جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
 |  26/ آذر/ 1397 - 4:28
  |   نظرات: بدون نظر
49 بازدید بازدید

فقط ۴ درصد سیاستگذاری ها در حوزه خانواده است


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، راحله کاردوانی روز دوشنبه در نشست سیاستگذاری خانواده در چهل سالگی انقلاب افزود: این چهار درصد مربوط به سیاست های ملموس خانواده است؛ البته این چهار درصد در عرصه مستقیم است و در بخش غیرمستقیم به موضوع سیاستگذاری خانواده هم توجه شده است.
وی گفت: سیاستگذاری خانواده در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است؛ چون این موضوع جذابیت ظاهری دارد و سیاست خانواده بخش کوچکی از سیاست عمومی و اجتماعی است.
کاردوانی تصریح کرد: بحث سیاستگذاری خانواده ذیل نظام رفاهی معنا پیدا می کند، اینکه رفاه را از فقرزدایی تا بلندای سعادت و شادکامی ببینیم این گستره وسیع را دارد که در این طیف امنیت شغلی و مسکن را هم دربرمی گیرد.
وی ادامه داد: بسیاری از سیاست های حوزه خانواده به بحث مادران شاغل مرتبط است و حمایت از زنان شاغل، زنان باردار، اشتغال و دیگر مسائل این حوزه مطرح است اما در ایران چون جمعیت عامل تعیین کننده بوده، بحث زنان و خانواده به این موضوع محدود شده است.
کاردوانی تصریح کرد: در فرایند سیاستگذاری اجزای مختلفی داریم؛ از حدود بیش از سه چهار دهه پیش سیاستگذاری در یک فرایند خطی دیده می شد اما بعد از آن فرایند چرخشی را برای آن دیده اند.
وی ادامه داد: برای مسأله افزایش زمان زایمان از ۶ به ٩ ماه باید اهداف را دید که آیا این افزایش برای رسیدن به باروری بیشتر در جامعه است یا نه و اینکه آیا به این هدف رسیده ایم باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اکنون بیشتر مادران شاغل این حق را با شکایت گرفته اند و بار زیادی به دستگاه های اجرایی برای گرفتن این حق تحمیل شد.
کاردوانی ادامه داد: در مورد حمایت از مادران مجرد در سوئد تحقیقات زیادی انجام شده است، در این پژوهش ثابت شد حمایت ها از این مادران تاثیری نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون چهل سال است که بحث مهریه مطرح است و همیشه به این موضوع که کی داده و کی گرفته مطرح بوده است؛ اما اکنون به مسأله اجتماعی تبدیل شده است. امیدواریم گران شدن دلار حداقل کمترین اثر را بر مهریه تحمیل کند.
کاردوانی به برخی از موانع سیاستگذاری های جنسیتی و خانواده اشاره کرد و افزود: سوال این است که آیا این موضوع به پختگی لازم رسیده است یا نه. اگر موانع در این سیاست را بشماریم متوجه می شویم که برای نهادینه کردن آن مشکل داریم و نهادهای مختلفی به اسم زنان و خانواده شروع بکار کرده اما به کام دیگران بوده اند اما آنقدر سیاست زدگی در حوزه خانواده حاکم است که به زنان اهمیتی نمی دهند و اگر بخواهند قانونی را تغییر داده یا حذف کنند به زنان اهمیتی نمی دهند و قانونگذار فقط مسایل دیگر را به غیر از جامعه هدف می بیند.
وی تصریح کرد: همیشه در سیاستگذاری جنسیتی و خانواده بحث جنسیت مورد اغفال قرار گرفته است؛ آیا عدالت جنسیتی به شکل درست درآمده است یا فقط به صورت یک آرمان است و جای آرمان و استراتژی تغییر کرده است. ضعف حضور نخبگان در بحث مسأله شناسی حوزه زنان و سیاست زدگی بلندترین فریاد در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
فاطمه قاسم پور عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: مسأله خانواده برای انقلاب مهم است و بر این اساس در اصل ١٠ قانون اساسی تشکیل خانواده و اهمیت دادن به این مسأله را مورد تاکید قرار داده است.
ادامه دارد…
اجتمام * ٧٢۶٨*۱۸۳۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1747 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1635090 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر