یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۴
 |  8/ دی/ 1397 - 2:02
  |   نظرات: بدون نظر
73 بازدید بازدید

مقام قضایی: قطع درختان بدون مجوز، جرم است


به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری استان، بابک محبوب علیلو در نامه ای به روسای دادگستری و دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های تابعه استان و روسای حوزه های قضایی بخش های تابعه، پیشگیری از قطع و حمل درختان جنگلی بدون دریافت مجوز را خواستار شد.
وی در این نامه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر قطع و حمل درختان جنگلی و غیرجنگلی اعم از مثمر و غیرمثمر در برخی از شهرستان ها و بخش های استان گسترش یافته و نگرانی عمومی را فراهم کرده است، یادآور شده است: استمرار این رویه می تواند آثار نامطلوبی بر فضای سبز شهرها و سایر مناطق بر جای گذارد و زمینه تخریب منابع طبیعی، محیط زیست و آلودگی هوا را فراهم کند.
علیلو، بریدن، ریشه کن کردن و سوزاندن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال از منابع ملی و توده های جنگلی بدون اخذ پروانه از دستگاه متولی و مسئول و همینطور حمل چوب، هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان مربوطه و نیز قطع هر نوع درخت یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه ها، بوستان ها، باغات و محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته می شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه را ممنوع و دارای وصف مجرمانه و قابل تعقیب کیفری دانست.
وی بر ضرورت عمل به تکلیف قانونی، ذاتی و سازمانی مدیران و مسئولین دستگاه های متولی و مسئول از جمله ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و شهرداری های مربوطه در راستای جلوگیری از قطع بی رویه درختان و حمل آن با لحاظ مقررات مرتبط از جمله مواد ۴۲، ۴۸ و ۵۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۶ با اصلاحات بعدی، تاکید کرد.
معاون قضایی رییس کل دادگستری استان، از مسئولین قضایی شهرستان ها خواست تا از اقدام افراد سودجو و فرصت طلب در قطع درختان جنگلی و غیرجنگلی مثمر یا غیرمثمر که مشمول ممنوعیت های قانونی اشاره شده و سایر مقررات مشابه، به جد پیشگیری کرده و نسبت به تعقیب کیفری افراد سودجو و فرصت طلب که رفتار آنها مجرمانه محسوب می شود، در محدوده مقررات اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر اخباری مبنی بر بریدن و حمل درختان از تعدادی از خیابان های تبریز و مناطق جنگلی ارسباران، نگرانی های وسیعی را در میان مردم به دنبال داشته است.
۳۰۳۸/۳۰۷۱

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 12078 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2013683 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر