یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳
 |  8/ دی/ 1397 - 12:47
  |   نظرات: بدون نظر
44 بازدید بازدید

۱۶۰ دستگاه حاکمیتی به گزارش‌های مردمی درباره تخلفات رسیدگی می‌کنند


مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه:

۱۶۰ دستگاه حاکمیتی به گزارش‌های مردمی درباره تخلفات رسیدگی می‌کنند

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: سامانه سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) در دسترس ۱۶۰ دستگاه حاکمیتی و دولتی کارکنان نهادهای کشور قرار دارد تا در صورت دریافت گزارش تخلف، به سرعت آنها را پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، علی اصغر رفاهی صبح امروز در نشست خبری خود با اهالی رسانه اظهار کرد: سامانه “سجام” سامانه جامع اطلاعات مردمی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند بنای ما مشارکت دادن مردم در همه امور است، ما هم تلاش می کنیم با این سامانه مردم را در فعالیت‌های اجتماعی پیشگیرانه سهیم کنیم.

وی با بیان اینکه سجام مهمترین برنامه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است و زیربناهای قانونی مرتبط با آن تبیین شده است، ادامه داد: در بند ۲ ماده ۱۳ کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل آمده است، هر کشور عضو اقدامات مقتضی را تامین خواهد کرد تا تضمین کند الزامات این کنوانسیون برای مردم روشن شود و دسترسی مردم برای مشارکت در اعلام جرایم ایجاد شود. سجام از سال گذشته به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت تا با کمک این سامانه یک نهضت پیشگیری همگانی ایجاد شود و از همه ظرفیت‌های مردمی برای پیگیری استفاده شود.

رفاهی در تشریح روند گزارش‌های ارسالی به سجام افزود: تا این لحظه در استان خراسان رضوی ۴۷۳ گزارش، استان فارس ۳۳۲ گزارش، استان چهارمحال و بختیاری ۱۲۳ گزارش، استان البرز ۱۲۹ گزارش و استان یزد ۵۵ گزارش مردمی دریافت شده و همه گزارش ها صحت سنجی شده است. براساس انعقاد تفاهم نامه با سازمان کار، رفاه و تامین اجتماعی و با توجه به اینکه در کل کشور ۱۰۰۰ بازرس اداره کار داریم قرار شده این افراد به عضویت سجام دربیایند تا از نزدیک در جریان مشکلات و حوادث کارگری قرار بگیرند. همچنین قرار است این طرح از شهرستان سبزوار به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه قریب به ۷۰ هزار نفر به عضویت سامانه سجام در آمده‌اند، در رابطه با فعالیت این سامانه گفت: سامانه سجام در دسترس ۱۶۰ دستگاه حاکمیتی و دولتی کارکنان نهادهای کشور قرار دارد تا در صورت دریافت گزارش تخلف، به سرعت آنها را پیگیری کنند. ما ظرفیت اعلام گزارش‌های مردمی درباره مفاسد اداری را هم در سجام ایجاد کرده ایم ضمن این که مردم می‌توانند نواقص و حوادث کارگاهی را نیز اطلاع دهند.

رفاهی، افزود: ما باید در سامانه سجام  حداقل یک میلیون و پانصد هزار نفر عضو داشته باشیم و تا نیمه بهمن ۱۰۰۰ گزارش از این سامانه احصا شود. استان خوزستان قریب به ۲۲ هزار نفر جذب مردمی داشته، استان فارس با ۵۴۰۰ نفر، خراسان رضوی بیش از ۳ هزار نفر، استان مرکزی ۱۲۰۰ نفر، کرمانشاه ۲۲۵۰ نفر، گیلان ۱۲۳۰ نفر، کردستان ۱۱۶۰ نفر، آذربایجان غربی۱۲۰۰نفر و تهران بیش از ۱۷۰۰ نفر در رده های بعدی جذب مشارکت های مردمی در سجام قرار دارند.

مدیرکل پیشگیری های وضعی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: گزارش‌های ارسالی مردم تا امروز به صورت جدی پیگیری شده و از میان بیش از ۴ هزار گزارش ارسالی به سامانه بیش از ۲۰۰ گزارش صحت سنجی و پیگیری شده است.

وی با اشاره به حادثه اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، گفت: در این حادثه مشخص شد وسایل حمل و نقل دانشجویان فرسوده بود و سامانه سجام این ظرفیت را دارد که به  گزارش‌های مردمی سجام درباره چنین نکاتی رسیدگی کند. چنانچه مردم با چنین نواقصی در هر نهاد کشور یا حتی سطح شهر مواجه شوند، گزارش را به انضمام عکس به سامانه ارسال کنند تا با ورود دستگاه قضایی به تخلف آن نهاد مرتبط، از وقوع حوادث پیشگیری شود.

رفاهی افزود: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند قوه قضائیه باید پناهگاه مردم باشد، ما در قوه قضاییه این بستر را برای مردم فراهم کرده ایم تا با همکاری آنها از وقوع جرایم پیشگیری کنیم. ما گزارش های مردمی را از سجام استخراج می کنیم و در سطوح کشوری و استانی در اختیار مدیران دستگاه قضایی قرار می گیرد تا در سریع ترین زمان ممکن پیگیری شود.

وی تصریح کرد: دامنه سجام می‌تواند اقداماتی که در کشور علیه محیط زیست انجام می‌شود مثل تخریب جنگل و قاچاق چوب را در بگیرد. تصرف اراضی دولتی و ملی یا همان زمین خواری بستر دیگری است که مردم می توانند گزارش آن را در سجام به اطلاع ما برسانند. این روزها بارها در رابطه با احتکار می‌شنویم و سجام، محلی برای ثبت گزارش‌های مردمی از تخلفات محتکران است که به سرعت رسیدگی خواهد ‌شد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 12265 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2013870 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر