شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۳
سرویس: مقالات
 |  15/ بهمن/ 1397 - 3:06
  |   نظرات: بدون نظر
45 بازدید بازدید

حق شناس : انقلاب ایران تحقق اراده مردم بود


به گزارش عصر یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، محمد جواد حق شناس درنشست «ناگفته های انقلاب » درباره شرایط خود در سال‌های انقلاب اظهار کرد: دوران انقلاب دانش آموز دبیرستان بودم و همزمان به قم رفته بودیم که در مدرسه خان، اعلامیه ترحیم حاج آقا مصطفی خمینی را دیدم که عامل اصلی شوک در نیمه دوم دهه ۵۰ بود.
«وقتی برگشتیم تهران داستان بزرگداشت‌ها شکل گرفت و بعد از توهینی که در روزنامه اطلاعات به امام شد انقلاب آرام آرام از قم‌ و تهران به سایر شهرها سرایت کرد و همه اقوام و مذاهب را درگیر کرد. »
وی در این نشست که به همت انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران برگزار ‌شد، افزود: در این فضا همه می‌دانستند که چه چیزی را نمی‌خواهند و آن مقابله با استبداد در کشور بود که همه مردم و گروه‌ها را به سخن واحد رسانده بود. البته در اینکه چه چیزی جایگزین شود اختلاف وجود داشت اما اکثریت رهبری بدون چون و چرای آنان را پذیرفته بودند.
عضو حزب اعتماد ملی افزود: شعار ما در انقلاب، استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود که بعد از پیام امام از پاریس حکومت اسلامی به جمهوری اسلامی تغییر کرد و بعد از خروج شاه و ورود امام انقلابی شکل گرفت که قابل قیاس با انقلاب فرانسه، روسیه و چین است.
این استاد دانشگاه درباره زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم پارادایم انقلاب را دقیق بررسی کنیم کودتای ۲۸ مرداد یک قله تاریخی است؛ قله‌های تاریخ تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم می‌کنند.
وی ادامه داد: شاه جوان از سال ۲۰ تا ۳۲، دیده بود که چگونه پدر مستبد و مقتدر خود از عرش به فرش آمد و در چهار سالی که متفقین در کشور حضور دارند هیچ کاری نمی‌تواند کند و یک دهه پر تلاطم را دارد. در این دوره حزب توده، فداییان اسلام و…، شکل می‌گیرند، آیت الله کاشانی از لبنان برمی‌گردد، مصدق به عرصه سیاست بازگشت می‌کند، قوام و سید ضیا هم حتی فعال می‌شوند و…
حق شناس افزود: در این دوره سه جریان چپ، ملی و مذهبی فعال هستند. جریان چپ با حزب توده، ملیون با مصدق و مذهبی‌ها با آیت‌الله کاشانی و فداییان اسلام شناخته می‌شوند. در این دوران شاه کاره ای نیست و دولت‌ها عمر کوتاهی دارند و مجلس شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: در این دوران همچنین با قضیه اشغال آذربایجان و دخالت شوروی روبرو هستیم و از سوی دیگر شاهد حضور پر رنگ آمریکا در عرصه بین المللی و از جمله ایران هستیم.
عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: این روند پر فراز و نشیب در سال ۱۳۳۰ و ماجرای ملی شدن صنعت نفت به اوج خود می‌رسد و در اینجا ائتلاف دو جریان ملی و مذهبی را داریم و بعد شکافی بین این دو می‌افتد و اشتباهات هر دو طرف زمینه ۲۸ مرداد را فراهم می‌کند و وارد پارادایمی جدید می‌شویم.
وی درباره ویژگی‌های پارادایم بعد از کودتای ۲۸ مرداد عنوان کرد: شاه بی تجربه یک چهره جدی می‌شود و یاد دوران پدر می‌کند. با عقد قرارداد کنسرسیوم با آمریکا در جنگ سرد ایران یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های غرب می‌شود و برای اینکه این وضعیت ثابت بماند استبداد بیشتر و مسلط می‌شود و از سوی دیگر پارادایم آزادی‌خواهی و مبارزه با استبداد در بین مخالفان شکل می‌گیرد.
حق‌شناس خاطرنشان کرد: تمام گروه‌های چپ، اسلامی، ملی و…، درباره اینکه چه نمی‌خواهند اشتراک دارند هر چند تقابلی بین نیروهای اسلامی و مارکسیست وجود دارد. در نهایت اراده عمومی و جریان عمومی مهم است و جریان‌های گوناگون حذف می‌شوند و رهبری با امام می‌ماند.
وی در پاسخ به یک پرسش درباره نظارت استصوابی پاسخ داد : قرائت خودخوانده شورای نگهبان از جایگاه نظارت جفا بر انقلاب و خون شهیدان است. در زمان امام اسم و رسمی از نظارت استصوابی نبود و در قانون اساسی هم چنین چیزی نیست.

**۹۲۲۱**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 15642 بازدید

بازدید دیروز: 20891 بازدید

بازدید کل : 1765572 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر