چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۷
 |  14/ اردیبهشت/ 1398 - 1:20
  |   نظرات: بدون نظر
85 بازدید بازدید

مقام قضایی: آمار طلاق در کشور ۲ درصد کاهش یافته است


گزارش خبرنگار قضایی ایرنا علی محمد زنگانه روز شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه در سال ۹۶ بیش از ۱۰۰ هزار و ۶۷۵ پرونده طلاق در دادگاه های سراسر کشور به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ آمار طلاق به ۱۰۰ هزار و ۵۱۴ درخواست رسید که نسبت به سال مشابه قبل ۲ درصد کاهش را نشان می دهد.
وی افزود: بیش از سه سال است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به سران قوا و مسئولان ارشد، برنامه هماهنگی نسبت به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برقرار شد و جلسات منظمی هم با حضور این مسئولان در محضر رهبری برگزار می شود.
زنگانه با بیان وجود ٢٣ محور در شورای اجتماعی کشور گفت: در اجرای هر یک از محورها یکی از سازمان ها به عنوان دستگاه اصلی و بقیه به عنوان سازمان های معین درنظرگرفته شده اند. بر اساس طرح تقسیم کار ملی، قوه قضاییه متولی دو محور کاهش پرونده های قضایی و امنیت عمومی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، به برنامه های ملی برای کنترل و کاهش پرونده های قضایی، عناوین اتهامی و کاهش عناوین خواسته و پرونده های حقوقی پرداخته می شود.
دبیر شورای اجتماعی کشور فاز نخست محور امنیت عمومی و اجتماعی را تاکید بر کنترل خشونت، ضرب و جرح و قتل دانست و درباره برنامه کاهش طلاق اظهار داشت: قوه قضاییه در این برنامه یکی از دستگاه های همکار است و کارگروه ملی هفت وظیفه برای قوه قضاییه درنظرگرفته است.
وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط نهادهای خارج از قوه قضاییه، توانسته ایم به ۹۸ درصد برنامه ها در محور پیشگیری دست پیدا کنیم، گفت: ارزیابی ها توسط شورای اجتماعی کشور و استانداری ها تایید می کند که دستگاه قضا به همه تعهدات خود در این بخش عمل کرده است.
زنگانه با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۵ ملاقات فرزندان طلاق با والدین در کلانتری ها انجام می شد که به لحاظ روحی و روانی برای بچه ها مناسب نبود، گفت: برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و برنامه ایجاد مراکز فرزندان طلاق، ۱۳۲ مرکز با کمک سایر دستگاه ها و نهادهای مربوطه ایجاد کردیم.
دبیر شورای اجتماعی کشور افزود: با مشارکت سازمان بهزیستی در این مراکز خانه های اسباب بازی ایجاد کردیم و همچنین کارشناسان مسائل روانشناختی، قضایی و اسلامی حضور دارند.
به گفته وی، تاکنون۶۰۲ مرکز مشاوره در سراسر کشور ایجاد شده و ۹۰۰ نفر از کارشناسان مذهبی، مددکاری و روانشناسان آموزش های لازم را برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق به ویژه های طلاق های توافقی فرا گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین ۹۴ دفتر حمایت از زنان، خانواده و کودکان در سراسر کشور راه اندازی شده و همچنین ۳۶۷ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف در سراسر کشور ایجاد شده که بر اساس قانون می توانند به پرونده های مالی زیر ۲۰ میلیون تومان رسیدگی کنند.
زنگانه با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه کارگروه شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان ثبت احوال مرجع رسمی اعلام آمار طلاق در کشور است، گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط ثبت احوال در سال ۹۷ تقاضا برای طلاق توافقی کاهش یافته است.
وی افزود: از ۵۰۰ هزار پرونده دعاوی خانوادگی ۱۷۰ هزار مورد آن مربوط به طلاق توافقی است و با توجه به فعالیت مراکز مشاوره ای در کشور پیش بینی می شود که از این رقم حدود ۲۰ درصد آن منجر به صلح و سازش بین زوجین شود.
زنگانه آموزش مصلح قرآنی و حکم برای ایجاد صلح و سازش بین زوجین را یکی دیگر از برنامه های معاونت پیشگیری از جریم قوه قضایی دانست و گفت: هم اکنون این طرح در استان کرمان به عنوان پایلوت در حال اجرا است و به زودی در ۲۸ استان کشور اجرایی خواهد شد.
وی افزود: افرادی که به عنوان حکم انتخاب می شوند در هر استان بر اساس فرهنگ و شرایط خاص آن استان و از بین افراد ذی نفوذ عشایر، قبایل و بزرگان خانواده ها خواهند بود.
زنگانه با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۵ در ۱۰ دعاوی نخست خانوادگی حداقل پنج مورد مربوط به انواع طلاق بود، گفت: در ۹ ماهه سال ۹۷ موارد طلاق به دو مورد آن هم در ردیف هشتم و نهم رسیده است.
اجتمام* ۱۹۰۸*۱۸۳۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4960 بازدید

بازدید دیروز: 16919 بازدید

بازدید کل : 1827578 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر