شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۹
سرویس: مقالات
 |  26/ آبان/ 1397 - 2:11
  |   نظرات: بدون نظر
76 بازدید بازدید

تشکیل خانه احزاب به گفتمان سازی ملی منجر می شود


هوشنگ عطاپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: یکی از وظایف اصلی خانه احزاب که نقش بسزایی در توسعه سیاسی دارد، تدوین پیش نویس لوایح و قوانین مربوط به احزاب، جرائم سیاسی، قانون انتخابات، شفافیت مالی احزاب و ارائه مشاوره به نهادهای قانونی و قوای سه گانه است.
وی حوزه سیاست را محل تعامل کنشگران سیاسی دانست و افزود: این کنش سیاسی برای اثربخشی و کارآمدی مدنظر نظام های مردم سالار، نیازمند نهاد، مسوولیت و قوانین خاصی است که می تواند در مجموعه خانه احزاب تعریف شود.
وی ادامه داد: شکل گیری احزاب و خانه احزاب به عنوان نهاد اجتماعی در راستای قاعده مند کردن فعالیت های سیاسی، صیانت از فعالان سیاسی و سالم سازی محیط کنش های سیاسی است؛ به عبارت دیگر هدف از تشکیل احزاب و خانه احزاب ساماندهی فعالیت های سیاسی در قالب تشکیلات سازمانی مشخص، عضوگیری، هویت بخشی، آموزش سیاسی، نهادینه سازی فرآیندهای انتخابات و مردم سالاری، شفافیت مالی، توزیع قدرت در سلسله مراتب حزبی بر اساس شایسته سالاری، تعمیم بخشی سیاست های حزبی به ساختار قدرت و حمایت حقوقی از اعضاست.
کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه احزاب باید هزینه فعالیت های سیاسی را از افراد به نهاد حزبی منتقل کنند، گفت: این اقدام باید به افزایش مشارکت سیاسی در فضای عمومی منجر شود.
وی با بیان اینکه در یک نظام حزبی که فعالیت های سیاسی به شکل نهادینه مورد پذیرش قدرت قرار گرفته، حوزه سیاسی در اختیار کنشگران سیاسی است، بیان کرد: در این نوع نظام، کنشگران سیاسی با بررسی و مطالعه حکمرانی خوب، متاع سیاسی خود را به افکار عمومی عرضه می کنند و منجر به افزایش مشارکت اجتماعی می شوند.
عطاپور اظهار داشت: مشارکت سیاسی اثربخش زمانی شکل می گیرد که فعالیت های سیاسی نهادمند شده و روابط داوری بین احزاب از طریق خانه احزاب به عنوان نظارت داخلی برقرار باشد.
وی با بیان اینکه نباید وزارت کشور و نهادهای تابعه آن متولی مستقیم سیاست داخلی باشد، گفت: این حوزه باید توسط احزاب و خانه احزاب اداره شود.
به گزارش ایرنا، منشور گفت وگوی سیاسی که اواخر سال گذشته از سوی وزیر کشور برای اجرا در قالب بخشنامه به همه استانداران ابلاغ شد، استفاده از همه ظرفیت ها در راستای توسعه الگویی ممتاز از مردم سالاری دینی را دنبال می کند و تشکیل خانه احزاب از محورهای این منشور به شمار می رود.
۳۲۱۴/۳۰۷۲

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4543 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1637886 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر