شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۱
 |  7/ آبان/ 1397 - 4:28
  |   نظرات: بدون نظر
97 بازدید بازدید

سازمان ثبت در صدور سند اراضی ملی کوتاهی نکرده است


سید صادق سعادتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره ویلای مجللی که تصویر آن در روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شده است، اظهار داشت: در مورد ادعای منابع طبیعی مبنی بر اینکه در شمیرانات باز هم اراضی ملی وجود دارد که احتمالا این ویلا هم جزو همان اراضی است، از طریق اداره ثبت فشم از اداره منابع طبیعی شمیران خواسته ایم تا نقشه، مستندات و محل پلاک هایی که مطابقت ندارد را بر اساس وضعیت موجود اراضی ملی، برگ تشخیص تطبیق دهی و نقشه u.t.m برای صدور سند مالکیت ارائه دهند اما تاکنون نقشه ای برای صدور سند مالکیت دریافت نکرده ایم.
وی یادآور شد: متولی حفاظت از اراضی ملی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عرصه حضور ندارد که ببیند عرصه جنگل ها در چه وضعیتی قرار دارد. به عنوان یک شهروند سوال این است که آیا می شود در اراضی ملی حفاظت شده با وجود یگان حفاظت در سازمان جنگل ها یک ویلای آنچنانی ایجاد شود و این سازمان نتواند جلوی آن را بگیرد.
سعادتیان اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک در تمام فرآیند صدور سند مالکیت مطابق قانون، آگهی صادر می کند تا اشخاص حقیقی و حقوقی اگر مدعی حق هستند، اقدام کنند همچنین در ماده یک قانون جنگل ها گفته شده است که اگر سازمان جنگل ها، مدارک و مستندات کافی برای اراضی ملی داشته باشد، سازمان ثبت بر اساس آن باید سند اراضی ملی صادر کند حتی اگر پیش از آن برای آن زمین سند صادر شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی استان تهران، یک میلیون و ۶۴ هزار و ۵۸۵ هکتار اراضی ملی در استان تهران وجود دارد که از این میزان، ۹۸ درصد از زمین ها دارای سند مالکیت جلدی یا کاداستری شده است.
سعادتیان با اشاره به قانون جامع حد نگار (کاداستر) اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سامانه کاداستر که با اجرای قانون جامع حدنگار از اول فروردین ماه ۱۳۹۴ عملیاتی شده است، ۹۸۰ هزار و ۴۴۰ هکتار از این اراضی را جانمایی کرده است یعنی ۹۲ درصد از کل اراضی استان تهران اعم از اینکه سند مالکیت جلدی دارند یا خیر، نقشه آنها مغایرت دارد یا ندارد، جانمایی شده است.
وی با اشاره به ماده ۹ قانون کاداستر، افزود: در راستای اجرای این قانون همه سازمان ها و نهادها به ویژه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری که متولی اراضی ملی است، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون (از سال ۱۳۹۴) به مدت دو سال باید همه مستندات و مدارک مربوط به اراضی تحت تولیت خود را جهت تثبیت در سامانه کاداستر و صدور سند مالکیت کاداستری به ادارات ثبت ارسال کنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک تهران تصریح کرد: متاسفانه در استان تهران فقط ۲۷ هزار و ۲۹۶ هکتار عملیاتی شده است و در واقع حدود سه درصد از اراضی ملی تهران دارای سند کاداستری است و سازمان ثبت اسناد به عنوان متولی اجرای این قانون، وظیفه خود را انجام داده است اما از تاریخ صدور تاکنون، بارها مکاتبه با سازمان های متولی داشتیم و آنها به تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند.
وی با تاکید بر اینکه اجرانشدن ماده ۹ قانون کاداستر از سوی منابع طبیعی موجب زمین خواری و کوه خواری می شود، گفت: یک میلیون و ۷۹۸ هکتار از اراضی اوشان در سال ۹۲ سند مالکیت منابع طبیعی دریافت کرده است.
سعادتیان به جلسه شورای برنامه ریزی استان در هفتم مهر امسال اشاره کرد و گفت: استاندار تهران در شورای برنامه ریزی استان به دستگاه ها و نهادها دستور داد تا ماده ۹ قانون حدنگار کاداستر را اجرا کنند و زمین های دولت از هرگونه تعرض مصون بماند.
به گزارش ایرنا، این ویلا در منطقه شهرستان شمیرانات، مسیر فشم به آهار قرار دارد که برای ساخت آن بخش‌هایی از کوه تراشیده شده است.
پیش از این نیز اکبر شیخ‌زاده، رئیس اداره محیط‌ زیست شمیرانات در مورد ویلای ساخته شده در مسیر فشم گفت که این ویلا در اراضی ملی و بخش خارج از اراضی حفاظت‌شده ساخته شده و مسئولیت آن با سازمان منابع طبیعی است و محیط زیست در خارج از اراضی حفاظت شده مسئولیت ندارد.
همچنین حسن شکری، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شمیرانات در رابطه با ساخت این ویلا در اراضی ملی اعلام کرد که این ویلا هم در اراضی ملی و هم در مناطق چهارگانه حفاظت شده قرار دارد.
شکری اظهار داشت: برای این ویلا پرونده ای در دادگاه تشکیل شد و مالک آن به دلیل داشتن سند مالکیت رأی برائت گرفت اما در حال حاضر، اداره منابع طبیعی به این رأی اعتراض کرده و دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی به پرونده است.
اجتمام *۳۲۲۹* ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 474 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2002079 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر