شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۰
 |  20/ آذر/ 1397 - 2:36
  |   نظرات: بدون نظر
60 بازدید بازدید

مجلس آماده بررسی لایحه انتقال تابعیت از طریق مادر است


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، بحث اعطا نشدن تابعیت از طریق مادر ایرانی موضوعی است که سالها ذهن حقوقدانان و مردم را مشغول کرده است این وضعیت برگرفته از قانون مدنی سال ۱۸۰۴ فرانسه است، چون در قانون ۱۸۰۴ فرانسه همچنین قاعده ‌ای بوده و انتقال تابعیت را فقط مخصوص پدر می دانست. تا سال ۱۹۲۷ این قاعده در قانون فرانسه وجود داشت اما بعد از جنگ جهانی اول به خاطر ازدواج زنان فرانسوی با مردان خارجی، قانونگذار فرانسه با مشکلاتی مواجه شد و این قانون را اصلاح کرد.
در سال ۱۹۲۷ قانونگذار فرانسوی اصل خون و خاک را با هم مخلوط کرد و گفت فرزندانی که از مادران فرانسوی متولد می ‌شوند مشروط به اینکه در فرانسه متولد شده باشند، فرانسوی هستند.
این روال ۱۷ سال ادامه داشته و در سال ۱۹۴۵ این تبعیض به طور کامل رفع شد و حقوق فرانسه اکنون قاعده انتقال تابعیت چه از طریق مادر و چه از طریق پدر را پذیرفته است و فرزندان متولد از مادران فرانسوی حتی در خارج از فرانسه این حق را دارند که تابعیت فرانسه را به دست بیاورند، ولی قانونگذار فرانسوی در بند یک ماده ۱۸ حقی را هم به فرزندانی داده که در خارج از فرانسه از پدر یا مادر فرانسوی متولد می ‌شوند که بعد از سن رشد می‌ توانند تابعیت فرانسوی را رد کرده و به تابعیت کشوری که در آن متولد شده اند، مراجعه کنند.
این درحالی است که قوانین ایران تاکنون این حق به مادران ایرانی داده نشده است. بسیاری از مادران ایرانی هستند که با مردان خارجی ازدواج کرده ‌اند، ولی فرزندان‌شان از حق تابعیت ایران محرومند.
از سال ۸۵ در کشور ما یک پروسه قانونگذاری مطرح بوده و نمایندگان طرحی به مجلس دادند که دو فوریت آن نیز تصویب شد، ولی متاسفانه در نهایت رد شد و نپذیرفتند که این قانون را اصلاح کنند.
این موضوع در این سال های اخیر همواره مطرح بود، بیشترین دلیل مخالفت برای تصویب اعطای تابعیت از طریق مادر، مباحث امنیتی و مالی عنوان شده است تا اینکه تابستان امسال در هیات دولت لایحه ای با عنوان اعطای تابعیت از طریق مادر ایرانی به تصویب رسید و قرار شد این لایحه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، قانون شود.
هیأت وزیران عصر یکشنبه ۱۳ آبان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، لایحه اصلاح ماده واحده تعیین تکلیف تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی را تصویب کرد که به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از ۱۸ سالگی به درخواست خودشان می توانند تقاضای تابعیت ایرانی و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.
طیبه سیاوشی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس در این مورد به خبرنگار ایرنا گفته است: منتظر ارسال این لایحه از دولت به مجلس هستیم تا بررسی شود ولی تا آنجا که بنده اطلاع دارم هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، جزو لوایحی است که در دستور کار کمیسیون حقوقی قضایی قرار می گیرد.
سیاوشی در پاسخ به این پرسش که آیا خود مجلس طرحی در این زمینه دارد یا نه، اظهارداشت: مجلس طرح دارد اما معتقدیم لایحه از طرف دولت به مجلس بیاید بسیار بهتر است.
وی دلیل این امر را ایراد بار مالی شورای نگهبان طبق اصل ۷۵ قانون اساسی عنوان و تصریح کرد: شورای نگهبان به خاطر بار مالی به طرح مجلس ایراد گرفته است لذا وقتی لایحه از سوی دولت به مجلس برسد، بار مالی اش هم محاسبه شده است و دیگر مشکل بار مالی وجود ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره مشکلات اعطای تابعیت از طریق مادران ایرانی گفت: فکر می کنیم تابعیت از طریق مادر هم باید به فرزند منتقل شود اما بیشترین دلیل مخالفت مخالفان در این باره، مشکل امنیتی و مسائلی چون افزایش ورود مهاجر به کشور است که معتقدیم یکسری فیلترها و تبصره هایی هم بهتر است در این لایحه لحاظ شود تا این نگرانی هم بر طرف شود.
اجتمام * ۷۳۲۹ * ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14094 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1998365 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر