یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۲
 |  12/ دی/ 1397 - 11:33
  |   نظرات: بدون نظر
17 بازدید بازدید

گزارش وضع حمل و نقل دانشگاه آزاد را قبل از حادثه نداشتیم


به گزارش ایرنا، محمد باقر الفت چهارشنبه در همایش دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در شیراز اظهار داشت: اگر در این زمینه احساس مسئولیت شده بود شاید شاهد وقوع این حادثه تلخ نبودیم.
وی ادامه داد: ای کاش دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم دراین زمینه گزارشی از نحوه حمل و نقل و مشکلات آن در دانشگاه به قوه قضاییه ارسال کرده بودند، همانگونه که در مبادی جاده ای و نقاط حادثه خیز بارها این گزارش ها ارسال شده و منجر به رفع نقاط حادثه خیز شده است.
معاون قوه قضاییه با بیان اینکه این حساسیت باید در دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم و در همه مردم به وجود آید که نسبت به تخلفات و احتمال وقوع جرم بی تفاوت نباشند گفت: با ارسال چند عکس و مستند سازی از نحوه انتقال دانشجویان و اینکه در آن محل گارد ریل وجود نداشت، جاده حاشیه امن نداشت، خیابان مانعی برای جلوگیری از سقوط اتوبوس نداشت می شد جلو این حادثه را گرفت.
الفت اضافه کرد: شیب خیابان در محل حادثه به گونه ای بود که اتوبوس از کنترل خارج شد، این نقیصه را افراد می توانستند قبل از وقوع حادثه با ارسال چند عکس گزارش و مستند نگاری کنند؛ قوه قضاییه در مقابل این مستندات قطعا اقدام می کرد و از دانشگاه آزاد می خواستیم که نسبت به رفع نقطه حادثه خیز اقدام کند، این موارد را باید قبل از وقوع حادثه از دانشگاه آزاد مطالبه می کردیم.
ظهر سه شنبه چهارم دی ۱۳۹۷ اتوبوسی که تعدادی از دانشجویان را در داخل محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جابجا می کرد واژگون و منجر به کشته شدن ۱۰ دانشجو و مصدومیت ۲۶ نفر شد.
انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران روز بعد از حادثه گفت: شیب مسیر عبور اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد استاندارد نیست.
میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم دی ۹۷ اعلام کرد: براساس گزارش مسئولان دانشگاه آزاد و فرماندهان ناجا مقصر اصلی این سانحه عدم نظارت بر اجرای دقیق مفاد قرارداد با پیمانکار حمل و نقل بوده، قرارداد منعقده بین این شرکت و واحد علوم و تحقیقات یکساله بوده است.

*** امر به معروف و نهی از منکر را بهتر اجرا کنیم
معاون قوه قضاییه بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که فریضه الهی است برای پیشگیری از وقوع جرم باید بیشتر و بهتر و جدی تر اجرا شود ، استفاده از ظرفیت های مردمی در گزارش دهی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، کنوانسیون های بین المللی حتی به این نتیجه رسیده اند که باید به امر به معروف و نهی از منکر توجه کنند، چرا ما باید در برابر آن بی تفاوت باشیم؟
وی اضافه کرد:باید همانقد که به نماز و روزه و زکات و خمس و جهاد توجه شده است به فریضه امر به معروف و نهی از منکر هم به عنوان ابزاری برای پیشگیری از وقوع جرم توجه شود اما دراین زمینه جامعه بی توجهی کرده است ، همه دنیا به این نتیجه رسیده که از این ظرفیت می توان برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.
وی گفت: مبانی دین مبین اسلام ما را به پیشگیری از وقوع جرم امر کرده است ، باید نشان دهیم و ثابت کنیم که با دین می توانیم جامعه ای مرفه داشته باشیم، اسلام این ظرفیت را دارد که جامعه ای توام با آرامش و آسایش برای مردم ایجاد کند، پیشگیری از وقوع جرم گام نهادن در کارآمد نشان دادن دین برای اداره امور جامعه است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود:دیده بان پیشگیری از وقوع جرم باید آمر به امر به معروف باشد و اخبار واطلاعات وقوع جرم را قبل از وقوع به مراجع قانونی ارسال کند.
الفت اضافه کرد: دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در برابر تخریب طبیعت و محیط زیست، در برابر زمین خواری و تغییر کاربری اراضی و منابع ملی بی تفاوت نباشند و آن را گزارش کنند، قوه قضاییه در برابر این گزارش ها از دستگاه های اجرایی توضیح و پاسخ می خواهد، فضای مجازی جایگاه مناسبی برای ارسال گزارش های مردمی ایجاد کرده است که باید از آن استفاده بهینه کرد.
۶۱۱۳ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 6409 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2008014 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر