استفاده کند، موجب قتل بشود و امنیت جامعه را با خطر روبه رو کند.

ملکشاهی تاکید کرد: قوانین ما در این حوزه خوب هستند ولی اگر دستگاه قضا تشخیص دهد  که اصلاح قانون نیاز است  به سرعت این کار را انجام خواهیم داد؛ البته در صورتی که  قانون و مجازات کنونی به خوبی اجرایی شوند شاهد کاهش ارتکاب اینگونه جرائم خواهیم بود؛ چرا که قانون در این حوزه مجازات سنگینی را در نظر دارد، انتظار است که نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل کند و با خرید و فروش، استفاده و قاچاق سلاح غیر مجاز برخورد کند و به این مهم توجه شود که اگر فردی از فضای مجازی برای ارتکاب اینگونه جرائم استفاده کرد خود جرم است و باید مورد تعقیب قرار گیرد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 20553 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2022158 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر