جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۶
 |  20/ دی/ 1397 - 8:17
  |   نظرات: بدون نظر
42 بازدید بازدید

سامانه سجام احیای حقوق عامه را سرعت می بخشد


سیدعلی اصغر رفاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا اظهار داشت: سامانه سجام به عنوان بزرگترین تشکل اجتماعی قوه قضاییه است و مردم می توانند هرگونه تخلفی را در این سامانه گزارش کنند تا از طریق سازمان ها و نهادهای مختلف رسیدگی شود و به نتیجه نهایی برسد.
رفاهی همچنین اظهار کرد: اگر شهروندان در جایی می بینند که موردی از حقوق عامه در حال از بین رفتن است، می توانند آن مساله را به صورت مستند از طریق سامانه سجام ارسال کنند تا موضوع به دادسرا ارجاع شود و دادستان مربوطه اقدام کند.
وی افزود: قرار است قوه قضاییه با همکاری وزارت کار از هزار نیروی بازرس کار در سراسر کشور به عنوان عضو سجام و دیده بان پیشگیری از وقوع جرم به صورت تخصصی استفاده کند تا مشکلات مربوط به مسائل کارگری پیگیری شود در حالی که دادستان فرصت بازرسی از یکایک کارگاه ها و کارخانه ها را ندارد ولی وقتی هزار بازرس به عنوان دیده بان به گزارش موارد تخلف بپردازند، دادستان می تواند با دستور قضایی موضوع را بررسی کند و کار به تشکیل پرونده قضایی نیز کشیده نمی شود.
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سازمان و نهاد حاکمیتی و دولتی در کشور وجود دارند که به سامانه سجام دسترسی دارند و می توانند گزارش دهند و قرار است تفاهم نامه همکاری در این زمینه با همه نهادها و وزارتخانه ها به امضا برسد.
وی با بیان این که پیش‌نویس بسیاری از این تفاهم نامه ها آماده شده است یادآورشد: با برخی از سازمان ها و ادارات مانند سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تفاهم نامه امضا شده است و پیش نویس بسیاری از این تفاهم نامه ها مانند وزارت کار، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت مسکن و شهرسازی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر آماده شده است.
رفاهی اضافه کرد: اگر چه تمام سازمان‌ها و نهادها به سامانه سجام وصل هستند ولی این تفاهم نامه‌ها برای اطلاع روسای دستگاه ها و در جریان قرار گرفتن آنان امضا می شود.
وی از گسترش دامنه سامانه سجام برای سرعت بخشیدن به رسیدگی گزارش ها خبر داد و گفت: در طراحی جدید سامانه سجام وضعیتی در نظر گرفته شده تا گزارش های مردمی به صورت الکترونیکی به مراجع مربوطه ارسال شود و حجم گزارش ها تاثیری در روند کاری این سامانه ندارد.
به گزارش ایرنا هفته گذشته رفاهی با ارائه گزارشی از وضعیت سامانه سجام گفت: تاکنون بیش از چهار هزار گزارش به این سامانه رسیده و ۲۰۰ گزارش پس از صحت سنجی برای دستگاه های مربوطه ارسال شده است.
دبیر اجرایی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از عضویت ۷۰ هزار نفر در سامانه سجام خبر داد و گفت: استان خوزستان با ۲۲ هزار نفر بیشترین نیرو را به خود جذب کرده و استان‌های فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه و زنجان در رتبه های بعدی قرار می گیرند و تعداد دیده بان های استان تهران در سجام بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر هستند.
وی افزود: گزارش های مردمی در این سامانه در سریعترین زمان ممکن دریافت شده و به دست مسئولان اجرایی و قضایی در سه سطح شهرستانی، استانی و سراسری می رسد که تاکنون گزارش های متعددی از سراسر کشور درباره محیط زیست مانند تخریب جنگل، آتش سوزی جنگل و قاچاق چوب یا اقدامات علیه منابع طبیعی و اراضی ملی و دولتی مانند تصرف غیرقانونی اراضی دولتی، زمین خواری، کوه خواری، ساحل خواری، دریاخواری و تالاب خواری به این سامانه رسیده است.
اجتمام*۱۰۰۳*۱۸۳۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 11836 بازدید

بازدید دیروز: 14175 بازدید

بازدید کل : 1740875 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر