شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
سرویس: مقالات
 |  21/ بهمن/ 1397 - 9:47
  |   نظرات: بدون نظر
94 بازدید بازدید

نقش انقلاب اسلامی در فعالیت های حزبی


به گزارش ایرنا، در شرایط فعلی به برکت نظام اسلامی و قانون اساسی افراد می توانند در قالب احزاب مختلف فعالیت کرده و آزادانه به بیان نظرات، مطالب و حتی انتقاد از ساختار حاکمیتی جامعه بپردازند هر چند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
به همین منظور دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه احزاب با حضور دبیران چند حزب با دیدگاه های مختلف در میزگرد ایرنا قزوین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

***توسعه فعالیت احزاب دستاورد موثر انقلاب
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین در این میزگرد با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خود احزاب در پیروزی انقلاب اسلامی نقش چندانی نداشته اند و اصلا قبل از انقلاب احزاب زیادی نداشتیم هرچند ریشه حزب موتلفه اسلامی به قبل از انقلاب باز می گردد.
محمد حسین شفیعی ها افزود: بعد از ترور حسن علی منصور و دستگیری فعالان حزب از وسعت فعالیت های موتلفه کاسته شد و نتوانست به واسطه دستگیری های دراز مدت فعالیت های حزبی گسترده ای داشته باشد.
این فعال سیاسی اضافه کرد: به غیر از موتلفه اسلامی حزب خاصی در جامعه مسلمانان مبارز علیه شاه وجود نداشت و نقش جریان های چپ و منافقان نیز قبل و بعد از انقلاب به گواهی حوادث بعد از پیروزی، نقش تعیین کننده ای نبوده است.
وی اضافه کرد: اما بعد از پیروزی انقلاب شاهد هستیم که موضوع فعالیت احزاب شدت و حدت یافته و احزاب متعددی در جامعه بروز و ظهور می یابند.

***حزب جمهوری اسلامی برای پرورش نیروهای توانمند انقلابی شکل گرفت
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین با واکاوی دلایل توسعه فعالیت احزاب بعد از انقلاب، گفت: بعد از سرنگونی نظام شاهنشاهی و حاکمیت نظام اسلامی با رای مردم، فقدان نیروهای دارای سابقه اجرایی و حاکمیتی برای اداره کشور احساس شد، به همین دلیل رهبران جامعه نیاز به وجود حزب را احساس کرده و حزب جمهوری اسلامی براساس همین نگاه توسط رهبران انقلاب مثل شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی، شهید باهنر و… شکل گرفت.
وی ادامه داد: نقش حزب جمهوری اسلامی در آن دوره که هنوز انقلاب اسلامی کاملا مستقر نشده بود و دشمنان به دنبال ضربه زدن به ارکان نظام بودند کاملا تاثیرگذار بود و در آن مقطع حساس به استقرار نظام بسیار کمک کرد.
شفیعی ها اضافه کرد: خدمات حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب بی بدیل بود و توانست کمک شایانی به تثبیت نظام کند.
این مسئول گفت: این حزب با استقبال مردم برای عضویت در آن مواجه شد اما بعدها به دلیل اختلافات داخل حزب و نگرش های مختلف به دستور امام (ره) تعطیل شد و به دنبال آن احزاب مختلف در جامعه شکل گرفتند.
دبیر حزب موتلفه استان قزوین اضافه کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی جریان دیگری در جامعه شکل گرفته بود که از ابتدا با حزب، تشکل و تحزب تناسب نداشت و به جریان تند و مخالف سر سخت حزب شناخته می شد.
وی افزود:در این جریان بسیاری حزب را مخالف جامعه دانسته و برخی نیز به دلیل شخصیت خود با حزب و تشکل همراهی نداشتند که متاسفانه این فضا در جمهوری اسلامی بعد از انقلاب هر روز غلیظ تر می شد.
این فعال سیاسی اضافه کرد: بسیاری تحت این جریان، به حزب به عنوان یک فراورده غربی و الگو گرفته از اروپا اعتماد نداشته و آن را برای جامعه اسلامی فاقد کارکرد می دانستند.

***فعالیت گسترده احزاب از برکات انقلاب اسلامی بود
وی اضافه کرد: رژیم شاه نظام تک حزبی را از سال ۵۰ به بعد با ایجاد حزب رستاخیز راه اندازی کرده بود و به کسی اجازه حرف و سخن دیگری را نمی داد در حالیکه نظام جمهوری اسلامی در سایه قانون اساسی اجازه داد تا نگاه ها و نگرش های مختلف در قالب احزاب ارایه شوند و این یکی از برکات انقلاب اسلامی بود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین تصریح کرد: انقلاب اسلامی موجب شد تا رژیم شاهنشاهی که مردم را به زور به عضویت در حزب رستاخیز مجبور می کرد از میان رفته و نظامی شکل گیرد که فعالیت گرایش های مختلف را در کشور پذیرفته و به آنها اجازه دهد حرف خود را با احترام به مبانی و اصول کشور مطرح کنند.
وی اضافه کرد: با وجود این گشایش به واسطه نگاه سنتی و منفی جامعه به حزب هیچ گاه نتوانستیم از یک جریان حزبی، تشکلی و تحزبی مقتدر و توانا برخوردار باشیم و البته خود احزاب نیز به واسطه جو حاکم نتوانستند خود را اثبات کنند و به نوعی زیر چتر این جو غلط قرار گرفتند.
شفیعی ها با اشاره به کارکردهای احزاب گفت: جریان ها و احزاب اگر به درستی در جامعه شکل گیرند در رشد فکری و سیاسی جامعه و آگاهی بخشی به جامعه نقش قوی و اثرگذاری خواهند داشت و اگر با ساختار اصولی خود در کشور گسترش یافته و شبکه داشته باشند بسیار می توانند به روند رو به رشد جامعه در ابعاد مختلف کمک کنند.

*** رعایت نشدن خطوط قرمز از اشکالات احزاب است
دبیر حزب موتلفه اسلامی با آسیب شناسی دلایل استقبال نشدن احزاب در جامعه گفت: برخی از احزاب از دهه ۶۰ به بعد ذیل جمهوری اسلامی اندیشه و فکر خود را مطرح می کردند اما در رعایت حد و حدودها و تعیین مرز تفاوت با دشمنان صراحت نداشتند که یکی از اشکالات و نقدهای وارد شده به احزاب است.
شفیعی ها گفت: یکی از شاخص های سلامت احزاب در جمهوری اسلامی باید رعایت مرزها و خط و خطوط های جامعه باشد تا احزابی که این مرزها و خطوط قرمز را در تعاملات سیاسی رعایت نکرده و غیریت را مشخص نکرده باشند، شناخته شوند.
وی اضافه کرد: یکی از سفارش های مقام معظم رهبری در سال ۷۸ این بود که احزاب و افراد مرز خود را با دشمنان روشن و شفاف کنند و اجازه ندهند که دشمنان از آنها سوء استفاده کنند.
این فعال سیاسی استان ادامه داد:از این توصیه مشخص می شود که مقام معظم رهبری موضوع نفوذ دشمنان با یارگیری و سربازگیری از احزاب را فهمیده بودند و برای جلوگیری از این خطر تفکیک مرزها را با دشمنان توصیه نموده اند.
شفیعی ها افزود: متاسفانه این توصیه مقام معظم رهبری مورد توجه احزاب واقع نشد به گونه ای که در فتنه ۸۸ همه جور افراد از آمریکایی ها، صهیونست ها، بهایی ها و سلطنت طلب ها به عنوان جنبش سبز وارد میدان شده و در هشت ماه موجب به هم ریختگی و آزار و اذیت مردم و نظام شدند.
وی گفت: متاسفانه دشمنان از همین نقطه ضعف برخی از احزاب در تعیین مرزها سوء استفاده کردند و داستان تحریم های شدید و مدل های پیشرفته و هوشمند تحریم از آن زمان شکل گرفت و نطفه بسیاری از گرفتاری ها و تحریم های کشور در جریان ۸۸ بسته شد.

***تقویت احزاب در جامعه فعلی ضروری است
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین افزود: امروزه وضعیت نظام به گونه ای است که ضرورت تقویت احزاب در جامعه احساس می شود چون صرفا صدور مجوز برای یک حزب دردی را از جامعه حل نخواهد کرد.
شفیعی ها اضافه کرد: هم اکنون ۳۰۰ حزب در کشور وجود دارد اما باید دید چه تعداد از این احزاب موثر و مرتبط با مردم هستند و می توانند در مواقع ضرورت ها با جمع آوری نیروها، حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی اضافه کرد: امروز نظام به احزابی نیاز دارد که نسبت به آسیب های جامعه پاسخگو باشند و بتوانند به جای افراد، مسئولیت اجرایی جامعه را برعهد گرفته و پاسخگوی عملکرد خود باشند.
این فعال حزبی در استان ادامه داد: امروزه به شدت نظام و جامعه به پررنگ شدن احزاب نیاز دارند تا آنها بتوانند مسئولیت ها را به جای افراد قبول کنند که رسیدن به این نقطه به تشریح عملکرد، محاسن حزب و تعیین تفاوت با دشمنان نیاز دارد.
وی افزود: باید احزاب حد غیریت(تفاوت با دشمنان) را برای خود به صورت رسمی و شفاف تبیین کرده و پای آن بایستند و مسایل داخلی و خانوادگی انقلاب را با دشمنان در میان نگذارند.

***احزاب دارای شناسنامه و مرامنامه پیش از انقلاب در ایران وجود نداشتند
دبیر حزب اراده ملت در استان قزوین نیز در این میزگرد گفت:اگرچه ریشه احزاب و فعالیت های حزبی در ایران به زمان مشروطه باز می گردد ولی احزاب ثبت شده و دارای مرامنامه پیش از انقلاب در ایران وجود نداشتند.
سید جمال الدین خضری افزود:احزاب از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامی فراز و نشیب های زیادی را تجربه کردند چون بسیاری از حکام به فعالیت حزبی اعتقاد نداشتند یا نظام تک حزبی را برای کشور می پسندیدند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال شاه خودرای و مستبد در رژیم گذشته با راه اندازی حزب رستاخیز در کشور، خواهان عضویت همه مردم در آن حزب بود که آن را از بیخ و بن کار اشتباه و نسنجیده ای می دانیم.
این فعال سیاسی افزود: راه اندازی نظام تک حزبی در کشور نشات گرفته از استبداد و خودرایی بود که در واقع یکی از ریشه های انقلاب اسلامی را در جامعه ایرانی تشکیل داد.
خضری افزود: هر حاکمی که در طول تاریخ گرفتار خصلت خطرناک استبداد شده، در نهایت سقوط کرده است و نمونه های حکام مستبد در عصر حاضر نیز معمر قذافی، صدام حسین و حسنی مبارک بوده اند.
وی ادامه داد: مردم جامعه ایرانی در طول تاریخ مقابل استبداد و استکبار ایستادگی کرده اند به گونه ای که حتی خدمات ارایه شده یک حکومت با وجود استبداد رای حاکم آن، مانع از سرنگونی چنین نظامی هایی نشده است.

***انقلاب اسلامی با مشارکت اقشار مختلف جامعه به پیروزی رسید
این فعال سیاسی استان اضافه کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی احزاب و اقشار مختلف جامعه نقش داشته و دوشادوش رهبری و روحانیت مبارزه کردند و نباید نقش آنها را در این زمینه نادیده گرفت.
خضری اضافه کرد: متاسفانه بعد از انقلاب نقش اقشار و احزاب در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفته شد و بحث تک حزبی که میراث زمان پهلوی بود بعد از انقلاب نیز مطرح شد.
این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: امام راحل با هوشیاری کامل بعد از مطرح شدن اندیشه تک حزبی در جامعه ایرانی بعد از انقلاب، با آن مخالفت کردند و به دستور ایشان حزب جمهوری اسلامی زاده شد که به نوعی بها دادن به تحزب و حاکم کردن احزاب در جامعه بود.

***باید شعارهای انقلاب در جامعه تبیین شود
وی با یادآوری شعارهای اصلی انقلاب شامل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، افزود: این شعارها خواست و اراده مردم را نشان می داد و جمله نه شرقی و نه غربی امام به معنای وابسته نبودن به شرق و غرب و خوداتکایی کشور بود که بعد از انقلاب اسلامی در برخی ابعاد محقق شد.
خضری گفت: هم اکنون نیز باید با پرهیز از مرز بندی و دشمن تراشی در راستای منافع ملی خود حرکت کرده و البته بدانیم هیچ دشمنی تا ابد دشمن نیست و هیچ دوستی تا ابد دوست نیست.

***آزادی اندیشه و بیان از شعارهای اصلی انقلاب بود
وی با بیان اینکه شعار آزادی در انقلاب اسلامی به معنای ولنگاری و بی بند و باری نبود، افزود:چنین برداشتی از آزادی خیانت به انقلابیون و کلمه آزادی است چون ولنگاری در رژیم قبل وجود داشت.
خضری اضافه کرد: مردم در انقلاب اسلامی به دنبال آزادی اندیشه و بیان بودند که جزو شعارهای اصلی انقلاب اسلامی مطرح شده بود و با طرح آن نیز انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
دبیر حزب اراده ملت استان قزوین افزود: آزادی بیان در نقد و بررسی عملکردها از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی بود که امروز نیز در جامعه مطرح است و از شکل گیری فساد و تباهی در جامعه جلوگیری می کند.

***احزاب زبان گویای ملت هستند
وی اضافه کرد: ساختار حزب باید از پایین به بالا شکل گیرد تا بتواند خواسته ها و مطالبات طیف خود را از حکومت مطالبه نماید و اگر بر عکس آن از بالا به پایین شکل گرفته باشد هرگز در تحقق منویات خود موفق نخواهد بود.
خضری گفت: البته نباید میان حزب، حکومت و ملت مرزبندی و جدایی ایجاد کرد چون احزاب زبان گویای ملت هستند و اگر روزی مرز بین نظام و ملت مشهود باشد، عواقب خطرناکی در انتظار آن نظام خواهد بود.

***احزاب بعد از انقلاب اسلامی از نظر کمی رشد زیادی یافتند
وی با اشاره به فعالیت احزاب بعد از انقلاب اسلامی افزود: در این دوره شاهد رشد چند برابری احزاب از نظر کمی نسبت به قبل از انقلاب هستیم که می توان آزادی بیان و اندیشه و توسعه فعالیت های اجتماعی و سیاسی را از فواید آن دانست.
این مسئول سیاسی اضافه کرد: متاسفانه فعالیت بسیاری از احزاب در این دوره تنها به زمان انتخابات محدود می شود که پسندیده نیست و باید در کنار رشد کمی آمار احزاب، برای رشد کیفی آنها نیز گام های بلندی برداشته شود.
خضری اضافه کرد: باید به جایی برسیم که احزاب در جامعه حاکم شوند تا نتوانند افرادی با شعارهای پوپولیستی و عوام گرایانه مسئولیت گرفته و در آخر به استوانه های نظام و کشور پشت پا بزنند.
وی افزود: باید به جامعه ثابت کرد که فعالیت حزبی به معنی کار با برنامه و پاسخگو بودن مقابل اقدامات صورت گرفته است در حالیکه امروزه بسیاری از افراد یک سمت اجرایی را برعهده گرفته و بعد از مدتی حتی مقابل اقدامات انجام شده نیز پاسخگو نیستند.
دبیر حزب اراده ملت استان قزوین با اشاره به کارکردهای احزاب در جامعه افزود: توزیع و کنترل قدرت در جامعه، حفظ حضور مردم در صحنه، نقد سازنده کشور در جمیع جهات، نظارت بر امور و جلوگیری از فساد و تباهی در جامعه از جمله کارکردهای احزاب است که همه آنها را بعد از انقلاب اسلامی در جامعه شاهد هستیم.

***دلایل وقوع انقلاب به درستی برای نسل جوان تبیین شود
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین در پاسخ به مطالب طرح شده از سوی خضری دبیر حزب اراده ملت در استان، گفت: پدیده انقلاب را نباید صرفا به استبداد رای و دیکتاتوری شاه متمرکز کرد هرچند این موضوع در جای خود درست است اما تمامی الزامات وقوع انقلاب تنها به استبداد رای محدود نمی شود.
شفیعی ها افزود: اگر رژیم شاهنشاهی خدمات آن چنانی داشت و مردم در جامعه آرامش داشتند بعید بود که انقلاب فقط به دلیل استبداد شاه به وقوع می پیوست.
وی اضافه کرد: باید برای نسل جوان روشن کنیم که شاه عامل و عنصر خارجی بود و از خود قدرتی نداشت و آمریکایی ها و انگلیسی ها وی را به مردم تحمیل کرده بودند.
این فعال سیاسی ادامه داد: شاه در ظاهر شاه بود، ولی در واقعیت هویتی نداشت و سفیر آمریکا و انگلیس برای وی تعیین تکلیف می کردند.
شفیعی ها افزود: اگرچه استبداد چیز بدی است ولی وابسته بودن، بی هویتی، بی ارادگی و آلت دست دشمن بودن به مراتب بدتر از استبداد است که همه این موارد در شخص اول رژیم گذشته وجود داشت و از دلایل اصلی انقلاب اسلامی بود.
این فعال سیاسی اضافه کرد: رژیم گذشته مردم را از نظر مادی و دنیوی عقب نگه داشته بود و ۳۰ میلیون جمعیت ایران با سرمایه عظیم نفت از خدمات عمرانی و اجتماعی در جامعه محروم بودند و همه اینها باید به نسل جوان گفته شود.
وی اضافه کرد: باید احزاب مراقب باشند و از ارایه گزارش های مشکوک و مبهم به مردم و ایجاد شبهه در جوانان جلوگیری کنند.
شفیعی ها گفت: رژیم ستمشاهی که نظامی برآمده از آمریکا و انگلیس بود ملت خود را تحقیر می کرد درحالیکه هنر انقلاب اسلامی این بود که خودباوری و اعتماد را در میان مردم تقویت کرد.

*** ویژگی انقلاب اسلامی رویکرد مردمی است
وی افزود: با قاطعیت و اعتماد تمام می توان گفت که ویژگی خاص انقلاب رویکرد مردمی آن بود و اقشار مختلف مردم با فرمان و اشاره امام (ره) و روحانیت به میدان می آمدند و مقابل شاه شعار می دادند.
این فعال سیاسی گفت: نهضت آزادی اگرچه ریشه قدیمی داشت و بعد از کودتای ۳۲ شکل گرفت اما زبان مردم را آنگونه که امام(ره) می فهمید درک نمی کرد و اصلا خود احزاب توانایی بسیج کردن مردم را نداشتند.
وی اضافه کرد: نقش احزاب قبل از انقلاب بسیار جزیی و ضعیف بود و آنچه باعث پدیدار شدن انقلاب شد نقش بی بدیل امام (ره) با هدایت روحانیت بود و همه اعتراض ها از مساجد شروع می شد.

*** انقلاب اسلامی سرآغاز حضور گسترده احزاب در عرصه سیاسی ایران شد
دبیر حزب اعتدال و توسعه شهرستان قزوین نیز در این میزگرد گفت: احزاب در نظام های مردم سالار جایگاه مهمی در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند و تاثیر بسیاری بالایی در بخش های مختلف این جوامع برجای می گذارند.
رضا میرزاخانی افزود: نقش احزاب در کشورهای دارای دموکراسی که با حضور گسترده مردم در عرصه های سیاسی همراه بوده؛ بسیار پررنگ تر و جدی تر است.
وی اضافه کرد: وقوع انقلاب در سال ۵۷ سرآغازی بر حضور گسترده احزاب در عرصه سیاسی ایران شد و زمینه را برای فعالیت قانونی احزاب و تشکل ها در کشور باز کرد.
این عضو شورای استانی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه در قانون اساسی آزادی تشکیل احزاب و آزادی فعالیت آنها مطرح شده است، افزود: طبق اصل ۲۶ قانون اساسی احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی، انجمن های اسلامی و اقلیت های دینی شناخته شده آزاد هستند مشروط بر اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساسی جمهوری اسلامی را نقض نکنند.
میرزاخانی گفت: طبق همین اصل قانون اساسی هیچ کس را نمی توان از شرکت در احزاب منع یا به شرکت در یکی از آنها اجبار کرد و باید گفت این اصل مترقی نشان دهنده مردم سالاری و اهمیت دادن به کارکردهای احزاب در نظام حاکمیتی ایران بعد از انقلاب اسلامی است.

***تاثیرگذاری احزاب در جامعه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است
وی با اشاره به دستاوردهای احزاب بعد از انقلاب اسلامی، اضافه کرد: تاثیرگذاری احزاب در معرفی نامزدها برای انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است که میزان و نقش احزاب را در مشارکت های سیاسی و تعیین سرنوشت جامعه نشان می دهد.
این فعال سیاسی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به ویژه بعد از سال ۷۷ احزاب در ایران وضعیت جدیدی یافتند و هم اکنون در دوره بلوغ به سر می برند.
میرزاخانی با اشاره به کارکردهای احزاب افزود: کمک به توسعه سیاسی، امکان بهره گیری از توان و تجربه تمام نیروهای نظام، رشد افکار عمومی از طریق ایجاد رسانه های گروهی، معرفی نامزهای مورد نظر و مشخص کردن توان و قابلیت نامزدهای مورد حمایت،کمک به آگاهی عمومی و رشد افکار سیاسی از مهمترین کارکردهای احزاب در ایران است که امیدواریم این روند که با شکل گیری انقلاب اسلامی شروع شده، همچنان برای توسعه کشور ادامه یابد.

***آزادی بیان دستاورد انقلاب اسلامی است
وی افزود: احزاب قبل از انقلاب وجود نداشتند و به یمن انقلاب اسلامی هم اکنون شاهد تحزب و فعالیت احزاب و گروه های مختلف در عرصه سیاسی کشور هستیم.
میرزاخانی اضافه کرد: هم اکنون احزاب با آزادی می توانند دولت ها را نقد کنند و حتی تصمیمات و عملکرد مسئولان را به چالش بکشند که باید آن را ناشی از آزادی بیان و مردم سالاری به دست آمده در سایه انقلاب اسلامی دانست.
۶۱۰۱

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 10192 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1994463 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر