دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
 |  16/ اسفند/ 1397 - 6:26
  |   نظرات: بدون نظر
95 بازدید بازدید

مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته


مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته

در دومین هفته اسفندماه سال جاری خبرهای مختلفی در حوزه حقوقی و قضائی از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در دومین هفته اسفندماه است.

در نخستین روز این هفته خبرهای مهمی بر روی خروجی سایت ایسنا قرار گرفت که به این شرح است:

تشکیل جلسات فوق‌العاده برای اعلام نظر درباره بودجه ۹۸
کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد اما…

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود گفت که رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در هفته جاری بتوانیم در مورد لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم و در رابطه با لایحه بودجه مصوبات مفصلی داشته‌ایم.

همچنین کدخدایی در پاسخ به این سوال که برخی در رابطه با پالرمو و CFT درخواست برگزاری رفراندوم کرده‌اند نظر شما در این رابطه چیست؟ اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ام کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه خودشان را انجام نداده‌اند فکر می‌کنم طرح همه پرسی هم موضوعیتی ندارد.

اظهارات برخی مسئولان بازی در زمین دشمن است

دادستان تهران هم گفت: مسئولین دولتی تکلیف دارند در مورد فعالیت‌های خود منطبق با سه شاخصه ایجاد امید، اعتمادسازی و کارآمدی اطلاع‌رسانی کنند و نسبت به انتشار اخبار خلاف واقع و هر گونه شایعات واکنش مناسب نشان دهند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، در پنجمین جلسه کمیته مقابله با گران‌فروشی با موضوع بررسی وضعیت آرد و گندم که با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی و تعدادی از معاونان دادستان تهران تشکیل شد، اظهار کرد: دشمن تلاش دارد وضعیت اقتصادی کشور را نامناسب جلوه دهد؛ ورود قوه قضائیه در مبارزه با گران‌فروشی برای حمایت از اقدامات دستگاه‌های دولتی و مبارزه با جرایمی است که موجب شده برخی کالاهای اساسی گران‌تر از قیمت مصوب به فروش برسد و یا گران‌فروشی کلان انجام شود.

وی افزود: دستگاه‌های دولتی در بحث انتشار اخبار کذب توصیه کرد در مورد اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با کالاهای اساسی، اطلاع‌رسانی به موقع انجام دهند.

جلسه رسیدگی دوباره به پرونده پزشک تبریزی تجدید شد

یکی از وکلای مدافع پزشک تبریزی گفت: جلسه رسیدگی دوباره به پرونده موکلم در ۴ اسفندماه در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی برگزار و به‌دلیل گستردگی و حجم مطالب پرونده، جلسه دادگاه تجدید شد و به دلیل گستردگی پرونده و حجم مطالب جلسه دادگاه تمام نشد و تجدید شد که طبیعتاً سال آینده جلسه جدید تشکیل می‌شود.

نظر هیأت منصفه مطبوعات درباره «آخرین خبر»

در دومین روز هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، سخنگوی هیأت منصفه مطبوعات گفت که جلسه رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسئول سایت آخرین خبر و خبرگزاری بسیج در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد و به پرونده مدیرمسئول سایت آخرین خبر با اتهامات افترا و نشر اکاذیب و با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات، مدیرمسئول این سایت را در هر دو عنوان اتهامی مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست و در خصوص پرونده مدیرعامل خبرگزاری بسیج با اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی رسیدگی شود که به دلیل اینکه متهم از دادگاه مطلع نشده بود، رسیدگی به پرونده به آینده موکول شد.

ضبط لامبورگینی قاچاق و جریمه ۲ میلیاردی مالک آن از سوی تعزیرات

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس هم از جریمه ۲ میلیارد تومانی برای مالک خودروی لامبورگینی قاچاق، خبر داد و گفت که با محرز شدن تخلف، شعبه رسیدگی کننده رأی به ضبط خودروی مکشوفه به نفع دولت و پرداخت جریمه نقدی به میزان ۲۲ میلیارد ریال در حق دولت صادر کرد.

لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر حقوق کودک

در دیدار معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با رئیس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر حقوق کودک تاکید شد.

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری که به استان کرمان سفر کرده بود، در ملاقات با موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان، معاونان و قضات کرمان، حمایت همه جانبه از کودکان را در پرتو رعایت قوانین و مقررات میسر دانست و تأکید کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها و اجرای دقیق قوانین و مقررات می‌تواند مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی گردد که متأسفانه شاهد نقض قوانین و مقررات در این زمینه هستیم.

وی همچنین نظام دادرسی افتراقی کودکان و نوجوانان را در راستای تحقق حقوق و مصالح عالیه کودکان ارزیابی کرد.

لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، جامعیت ندارد

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان عنوان خوبی دارد اما جامعیت ندارد، گفت: زمانی که می‌خواهیم لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تدوین کنیم بهتر است همه حقوق او را احصا کنیم و تحت حمایت قانون و مراجع قانونی قرار دهیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان عنوان خوبی دارد اما جامعیت مدنظر من را ندارد. این لایحه می‌توانست به مراتب جامع‌تر باشد از آنچه که امروز در لایحه دیده شده است. زمانی که می‌خواهیم لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تدوین کنیم بهتر است همه حقوق او را احصاء کنیم و تحت حمایت قانون و مراجع قانونی قرار دهیم.

اتهام فریدون اخلال در نظام اقتصادی نیست
 حتماً به آقای رئیسی کمک خواهم کرد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید، آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد.

محسنی اژه‌ای در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه در قوه قضائیه باقی خواهید ماند؟ گفت: بنده به نظام بدهکار هستم و باید به نظام خدمت کنم و از خبرنگاران خواست که همانند سال‌های گذشته به قوه قضائیه کمک کنند.

وی همچنین در این نشست گفت: اتهام حسین فریدون اتهام اخلال در نظام اقتصادی نیست و مشمول اجازه (رهبری برای رسیدگی ویژه به مفاسد اقتصادی) نمی‌شود و مشمول قانون قبلی است. باید برای اصلاح قانون وقت بگذاریم. ما اذنمان فقط برای اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

چرا باید ساختار موازی با کانون وکلا داشته باشیم؟ 
ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از وکلا خواست با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، همکاری مناسبی در هزینه‌ها و خدمات با مردم داشته باشند.

مرتضی شهبازی‌نیا در مراسم بزرگداشت روز وکیل گفت: ما پشتیبان قوه قضائیه هستیم و به این باور داریم و بجز جاهایی که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، ناگزیر هستیم در سطح عمومی مسائلی را مطرح کنیم.

وی همچنین گفت که تنها تضمین حاکمیت قانون، قاضی و وکیل مستقل است. استقلال قاضی از استقلال وکیل مهم‌تر است و البته معیار اصلی این‌که بدانیم یک ساختار به طور واقعی به حاکمیت قانون و مردم‌سالاری و… اعتقاد دارد این است که ببینیم قاضی و وکیل مستقل هستند یا خیر.

بیش از ۱۲ میلیارد ریال کمک در ۹ ماه گذشته به زندانیان و خانواده‌های نیازمند پرداخت شده است

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز از اعطای بیش از ۱۲ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی به زندانیان و خانواده‌های نیازمند آنان در ۹ ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت که انجمن بابت پرداخت ۲۳۲۲ مورد خدمت به خانواده‌های زندانیان در قالب پرداخت مستمری، کمک‌هزینه زندگی، اجور معوقه منزل، کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه زندگی و کمک‌هزینه درمانی بیش از ۳ میلیارد ریال هزینه کرده که توانسته‌ایم بخشی از مشکلات خانواده‌ها را مرتفع سازیم.

دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی آغاز شد

در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد و در این جلسه نماینده دادستان بر فرار مالیاتی حسین هدایتی تاکید کرد.

وکیل مدافع حسین هدایتی هم در رابطه با اتهام پولشویی مطرح شده در مورد موکلش، گفت: در این پرونده اساساً پول از بانک خارج شده و نمی‌تواند مصداق پولشویی باشد.

همچنین قاضی دادگاه بعد از پایان جلسه گفت که با توجه به فرار آقای یقینی به خارج از کشور، وثیقه ۵ میلیاردی متهمی که فرار کرد ضبط شد و متهمان دیگر بدانند که عدم حضورشان در دادگاه به معنی ضبط وثایقشان است که اکثراً متعلق به خانواده هدایتی است و آنها نیز ضبط می‌شوند.

بنگاه معاملاتی املاک دارای مجوز، امین حکومت است

دادستان عمومی و انقلاب زنجان هم اعلام کرد که وقتی یک بنگاه معاملاتی املاک مجوز فعالیت اخذ کرده، یعنی حکومت آن بنگاه را به‌عنوان امین خود معرفی کرده است، پس امین حکومت باید همه جوانب را در نظر بگیرد و به کار و فعالیت خود خیانت راه ندهد.

وی همچنین افزود: در همه جلسات در خصوص باغ‌شهرها تذکر داده‌ایم و بیش از ۱۰ سال است که به غیرقانونی بودن آن‌ها تاکید می‌کنیم و در اینجا هم با صراحت می‌گوئیم در استان زنجان هیچ باغ‌شهری به نام هیچ ارگانی مجوز ندارد و نخواهد داشت و مردم نباید با حرف دلالان فریب بخورند.

مجازات شلاق سعید مرتضوی بخشیده شد

وکیل مدافع تعدادی از کارگران تأمین اجتماعی از بخشیده شدن مجازات شلاق سعید مرتضوی خبر داد و گفت: این بخشش با توجه به عفو (عمومی) مقام معظم رهبری صورت گرفته است و کل محکومیت ایشان همین ۶۵ یا ۷۰ ضربه شلاق بوده که با این اوصاف با توجه به عفو مقام معظم رهبری از بابت تأمین اجتماعی محکومیت دیگری ندارند.

صدور سند مشاعی برای مالکان اراضی مشاع زراعی و باغات بلامانع است

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه صادره از سوی سازمان امور اراضی کشور، مقرر کرد صدور سند مشاع برای مالکین مشاع اراضی زراعی و باغات بلامانع است و بر این اساس مطابق ماده ۲ قانون جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی، صدور سند مشاعی برای املاک مشاعی به میزان سهام هر مالک بلا مانع خواهد بود.

قیمت دیه سال ۹۸ ابلاغ شد

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ابلاغ قیمت دیه در سال ۹۸، گفت: دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیر حرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد.

مراجعه بیش ازهشتادوپنج هزار نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران

روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران هم اعلام کرد که در ده ماه نخست سال‌جاری هشتاد و پنج هزار و ۳۱۸ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال نود و شش ۹ درصد افزایش یافته است و از کل مراجعین به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در ۱۰ ماه، پنجاه و پنج هزار و۵۳۹ نفر مرد و بیست و نه هزار و ۷۷۹ نفر زن بوده اند.

ظرف دو سه روز آینده رئیس جدید قوه قضائیه معرفی می‌شود

رئیس قوه قضائیه هم در خصوص معرفی رئیس جدید دستگاه قضا گفت که طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کردم که ریاست جدید قوه قضائیه زودتر از موعد معرفی شود، که طی دو، سه روز آینده این مسأله به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: ایشان مثل لطف همیشگی‌شان این موضوع را پذیرفتند و حسب خبر و گزارشی که به بنده دادند، ان‌شاءالله در دو سه روز آینده هم مسأله ابلاغ رسمی ریاست جدید انجام خواهد شد.

مبلغ دیه سال ۱۳۹۸ از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد

رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای قیمت دیه در سال ۱۳۹۸ را دو میلیارد و هفتصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت که در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۸، مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون ریال تعیین می‌گردد.

حساب خاص قوه قضائیه، موجب ۱۰ برابر شدن سرمایه خاصّ دستگاه قضائی شد
مهم‌ترین پیام حضور سفر اسد

رئیس قوه قضائیه با قدردانی از تلاش دست اندرکاران دستگاه قضائی برای پرداختن به امور فرهنگی و رفاهی قضات و کارکنان شریف این دستگاه و همچنین تلاش خود و مسئولان قضائی در جهت ارتقای سطح حقوق پرداختی به قضات و کارکنان، بازسازی و نوسازی اماکن قضائی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وضعیت برخی دادسراها، دادگاه‌ها و سایر اماکن در دستگاه قضائی، زیبنده این دستگاه نبود و در گستره عظیم جغرافیایی کشور، ساختمان‌های نابسامان و استیجاری زیادی داشتیم که خوشبختانه با تلاش همکاران و بهره مندی از آب باریکه بودجه خاص قوه قضائیه توانستیم در این مدت، بیش از یک میلیون متر مربع ساخت و ساز داشته باشیم که عمده آن مربوط به نوسازی و تجهیز دادسراها، دادگاه‌ها و … بوده است.

آغاز مصاحبه علمی پذیرفته‌شدگان دانشگاهی آزمون قضاوت ۹۷ از نیمه دوم فروردین ۹۸

در چهارمین روز این هفته هم معاونت منابع انسانی قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای به داوطلبان دانشگاهی پذیرفته شده در آزمون تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۷ اعلام کرده است که مصاحبه علمی پذیرفته‌شدگان از نیمه دوم فرودین ماه ۱۳۹۸ در دو شهرستان تهران و قم آغاز خواهد شد و داوطلبان از طریق تماس تلفنی دعوت به حضور می‌شوند.

«مشایی» به زندان بازگشت

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر دولت احمدی‌نژاد که از پنجم اسفندماه از زندان اوین به مرخصی آمده بود، سه‌شنبه شب به زندان بازگشت.

هیچ شائبه‌ای در مسائل مالی و اخلاقی رئیسی وجود ندارد

یک وکیل دادگستری هم گفت که هیچ کسی حتی از دشمنان آقای رئیسی شائبه‌ای در خصوص مسائل مالی و اخلاقی وی مطرح نکردند و نمی‌کنند.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در خصوص چالش‌های پیش روی رئیس جدید دستگاه قضائی بیان کرد: آمدن آقای رئیسی را به فال نیک می‌گیرم چرا که آقای رئیسی سه خصوصیت دارد که هیچ یک از روئسای قوه از ابتدای انقلاب تاکنون نداشتند اولین خصوصیت این است که ایشان حقوق خواندند و در دانشگاه درس خوانده است؛ هیچ یک از رؤسای قوه از زمان حضرت امام (ره) تا امروز حقوق نخوانده بودند؛ در نتیجه با قانون آشنا نبودند، مجتهد بودند و اعتقادی به قانون نداشتند که این موضوع یکی از چالش‌های عمده دستگاه قضائی بود که عالی‌ترین مقامات قوه قضائیه خودشان قانونمدار نبود.

رئیس جدید دستگاه قضا می‌تواند بر توسعه قضائی تأثیر بالایی بگذارد

رئیس کانون وکلای مرکز، انتخاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که وی سیستم قضائی، قضات و آسیب‌های قوه قضائیه را به خوبی می‌شناسد و تجربه دارد و می‌تواند در توسعه قضائی تأثیر بالایی بگذارد.

بازداشت ۲۸۲ نفر و ممنوع‌الخروجی ۸۶۰ نفر در هشت ماه اخیر

دادستان تهران نیز گفت: پرونده بانک سرمایه نمادی از یک فساد بزرگ اقتصادی است که مفتوح است و در حال رسیدگی است و با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: در هشت ماه اخیر که شعب ویژه آغاز به کار کرده است، ۲۸۲ نفر بازداشت و ۸۶۰ نفر ممنوع الخروج شده اند و ۱۳۸ کیفرخواست صادر گردیده و ۱۲۱ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و احکام ۱۰۰ نفر در حال اجرا است.

عفو و تخفیف مجازات ۷۹ هزار زندانی در ادامه اجرای عفو گسترده محکومان

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور هم اعلام کرد که تا پایان سیزدهم اسفند سال جاری آمار زندانیان مشمول بخشنامه عفو گسترده زندانیان به ۷۹ هزار نفر رسید.

اختلاس در بانک ملی مازندران

رئیس کل دادگستری استان مازندران از کشف یک اختلاس دو میلیارد ریالی در یکی از شعبات بانک ملی شهرستان تنکابن خبر داد.

رئیس جدید قوه قضائیه برای تقویت سازمان بازرسی عزم جدی دارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در چهارمین روز این هفته گفت که رئیس جدید قوه، عزم جدی دارد که سازمان بازرسی را تقویت کند و ان‌شاءالله در سال جدید با رئیس جدید بتوانیم توقعات مقام معظم رهبری از سازمان بازرسی را جامعه عمل بپوشانیم.

همچنین سراج با اشاره به تنگناهای اقتصادی به خاطر تحریم‌ها گفت: سال آینده، سال بودجه‌ای سختی است. خواهش بنده از همکاران سازمان این است که سال ۹۸ را با جدیت شروع کرده و اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را از همان روزهای نخست سال ۹۸ آغاز کنند.

سامانه اطلاعات مؤثر افراد (ساما) رونمایی شد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از طراحی و رونمایی سامانه اطلاعات مؤثر افراد به منظور شناسایی متهمین، کارچاق کن‌ها، شرخرها و شاکیان حرفه‌ای در قوه قضائیه خبر داد. و گفت که این سامانه به دلیل دسترسی به اطلاعات افراد و متهمین منجر به تسریع رسیدگی در پرونده‌ها و مانع از سو استفاده‌های احتمالی خواهد شد و این امر کاهش اطاله دادرسی در دعاوی را به همراه خواهد داشت که پیرو منویات مقام معظم رهبری برای کاهش دعاوی و تسریع رسیدگی به دعاوی بوده است.

انعقاد تفاهم نامه بین قوه قضائیه، بیمه دانا و بانک قرض الحسنه مهر ایران

تفاهم نامه پرداخت تسهیلات برای پوشش‌های بیمه‌ای مورد درخواست شاغلین و بازنشستگان قوه قضائیه در قالب طرح مهر دانا بین قوه قضائیه، بانک قرض الحسنه مهر ایران و بیمه دانا هم منعقد شد.

پنجمین روز هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم خبرهای مهمی در حوزه حقوقی و قضائی منتشر شد که در ذیل به مهمترین خبرهای آن اشاره می‌شود.

دستگیری ۶ نفر از عاملان و مرتبطان سو قصد نافرجام به رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری ۶ نفر از عاملان و مرتبطان حادثه تیراندازی به رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و گفت که قرارهای تأمین متناسب برای هر یک از متهمان این پرونده صادر و هر ۶ متهم روانه زندان شده‌اند.

بیش از ۶.۵ میلیارد یورو تخلف متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار و اعلام شد که پرونده حاضر در رابطه با اتهام مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی در حوزه پتروشیمی است که این تخلف به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو صورت گرفته است و ۷۰۰ صفحه کیفرخواست آن می‌باشد.

قاضی مسعودی مقام همچنین در این جلسه گفت: سه نفر از متهمان این پرونده خارج از کشور هستند.

برنامه‌های سفر دادستان کل کشور به کرمان

دادستان کرمان هم برنامه‌های سفر حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور با به این استان را اعلام کرد و گفت که این سفر با هدف افتتاح و راه اندازی مجتمع قضائی شهید باهنر و ساختمان اداره کل پزشکی قانونی انجام می‌شود.

۴۰ هزار زندانی مشمول عفو اخیر شدند

رئیس کل دادگستری استان تهران هم در آخرین نشست همزمان شورای قضائی و اطلاع رسانی استان تهران در سالجاری گفت که اجرای عفو اخیر در کشور آثار و برکات فراوانی داشته که موجبات آزادی حدود ۴۰ هزار زندانی را فراهم کرده است.

صدور کیفرخواست برای ۸۰ دلال ارزی و اجرای ۱۵ طرح دستگیری
خرید و فروش ارز در معابر جرم است

دادستان تهران هم با هشدار دوباره به کسانی که در معابر به خرید و فروش ارز اقدام می‌کنند گفت: این اقدام جرم است و خرید و فروش ارز باید در سیستم بانکی و مؤسسات معتبری که بانک مرکزی اعلام می‌کند، انجام شود.

گشت تعزیرات حکومتی در برج میلاد

در پنجمین روز از هفته‌ای که گذشت، قاضی شعبه ۱۴ سازمان تعزیرات حکومتی به همراه کارشناس بهداشت محیط شمال تهران، بازرسان اتاق اصناف ایران و کارشناس سازمان بهداشت ضمن بازدید از پارکینگ از یک رستوران فست فود و فروشگاه شهروند واقع در برج میلاد، بخشی از تخلفات این واحدها را به صورت زبانی تذکر داد اما صدور حکم مجازات در بخش تخلفات بهداشتی و قیمتی را منوط به بررسی دقیق‌تر اسناد و مدارک ارائه شده توسط این واحدها کرد.

متهم حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان به قید وثیقه آزاد شد

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان هم گفت: زنی که به عنوان یکی از متهمان حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان دستگیر شده بود با تأمین قرار وثیقه آزاد شد و هشت متهم دیگر با قرار بازداشت موقت برای تکمیل تحقیقات به زندان منتقل شده اند و آزادی این فرد با قید وثیقه تنها بخاطر عطوفت و رأفت اسلامی بوده است.

شرمنده مردمی هستیم که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

در ششمین روز از این هفته، وزیر دادگستری در جلسه شورای اداری شهرستان فومن گفت که ما شرمنده مردمی هستیم که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی مجموعه دولت نیاز به کمک دارد، گفت: صحبت از چپ و راست مشکلی را حل نمی‌کند، فقط به وحدت درونی داخل نظام آسیب می‌رساند که در این راستا با وحدت کلمه می‌توانیم از این مسیر سخت عبور کنیم.

سراغ همه افرادی که ارز دولتی گرفته و برنگردانده‌اند، می‌رویم

دادستان کل کشور هم گفت که به همه کسانی که ارز با نرخ دولتی گرفته و آن را برنگردانده اند می گویم که بالاخره مطمئن باشید سراغ شما خواهیم آمد؛ اسامی و لیست دریافتی‌های شما در اختیار است و این لیست به نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین افزود: آیت الله هاشمی شاهرودی که در جایگاه بالای علمی و مسئولیت بوده و ۱۰ سال سکان دستگاه قضائی را عهده دار بود، امروز خانواده ایشان منزلی برای اسکان ندارد و این مطالب باید به مردم منتقل شود.

وجود برخی مغایرت‌های شرعی، قانون اساسی و ابهام در لایحه بودجه ۹۸

همچنین سخنگوی شورای نگهبان از ادامه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۸ در جلسه عصر روز پنج‌شنبه در شورای نگهبان خبر داد و در رابطه با آخرین وضعیت بررسی لایحه بودجه ۹۸ گفت که طی جلسات فوق العاده در شورای نگهبان، بررسی بودجه ۹۸ همچنان ادامه دارد و تا این لحظه تا تبصره ۱۵ لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار گرفته است.

کدخدایی تصریح کرد: تا این لحظه حدوداً در ۱۰ بند مغایرت شرعی، قانون اساسی و در مواردی هم ابهام وجود داشته که مجلس محترم لازم است در مورد آن اقدام کند.

بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی

دادستان تهران از انجام ۲۷۰ بازدید و بازرسی از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهای اساسی در تهران خبر داد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14408 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2039612 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر