یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵
 |  9/ آبان/ 1397 - 2:40
  |   نظرات: بدون نظر
83 بازدید بازدید

نارضایتی مردم شاهرود ازنبود نظارت بر بازار


به گزارش ایرنا، داستان گرانی موضوعی تازه نیست با این همه یکی از مشکلاتی است که هر روز گریبانگیر مردم است.
در حالی که نوسان های ارز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت ها در کشور داشته اما مردم شاهرود از نبود نظارت دقیق و مستمر بر واحدهای صنفی سطح شهر گله دارند.
یکی از شهروندان شاهرودی با بیان اینکه در بیشتر مغازه ها برچسب قیمت ها بر روی محصولات وجود ندارد ، افزود: وقتی از مغازه دار قیمت محصول را می پرسی نگاهی به چهره ات می اندازد و قیمت را اعلام می کند انگار سر و وضع مشتری ملاک قیمت دهی قرار می گرد.
جواد عرب عامری اضافه کرد: اگر مشتری هم شاکی شود می گویند میل خودت است می توانی خرید نکنی اما فردا باید گرانتر بخری.
وی همچنین با اشاره به برپا نشدن نمایشگاه های فصلی و موردی در شاهرود اشاره کرد و گفت: چند سالی است دیگر هیچ نمایشگاه عرضه کالا در شاهرود برپا نمی شود درحالی که مردم می توانستند با استفاده از این فرصت بسیاری از اقلام مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تری تهیه کنند.
دیگر شهروند شاهرودی هم به تطبیق نداشتن برچسب قیمت ها در فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر و قیمت درج شده در فاکتور اشاره کرد و گفت: اگر اعتراض کنی صندوق دار پاسخ می دهد که به دلیل سرعت تغییر قیمت ها فرصت درج قیمت جدید را ندارند.
فاطمه حسینی همچنین به روش تبلیغاتی برخی مغازه داران برای جلب مشتری هم اعتراض کرد و افزود: بیشتر اوقات پشت ویترین نوشته می شود هرچه می بینی به قیمت اندک به فروش می رسد اما به داخل مغازه که مراجعه می کنی متوجه می شوی فقط بخش کوچکی از اجناس به آن قیمت بوده و بقیه قیمت بالاتری دارند.
یکی از هموطنان که بتازگی به شاهرود مهاجرت کرده نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به اختلاف قیمت ها در این شهر و دیگر شهرهای همجوار اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت گوشت و مواد پروتئینی در شاهرود با شهرهای دیگر استان بسیار زیاد است.
شاه حسینی افزود: با توجه به افزایش قیمت نان و ملاک بودن وزن چانه های آن، در کمتر نانوایی ترازو دیده می شود.
وی ادامه داد: در بازار تهران کسبه در ساعت های اول روز برای فراگرفتن احکام خرید و فروش به مسجد های بازار مراجعه می کنند و این مدل می تواند الگویی برای شاهرود هم باشد.
رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره کم بودن نظارت ها در شاهرود گفت: تعزیرات حکومتی یک دادگاه است اما دستگاه نظارتی نیست و همچون قوه قضائیه کوچک در بدنه وزارت دادگستری فعالیت می کند تا به تخلفات در سه حوزه کالا و خدمات، بهداشت و قاچاق کالا و ارز رسیدگی کند.
حسین سعدالدین اضافه کرد: اگر در دستگاه های دولتی و نیمه دولتی نیز تخلفی صورت گیرد، مرجع رسیدگی به آن تعزیرات حکومتی است.
وی با تأکید بر این نکته که نظارت بر بازار و قیمت ها بر عهده اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت است، ابراز داشت: بعد از مشخص شدن تخلف ، رسیدگی به پرونده ها ، صدور و اجرای حکم توسط تعزیرات حکومتی انجام می شود.
سعدالدین بیشترین تخلف های صورت گرفته در شاهرود در سال جاری را مربوط به درج نکردن قیمت، ارائه نکردن رسید ، گران فروشی، تقلب و کم فروشی دانست و گفت: طبق قانون در خریدهای بالای ۱۰ هزار تومان، فروشنده ملزم به ارائه فاکتور به خریدار است اما بیشتر مردم این موضوع را نمی دانند.
وی بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوق خود تأکید کرد و افزود: وظیفه آموزش به واحدهای صنفی بر عهده اتاق اصناف بوده و باید تمامی این واحدها مکلف شوند قیمت ها را درج کرده و به خریداران فاکتور ارائه دهند که هنوز این امر در شاهرود انجام نشده است.
رئیس تعزیرات حکومتی شاهرود آموزش به اصناف را از برنامه های بلندمدت این اداره در شهرستان برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنفی به ویژه خدماتی نسبت به قوانین آگاهی ندارند و اگر بدانند کاری که انجام می دهند اجحاف در حق مشتری است، این کار را تکرار نمی کنند.
فرماندار شاهرود نیز در هفته جاری در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان با بیان این که قیمت گوشت در شاهرود بالاتر از دیگر نقاط استان است، تأکید کرد: مسوولان اقدام لازم برای کاهش قیمت انجام دهند.
محمد کرم محمدی در مورد قیمت نان هم گفت: افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان باید از سوی کارشناسان بررسی شود تا در نشست بعدی این کمیسیون تصمیم گیری شود.
وی در خصوص برپایی نمایشگاه های فروش کالا در سطح شهر تاکید کرد: برپایی این گونه از نمایشگاه ها نباید آسیبی به مغازه داران شهرستان بزند ، آن ها باید برای واگذاری غرفه ها با تخفیف ویژه در اولویت قرار گیرند.
برغم فعالیت دستگاه هایی مانند صنعت ، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی ، مردم معتقد هستند چرا با گرانفروشی که تخلفی آشکار است، برخورد جدی نمی شود.
در استان سمنان ۳۵هزار واحد صنفی فعالیت می کنند که حدود هفت هزارو ۲۰۰ واحد مربوط به شهرستان شاهرود است.
۷۳۵۸/۶۱۶۷

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 3695 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2005300 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر