جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۹
سرویس: مقالات
 |  23/ بهمن/ 1397 - 5:09
  |   نظرات: بدون نظر
109 بازدید بازدید

وحدت کلید موفقیت اصلاح طلبان


هشت سال‌ دوری اصلاح‌طلبان از عرصه سیاست ورزی در دوره محمود احمدی نژاد دستاوردی مهم برای آنان داشت و آن ایجاد جبهه ای هماهنگ با عنوان شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان بود. احزاب و گروه‌های سیاسی متنوع اصلاح‌طلب مدت‌ها بدون پرچم واحد و بدون یک تابلوی مشخص حرکتی نامنظم را دنبال می کردند.
شکست در انتخابات سال ۸۴ حاصل همین جدایی و افتراق میان جریان های مختلف اصلاح طلب بود که به اعتراف بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب عدم وحدت و معرفی نامزد واحد موجبات این شکست‌ را فراهم کرد. اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ جرقه های اتحاد اصلاح طلبان زیر پرچم شورای عالی سیاستگذاری زده شد. این شورا با وجود مشکلات و اختلاف نظر های بسیار به کار خود ادامه داد.
داریوش قنبری به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تجربه موفقی می‌داند که می‌تواند با عنوان پارلمان اصلاحات نیز فعالیت و این تجربه را به انتخابات ۹۸ منتقل کند.
او معتقد است: «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان توانسته است شخصیت‌های غیرحزبی این جریان را در کنار یکدیگر جمع کند و در مجموع این شورا تجربه بسیار خوبی در زمینه وحدت‌بخشی به اصلاح‌طلبان بوده است.»
رسول منتجب‌نیا، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز معتقد است: پارلمان اصلاحات عبارت دیگری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‎طلبان است. تنها راه ائتلاف و شورای هماهنگی احزاب بوده که تجربه خوبی نیز در دهه‌‎های گذشته داشته است.
در دولت دکتر حسن روحانی عملا ائتلافی بر پایه همفکری میان اصلاح‌طلبان و معتدلین بوجود آمد. در واقع اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط حساسی که در کشور به وجود آمده بود منافع ملی را در اولویت قرار دادند و از هر گونه منافع جناحی و شخصی عبور کردند.
در واقع اصلاح طلبان سعی کردند به‌گونه‌ای عمل کنند که نیروهای دلسوز کشور بتوانند همدلانه برای پیشبرد پیشرفت ایران وارد عرصه شوند. این نگاه در واقع پشتوانه‌ شکل‌گیری ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و معتدلین بود.
اکبر ترکان عضو هیات موسس و شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه از لحاظ مرامنامه بسیار نزدیک به هم هستند، در این مورد می گوید: «اصلاح‌طلبان فداکارانه و بدون هیچ چشم‌داشتی در سال ۹۲ و ۹۶ از روحانی حمایت کردند و ما هم قدردان پشتیبانی آنها هستیم. باید بپذیریم که اگر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی نبود ممکن بود نتیجه انتخابات چیز دیگری باشد.» او معتقد است که حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ در کنار هم کار خواهند کرد.
اصلاح ‌طلبان پس از موفقیت در انتخابات در سایه این ائتلاف به ترمیم و اصلاح ساز و کارهای خود پرداختند. شورای هماهنگی اصلاح طلبان این روزها در حال گذار به سوی نهادی بزرگتر با عنوان مجمع یا پارلمان اصلاح طلبان است. این نهاد قرار است خصوصیات حزبی فراگیر را داشته باشد که تمامی احزاب و گروه های مختلف اصلاح طلب را در برگیرد.
محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مورد ساختار این تشکل جدید می گوید: وقتی می گوییم مجمع اصلاحات در مورد یک حزب فراگیر صحبت می کنیم و این حزب منتخبین همه استان ها و مراکز و بخش ها را در بر بگیرد. این ایده آلی است که ما باید روی آن کار کنیم. اما این کار موانع زیادی پیش روی خود دارد به همین دلیل بعضی دوستان معتقدند که ما همچنان تا انتخابات ۹۸ کار جبهه ای را ادامه دهیم، چون برای وصول و ورود به یک چارچوب حزب علنی و همه جانبه هنوز شرایط فراهم نیست.
فراکسیون امید مجلس که با تلاش ها و سیاست گذاری های شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان به مجلس راه یافتند همراه با چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاحات مناسبات سازنده تعاملی با دولت تدبیر و امید سازمان دادند و متقابلا رییس‌جمهوری و دولت نیز جلساتی با اصلاح طلبان برگزار کرد و حرکتی به سوی انسجام اجتماعی و گفت‌وگوی ملی انجام شد.
مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون سابق حقوقی رییس جمهوری در مورد جلسه دولت با اصلاح طلبان می گوید که رئیس جمهوری اصلاح طلبان را نه متحد دولت بلکه شریک دولت تلقی و تاکید کرد دولت برای رفع موانع آمادگی همکاری با همه گروه ها چه اصلاح طلب چه اصولگرا و همه آحاد مردم و روشنفکران را دارد.
با این حال به نظر می رسد اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات آینده با چالشی سخت مواجه باشند، بازگشت تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا شرایط ویژه ای را ایجاد کرده و نوع مدیریت این شرایط می تواند تا حدودی آینده روشن تری پیش روی همه قرار دهد.
سیام**ن.ا*۱۵۳۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 3233 بازدید

بازدید دیروز: 1267 بازدید

بازدید کل : 1623904 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر