شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۸
سرویس: مقالات
 |  15/ بهمن/ 1397 - 3:58
  |   نظرات: بدون نظر
36 بازدید بازدید

زنان همپای مردان در پیروزی نهضت اسلامی نقش آفرینی کردند


به گزارش ایرنا، در این بیانیه که امروز (یکشنبه) منتشر شد، آمده است: پس از شهریور ۱۳۲۰، زنان ایرانی توانستند با استفاده از فرصت «نوسازی غربی» پهلوی اول، برای بهبود و ارتقاء جایگاه اجتماعی خود، درون و بیرون خانه‌ها به نتایجی روشن دست یابند.
این بیانیه می افزاید: در دهه ۳۰ و هم‌زمان با جنبش ملی‌شدن صنعت نفت زنان ایرانی در کنار مردان، برای کوتاه‌کردن دست بیگانگان از ثروت ملی کوشیدند. در این دوران بخشی از سنت‌گرایان با استفاده ابزاری از دین با تحولات جامعه برخوردی سلبی کردند و بخشی دیگر از طریق تاسیس نهادهای فرهنگی و آموزشی منطبق با موازین و باورهای دینی و فرهنگی جامعه روش ایجابی را در پیش گرفتند.
در این بیانیه آمده است: ناکامی جنبش‌های ضداستبدادی زنان و مردان ایرانی را ناامید نکرد و در پی قیام ۱۵ خرداد ۴۲ رویارویی مردم با نظام پادشاهی وارد مرحله جدیدی شد. الگوی مبارزاتی آنان، رویارویی با پشتیبانان غربی رژیم پهلوی بود که در تقابل با ابرقدرت شرق روابط همه‌جانبه با حکومت ایران را در دستور کار خود قرار داده‌بودند. راه مبارزه برای رسیدن به حقوق و کرامت انسانی برای زنان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، چه در متن جریان‌های چپ و چه در جریان‌های نوگرای اسلامی ادامه پیدا کرد.
در بیانیه شورای عالی احزاب زنان اصلاح طلب آمده است: در نیمه دوم دهه ۵۰ با پیوند روشن‌فکران دین‌گرا و روحانیت پیشرو به رهبری امام خمینی (ره) و تفسیرهای جدید ایشان از فقه پویای شیعه و ضرورت توجه به دو عنصر «زمان و مکان» مسیر تازه‌ای فرا‌روی زنان ایرانی گشوده شد که نه نظام‌های ضدالهی شرقی را پاسخگوی نیازهایشان می‌دانستند و نه الگوهای غربی که زنان را ابزار نظام سلطه و سرمایه‌داری می ساخت.
این بیانیه می افزاید: در بازخوانی الگوهای تراز مکتب زن مسلمان در صدر اسلام و بزرگانی چون حضرت زهرا و حضرت زینب (س)، زنان ایرانی ظرفیت ها و فرصت‌های تازه‌ای جهت زدودن تبعیض‌های ناروا و استیفای حقوق انسانی خود یافتند. دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو برای ایجاد شرایطی جدید در جامعه ایران، نوید «توسعه‌ای دین‌محور» را می‌داد. چنین شد که زنان ایرانی با نفی خشونت و با تمرکز بر روش‌های مسالمت‌آمیز، پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند.
در این بیانیه آمده است: ایرانیان، انقلابی را به پیروزی رساندند که آرمان غایی آن حاکم شدن انسان بر سرنوشت خود و ترویج عدالت اجتماعی و ستم‌ستیزی در داخل و خارج بود. انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از آموزه‌های مترقی دینی، زنان را از حوزه خصوصی و درون خانه‌ها به حوزه عمومی، یعنی عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشاند. دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر این‌که «زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.»، حضور زنان در عرصه اجتماعی – سیاسی را تثبیت و بر دیدگاه سنت‌گرایان متحجر مخالف حضور زن در اجتماع، مهر بطلان زد.
شورای عالی احزاب زنان اصلاح طلب در بیانیه خود آورده است: دوره هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران از سرزمین خود نیز، یکی از دوره‌های درخشان حضور و مشارکت زنان است. زنان چه در حمایت و تقویت روحیه همسران و فرزندان خود برای مبارزه و چه در صحنه‌های رزم و مقاومت و در خطوط مقدم خوش درخشیدند و شایستگی و ضرورت حضور خود را به اثبات رساندند. نقش پررنگ آنان در عرصه فرهنگ و هنر دفاع مقدس و ثبت و انتقال این حماسه به نسل‌های بعد نیز غیرقابل انکار است.
این بیانیه می افزاید: پس از جنگ و در دوران دولت‌های سازندگی، اصلاحات، دولت‌ نهم و دهم و دولت اعتدال، شاهد تلاش زنان برای استیفای حقوق همه‌ جانبه آحاد مردم سرزمین‌مان هستیم. آنان به‌خوبی دریافتند دستیابی به دمکراسی و تحقق حقوق انسانی به‌ ویژه حق مشارکت در تعیین سرنوشت در جامعه‌ای که استبداد در آن قرن‌ها به صورت‌های مختلف، حتی درون خانه‌ها، باز تولید شده و در صحنه عمومی امتداد پیدا کرده است، کار سهلی نیست و نیاز به تلاشی مضاعف دارد.
در این بیانیه آمده است: حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و آموزشی و فرهنگی و افتخارآفرینی آنان در حوزه‌های گوناگون هنری و ادبی، علمی و دانشگاهی و مشارکت امیدبخش و موفقیت‌آمیزشان در میادین داخلی و بین المللی ورزشی، حاکی از اراده و تلاش خستگی‌ناپذیر آنان برای تثبیت نقش و جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی است.
شورای عالی احزاب زنان اصلاح طلب در بیانیه خود آورده است: به ‌رغم این تلاش‌ها نرخ پایین اشتغال زنان نشان می‌دهد که آنان در عرصه مشارکت و توانمندی اقتصادی نتوانستند جایگاه مناسبی در بازار کار به‌دست‌ آورند. این وضعیت به شاخص توانمندی سیاسی زنان نیز قابل تعمیم است که هنوز فاصله زیادی تا توازن جنسیتی دارد.
در این بیانیه آمده است: زنان ایرانی در این چهار دهه دریافتند که جنبش دفاع از حقوق انسانی زنان در ایران، حتی با صبغه دینی نمی‌تواند جدا از جنبش دمکراسی‌خواهی به اهداف خود دست یابد. پس از به‌روی‌کار آمدن مجلس و دولت اصلاحات با رویکرد علمی به امور زنان، ورود موضوع زنان به برنامه‌های توسعه، تقویت مکانیسم‌های نهادین و توسعه کمی و کیفی نهادهای مدنی گام‌های مهمی در این زمینه برداشته‌ شد. ناکامی اصلاح‌طلبان در پایداری بخشیدن به حمایت مردم، تلاش‌ها و فعالیت‌های قبلی را با چالش‌های بزرگی از سوی واپس گرایان روبه‌رو ساخت.
این بیانیه می افزاید: در دوره پسااصلاحات، زنان ایرانی با ضربه‌های شدیدی به دستاوردهای زنان و نهاد خانواده روبه‌روشدند. واپس گرایان تندرو به نام دفاع از نهاد خانواده، بدون توجه به «اقتضائات زمان و مکان» قصد تصویب لوایحی را داشتند که در صورت نهایی شدن، نتیجه آن تضعیف بنیان خانواده بود. «ائتلاف اسلامی زنان اصلاح‌طلب و اصول گرا»، در مقابله با ترویج ازدواج موقت و چندهمسری، ائتلافی مبارک بود و نتایج مثبتی بر جای گذاشت و توانست آثار و تبعات آن آمال را تعدیل کند.
در این بیانیه آمده است: زنان برای شکل‌گیری «دولت اعتدال» امیدوارانه بر تلاش‌هایشان افزودند و توانستند چشم انداز جدیدی را با حمایت معاونت امور زنان، برای تامین حقوق انسانی خود و تحقق عدالت جنسیتی بگشایند. با تقویت نهادهای مدنی و در پیوند با فعالان اجتماعی – فرهنگی گام‌های بلندی در حوزه زنان در این دولت برداشته‌شد. زنان اصلاح‌طلب توانستند در مسیر تقویت و ارتقای مشارکت سیاسی زنان، سهمیه ۳۰ درصدی برای زنان را در انتخابات مجلس و شوراها اجرایی سازند؛ تجربه‌ای که پایداری آن ارتباطی تنگاتنگ با عملکرد برگزیدگان مردم دارد. این ارتقا در مدیریت اجرایی کشور، در سطح رسمی و قانونی نیز در حال نهادینه شدن هست.
شورای عالی احزاب زنان اصلاح طلب در بیانیه خود آورده است: اکنون در آستانه چهل‌سالگی انقلاب، زنان ایرانی به اهمیت نهادهای مدنی و وجود احزاب سیاسی پی برده اند و به تاثیر پیوند با نهادهای اجتماعی و فعالان مدنی در مسیر اجرایی‌کردن اهداف انقلاب اسلامی به خوبی واقف هستند. آنان بر پیوند جنبش زنان با دانشجویان، کارگران، فعالان محیط زیست، روزنامه‌نگاران و اقوام و مذاهب و نیز جوانان تاکید دارند. زنان ایرانی همراهی و هم‌گرایی همه جنبش‌های اجتماعی و فعالان حوزه های مختلف در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را ضروری می دانند.
سیام**۱۷۵۱**۱۵۳۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 13959 بازدید

بازدید دیروز: 20891 بازدید

بازدید کل : 1763889 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر