پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۵
 |  27/ آذر/ 1397 - 1:25
  |   نظرات: بدون نظر
37 بازدید بازدید

در یک دوره ۸ ساله معادل کل ۸۰ سال گذشته دانشگاه تاسیس کرده‌ایم


معاون حقوقی رئیس جمهور:

در یک دوره ۸ ساله معادل کل ۸۰ سال گذشته دانشگاه تاسیس کرده‌ایم

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در یک دوره هشت ساله معادل کل ۸۰ سال گذشته مرکز آموزش عالی در کشور تاسیس شده، گفت: این مراکز در حالی فعالیت می‌کنند که بودجه روزمره آنها به سختی تامین می‌شود. بنابراین و با این شرایط پرداختن به مسائل پژوهش و مسئله شناسی امری شدنی نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر لعیا جنیدی در نشست پژوهش و علوم انسانی که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در حال برگزاری است، کمی شدن آموزش عالی در حوزه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشجویان را یکی از آسیب‌های عینی کشور عنوان کرد و گفت: ما در یک دوره هشت ساله معادل کل ۸۰ سال مرکز آموزش عالی تاسیس کردیم یعنی در ۱۰ درصد زمان معادل کل ۸۰ سال در کشور دانشگاه و پژوهشگاه تاسیس شد و متاسفانه حدود ۶۰ درصد این مراکز نیز در حوزه آموزش عالی ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مراکز آموزشی، پژوهشی و دانشجویانی که با رشد کمی بیش از اندازه‌ای مواجه شده‌اند، از نظر منابع مالی با سختی مواجه هستند و میزان بودجه آن به سختی تامین می‌شود و وقتی ما بودجه روز این مراکز را به سختی تامین می‌کنیم چگونه می‌توانیم به سمت انجام پژوهش‌های ناب و مسئله شناسی و کاربردی حرکت کنیم. بنابراین ما به تقویت منابع مالی در این مراکز نیاز شدید داریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه علوم انسانی در عمل در اولویت‌های سیاستگذاری قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: وقتی که نیازهای اولیه ما پاسخ داده نمی‌شود، چگونه می‌توانیم وارد حوزه علوم انسانی شویم و به آن اولویت بدهیم. چرا که نیازهای حوزه‌های دیگر در کشور ما از اولویت بیشتری مواجه هستند. در نتیجه این حوزه با رشد متوازن اتفاق نمی‌افتد.

دکتر جنیدی همچنین بر ضرورت برون سپاری تحقیقات و مدیریت جدی آن تاکید کرد و گفت:‌ ما در حال حاضر با تشکیلاتی مواجه هستیم که ممکن است در آن واسطه گری و لابی گری‌هایی باشد. در واقع وقتی که برون سپاری تحقیقات به درستی مدیریت نشود این مسائل به عنوان یک بلا وارد عرصه آموزش و پژوهش ما خواهد شد. بنابراین لازم است یک مدیریت جدی در این زمینه انجام شود.

وی همچنین با اشاره به توجه جدی به استقلال مراکز آموزشی و پژوهشی در کشور گفت: این مراکز از دیدگاه اداری، مالی، جذب و … باید مستقل شوند و متاسفانه ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. لازم است وزارت علوم تعاملاتی با سایر دستگاه ها برای اعطای استقلال بیشتر به این مراکزداشته باشد تا بر اساس آن به درک روشنی همراه با انعطاف برسیم. دانشگاه‌ها نیز باید طرح‌های خود را در این زمینه به وزارت علوم انتقال بدهند و ما نیز در وزارت علوم کمک‌های خود را انجام خواهیم داد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه روش‌های پژوهش علوم انسانی باید از انحصار خارج شوند، اظهار کرد: در حال حاضر روش‌های پژوهش در علوم انسانی با مشکلاتی مواجه است و انحصار در روش باید از بین رود و وجه تعاملی و مطالعاتی بین رشته‌ای برای ارتباط دادن محتوای بنیادی و سیستماتیک شکل بگیرد. اگرچه در این زمینه مطالعات و طرح‌هایی را داشته‌ایم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد پژوهش‌های کاربردی و نظری به هیچ عنوان نباید ما را از اقدامات کاربردی غافل کند و از طرف دیگر نیز پژوهش‌های کاربردی نیز نباید به گونه‌ای باشد که از نظریه پردازی دور شویم. باید به همه این عرصه‌ها همزمان توجه شود.

دکتر جنیدی در پایان با بیان اینکه مطالعات تطبیقی حوزه علوم انسانی در دانشگاه یک ضرورت است گفت: متاسفانه در حال حاضر ما در حوزه علوم انسانی گرفتار بحث‌هایی هستیم که بر اساس آن نمی‌توانیم مرز میان این علوم در داخل و خارج را پیدا کنیم. از سوی دیگر صرف عاریت گرفتن نظریات دیگران هم به نظر من از سوی هر دو طیف در علوم انسانی زیاد شده و ما نتوانستیم راه میانه در این زمینه پیدا کنیم. مطالعات تطبیقی در این زمینه بسیار مهم است و باید بتوانیم در مباحث علوم انسانی هم به نظریات خارجی توجه کنیم و هم اینکه این علوم را بتوانیم در کشور بومی سازی کنیم.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4479 بازدید

بازدید دیروز: 17432 بازدید

بازدید کل : 1719343 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر