جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۷
 |  20/ آذر/ 1397 - 10:55
  |   نظرات: بدون نظر
71 بازدید بازدید

آیین‌نامه آموزش حین خدمت ضابطان نظامی ابلاغ شد


به گزارش ایرنا سازمان قضایی نیروهای مسلح روز سه شنبه با انتشار متن آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی اعلام کرد: این آیین نامه در اجرای ماده ۶۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح است.
این آیین‌نامه در ۲۰ ماده و ۶ تبصره توسط رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه شده در تاریخ ۱۸ آذر به تصویب آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه رسیده است.
بر اساس ماده ۲ این آیین نامه ضابط نظامی شامل دژبانان، ماموران حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح در چهارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی، مأموران بازرسی و قضایی نیروهای مسلح، مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محوله ضابط نظامی محسوب می‌شوند، مأموران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نسبت به جرایم کارکنان وزارت مزبور که در صلاحیت رسیدگی سازمان قضایی است، فرماندهان، افسران و درجه‌داران آموزش‌دیده نیروی انتظامی و همچنین روسا، معاونان و مأموران زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نظامی در امور مربوط به زندانیان نظامی است.
طبق ماده ۵ سازمان قضایی نیروهای مسلح مکلف است دوره‌های آموزش خاص ضابطان نظامی را به منظور ارتقاء دانش حقوقی ضابطان نظامی، توانمندسازی و افزایش مهارت شغلی ضابطان نظامی، افزایش سرعت و دقت در رسیدگی‌های کیفری و همچنین آموزش مهارت‌های رفتاری ویژه ضابطان نظامی طراحی کند.
بر اساس ماده ۶ دانش‌آموختگان با گذراندن دوره های آموزشی باید به توانایی‌های لازم از جمله توانایی تشخیص نحوه تفکیک جرایم مشهود از غیرمشهود، تشخیص نوع وظایف و اختیارات آنان در جرایم مشهود و غیرمشهود، توانایی تشخیص مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از اعمال زیان‌بار ضابطان، توانایی و شناخت لازم جهت همکاری و تعاون با سایر مراجع قضایی در امور کیفری، شناخت ادله اثباتی جرم و آثار آن، جایگاه دادستان و سایر مقامات و مراجع ذیربط قضایی و همچنین انواع ضابطان و ارزش قانونی گزارش های آنان دست یابند.
برگزاری آموزش‌های موضوع این آیین‌نامه و صدور گواهینامه گذراندن دوره آموزشی به عهده سازمان قضایی استان است و در صورت ضرورت و لزوم برگزاری دوره‌های آموزش حضوری با توجه به سوابق تحصیلی و خدمتی افرادی که به عنوان ضابط نظامی در نظر گرفته شده‌اند، با پیشنهاد یگان و دستگاه‌های مربوط و موافقت سازمان دوره‌های آموزشی ویژه ضابطان نظامی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.
در پایان هر دوره آموزش، آزمون برگزار خواهد شد و به قبول‌شدگان، گواهینامه گذراندن دوره آموزش ضابط نظامی داده می‌شود و برای مأمورانی که پس از قبولی در آزمون گواهینامه گذراندن دوره آموزشی را کسب می‌کنند، کارت ضابط نظامی صادر می‌شود.
سازمان قضایی نیروهای مسلح با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوط و رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی، بانک اطلاعات ضابطان نظامی را به گونه‌ای که مقامات قضایی مرتبط با ضابطان نظامی و همچنین سازمان متبوع آنان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، در سامانه مدیریت پرونده قضایی (CMS) پیش‌بینی و ایجاد کند.
اجتمام *۱۰۰۳* ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 11606 بازدید

بازدید دیروز: 14605 بازدید

بازدید کل : 1979994 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر