جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷
 |  18/ آذر/ 1397 - 12:19
  |   نظرات: بدون نظر
69 بازدید بازدید

قاضی در دادرسی درباره کودک باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند


مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه:

قاضی در دادرسی درباره کودک باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه گفت: قاضی در دادرسی درباره کودک باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، سیدجعفر  کاظم‌پور در کارگاه آموزشی “نظام عدالت اطفال و نوجوانان برای قضات دادگستری کل استان تهران” که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد ضمن تشبیه کار قضات به کار پزشکان اظهار کرد: همانگونه که پزشک در هنگام تجویز دارو نزدیکترین و بهترین راه درمان را انتخاب می‌کند قاضی نیز به همین روش عمل می‌کند و اگر قاضی را به پزشک تشبیه کنیم مراحل درمانی طی شده توسط پزشک از قاضی هم سر می‌زند و در واقع قاضی هم با پرسشگری از متهم و اطرافیان در حال مشاهده‌گری برای این است که به خصوص در حوزه کودکان زوایای مختلف شخصیتی، روانی و… وی را برای تشخیص نوع بیماری بررسی کند.

وی افزود: همانطور که پزشک مشاهده‌گر است قاضی هم از دو ناحیه ناقض قانون و خطاکار به طفل نگاه می‌کند و اینکه چه عواملی باعث شده که به این خطا و مسیر بیفتد که به این منظور عوامل اقتصادی، خانوادگی، آموزشی و تربیتی و مجموعه عواملی که به عنوان علت و علل در ارتکاب بزه توسط کودک تاثیرگذار بوده است را بررسی می‌کند.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد:‌ قطعا بزهکاری و نقض قانون علت‌هایی با خود دارد که قاضی از زاویه دید نزدیک باید مشاهده‌گر این عوامل باشد و حتی از زاویه دید دور باید عوامل موثر بر تربیت کودک حتی از دوران بارداری مادر که در تکوین شخصیت کودک تأثیرگذار است و مراحل مختلف رشد کودک را بررسی کند که ممکن است این عوامل بر رفتار کودک موثر بوده که او را به این مرحله رسانده است.

کاظم‌پور تصریح کرد: قاضی خوب در دادگاه اطفال قاضی است که با مشاهده خوب، بهترین درمان را ارائه کند.

وی گفت: در مجازات کودک، درمان مصلحت‌مدار مطرح است که قانون‌گذار با یک نگاه ویژه باید آن را در نظر گرفته و قاضی در دادرسی درباره کودک نیز باید «سزا» را برای درمان انتخاب کند.

مدیرکل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه در پایان گفت: قاضی هم مانند پزشک باید سهل‌ترین درمان را انتخاب کند.

در ادامه این کارگاه، احسان مظفری -معاون قضایی دادگستری استان تهران-  گفت: آنچه در این دادگاه بر ان تاکید می‌شود این است که بر موضوع مددکاری و روانشنانسی اطفال بیشتر تأکید شود که در همین راستا تشکیل واحد مددکاری در دادگاه با اهمیت دانسته شده و از جمله موارد مهم نگاه بالینی به دادگاه اطفال است.

وی افزود: در موضوع مددکاری باید در پی این موضوع هستیم که زمینه بازگشت طفل ناقض قانون به جامعه فراهم شود که در فرهنگ و روایات ما هم به موضوع اطفال اشاره زیادی شده از جمله این شعر از مولوی که می‌گوید “چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد» بر اهیمت موضوع کودکان در همه زمینه‌ها تاکید دارد.

مظفری خاطرنشان کرد: امیدوارم که این کارگاه بتواند این نقش را به خوبی ایفا کند که در قضاوت و دادرسی حتما از حوزه مددکاری و روانشناسی کمک بگیریم تا به تحقق دادرسی عادلانه‌ای کمک کنیم.

به گزارش ایسنا، کارگاه آموزشی نظام عدالت ویژه اطفال و نوجوانان برای قضات دادگستری کل استان تهران به مدت ۳ روز از ۱۸ لغایت ۲۰ آذرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 10581 بازدید

بازدید دیروز: 14605 بازدید

بازدید کل : 1978969 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر