به گزارش ایرنا محمد باقر الفت، عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره پویانمایی آموزش، آگاهی و پیشگیری در شیراز، افزود: مقابله با عرضه کالای فرهنگی نامناسب و نیز اقدامات سلبی در حوزه مجازی و حقیقی در دهه گذشته مورد توجه همه دستگاه ها بوده است اما به این نتیجه رسیده ایم که باید در تولید محتوا نیز فعالیت کنیم و جای خود را در حوزه محصولات فرهنگی باز کنیم.
این مقام قضایی، از پویانمایی به مثابه ابزاری تبلیغی برای کودکان و نوجوانان در همه کشورها یاد کرد و بیان داشت: برای آنکه بتوان پیامهای فرهنگی و آموزشی موثر و گوشنوازی به قلب و جان کودکان منتقل کنیم باید از روش متناسب با حال آنان بهره گرفت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در مورد بهرهگیری از زبان هنر برای انتقال پیام های پیشگیرانه، اظهار داشت: هنرنمایی در عرصه پویانمایی (انیمیشن) دشوار است و مشکلات خاص خود را دارد و کشور ما نیز در ابتدای راه طولانی تولید انیمیشین است.
وی افزود: محصولات داخلی پویانمای در ایران در مقایسه با دیگر کشورها از حیث کیفیت فاصلهای شایان توجه دارد اما ورود به این عرصه نشاندهنده صلابت، اعتماد، ایمان و خودباوری هنرمندان کشورمان است و در این زمینه شاهد پیشرفت روزافزون هستیم.
الفت، با بیان اینکه میزان جذب مخاطب و پیگیری کودکان در پویانمایی این هنر را در امر آموزش شایان توجه میکند، گفت: متولیان این هنر در داخل کشور می توانند با ارتقای کیفی محصولاتشان، تعداد مخاطبان خود را افزایش دهند اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که تولید محتوا در این حوزه بسیار دشوار است.
**هنر پویانمایی نقش موثری در پیشگیری از جرایم دارد
دبیر شورای ارتقای آگاهیهای عمومی اطلاع رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه هم در این جشنواره بیان داشت: از طریق هنر پویانمایی میتوان با کمترین هزینه، بیشترین تاثیر را بر جامعه گذاشت، به همین سبب قوه قضاییه در اقدامی ایجابی برای بیان کردن آموزههای پیشگیری از وقوع جرائم به پویانمایی روی آورده است.
مهدی افتخاری، افزود: ذهن کودکان سرشار از تخیل و توانمندی است و چنانچه بتوانیم از این ظرفیت و قدرت برای آموزش آموزههای پیشگیرانه بهره گیریم، میتوانیم این آموزهها را نهادینه کنیم.
وی با اشاره به پیشینه ایران در هنر پویانمایی، بیان کرد: سفالینه پنج هزار ساله با نقش بز که توسط هنرمندان زبردست ما در دوران باستان طراحی شده است، نشان از توان و قدرت ایرانیان در کاربردی کردن این هنر دارد.
دبیر شورای ارتقای آگاهیهای عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه افزود: در دنیای پیشرفته امروز، مدعیان این هنر، در این حوزه از ما عقب هستند و در تاریخ ادبیات ما نیز آثاری همچون حکایت های ملانصرالدین و موش و گربه عبید زاکانی، دارای آموزههایی پیشگیرانه است.
افتخاری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱ نماهنگ (کلیپ) در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در رسانه ملی تولید شده است، بیان داشت: این محصولات فرهنگی همگی در زمینه آموزههای اجتماعی و سبک زندگی صالح بوده است که هر یک ۱۰۰ بار از رسانه ملی پخش شده است که در مجموع ۱۱۰ هزار ثانیه برنامه را دربر میگیرد.
وی گفت: تا پایان سال ۹۷ آثاری نیز در زمینه پیشگیری، اصلاح سبک زندگی، حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین ۱۱ حوزه دیگر برای ارایه آموزههای پیشگیرانه، به نمایش گذاشته خواهد شد.
دبیر شورای ارتقای آگاهیهای عمومی اطلاع رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه همچنین با اشاره به ساخت ۲ نماهنگ با موضوع طلاق، بیان کرد: هنریترین قسمت فیلم سازی ما از زبان کودک طلاق، با صدای علی لهراسبی است و با توجه با اینکه فارس شهر ادب و هنر است، در این استان از این ۲ نماهنگ رونمایی میکنیم.
۷۳۷۵ /۶۱۱۸ /۲۰۲۷
انتهای پیام /*