جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۶
 |  20/ دی/ 1397 - 3:10
  |   نظرات: بدون نظر
74 بازدید بازدید

کلاهبرداری های دیجیتالی در خلخال افزایش یافت


علی نباتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساده لوحی افراد در جواب به تماس های تلفنی مجهول ، بی هویت ، بی اساس و هدف دار افراد سود جو ، فرصت طلب و کلاهبردار و قرار دادن اطلاعات شخصی در اختیار این افراد از عوامل اصلی افزایش پرونده های جرایم کلاهبرداری دیجیتال در این شهرستان است.
وی اظهار داشت: افراد جامعه با سواد ، بی سواد ، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی ، بازاری ، کارمند ، بانوان خانه دار و قشرهای مختلف جامعه مورد هدف کلاهبرداران دیجیتالی بوده و این افراد به بهانه برنده شدن شخص در مسابقات تلویزیونی ، شرکت های بازرگانی و یا با استفاده از انواع ترفندهای جدید اقدام به ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام ، تلگرام ، ارسال پیامک و یا تماس تلفنی از طریق تلفن ثابت و همراه به طعمه های خود می کنند.
او با بیان اینکه حتی در صورت صحت تماس های تلفنی و یا ارتباط اینترنتی شخص مخاطب باید از صحت شخصیت حقیقی و حقوقی تماس گیرنده مطمئن شود، افزود: صرف یک تماس تلفنی و یا تلگرامی نباید منجر به در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی از جمله رمز عابر بانک ، شماره تلفن ، کد ملی و یا اطلاعات شخصی مربوط به مخاطیان کلاهبرداری دیجیتالی شود.
دادستان خلخال همچنین گفت: راه درست جواب ندادن به تماس های تلفنی و ارتباطات شبکه های اجتماعی مجهول و نامعلوم از سوی مخاطبان در وهله اول بوده و در صورت اصرار طرف مقابل برای برقراری ارتباط مجدد لازم است که مخاطبان این گونه تماس ها و ارتباطات، مراتب را برای پیگرد قانونی به مراجع انتظامی و قضایی اطلاع دهند تا از ارتکاب جرایم مربوط به کلاهبرداری دیجیتالی جلوگیری شود.
وی افزایش کلاهبرداری در خرید و فروش های اینترنتی را نیز از جمله جرایم مشهود دیجیتالی در این شهرستان ذکر کرد و اظهار داشت: تشکیل پرونده های متعدد در این زمینه در دادسرای خلخال حاکی از افزایش این گونه جرایم در خلخال است.
نباتی با بیان اینکه خرید و فروش اینترنتی به شکل قانونی جرم نیست گفت: سود جویی افراد متخلف فرصت طلب موجب برخی سود جویی ها و کلاهبرداری ها در این کار شده طوری که برخی از خریداران برای دریافت کالایی پول درخواستی از طرف فروشنده را به حساب بانکی شرکت و یا اشخاص واریز کرده ولی هرگز موفق به دریافت کالای مورد نظر خود نشده و اقدام به طرح شکایت در دادسرا کرده اند.
وی گفت: در این گونه موارد نیز برای جلوگیری از ارتکاب جرایم کلاهبرداری لازم است که خریداران ضمن توجه به همه جوانب خریدهای اینترنتی و آگاه بودن از هویت حقیقی و یا حقوقی فروشنده پس از دریافت کالا از طریق اداره پست و مورد وثوق مردم اقدام به واریز مبلغ کالای درخواستی خود بکنند.
وی با توصیه به مردم جهت اجتناب از خرید کالای غیرضروری اینترنتی گفت: در صورت ضرورت خرید یک کالای اینترنتی اطمینان داشتن از محل ، آدرس ، هویت و شناسنامه بارزگانی فروشنده از الزامات یک معامله درست و دور از کلاهبرداری می باشد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 733 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1634076 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر