دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۸
 |  17/ شهریور/ 1397 - 3:31
  |   نظرات: بدون نظر
59 بازدید بازدید

طرح بنیاد کودک اجرا می شود


به گزارش ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، علی محمد زنگانه روز شنبه در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی ویژه مربیان نهادهای کودک سراسر کشور افزود: علت ورود قوه قضاییه به موضوع های کودکان به ویژه در مقطع پیش دبستانی و حتی قبل از آن، اهمیت این موضوع و بند پنج اصل ١٥٦ قانون اساسی است.
وی افزود: یکی از مترقی ترین قوانین اساسی را در دنیا داریم که بسیاری از اصول آن یا معطل مانده یا اجرا نشده است و قوه قضاییه بر اساس قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، موظف به مدیریت پیشگیری است.
زنگانه با تقسیم بندی پیشگیری به دو بخش کیفری و غیرکیفری گفت: یک نوع پیشگیری، کیفری، سزاگرایانه و واکنشی است؛ به عنوان نمونه کسی جرمی مرتکب می شود و با صدور حکم برای او که هم مجرم مجازات و از وقوع بزه های بیشتر جلوگیری می شود و هم دیگران با توجه به این مجازات دیگر به سمت آن جرم نمی روند.
وی افزود: نوع دیگر پیشگیری، غیرکیفری و کنشی است؛ به این معنا که قبل از وقوع جرم، پیشگیری انجام شود و اجازه ندهد انگیزه مجرمانه شکل بگیرد.
زنگانه اضافه کرد: همه عواملی که فرصت وقوع جرم را می گیرد، در واقع پیشگیری وضعی است و از دیگر پیشگیری ها می توان به پیشگیری های اجتماعی، اخلاقی، روانی و معنوی اشاره کرد و اخیرا یک پیشگیری دیگر به نام پیشگیری محیطی اضافه شده است.
وی پیشگیری رشدمدار و جامعه مدار را دو نوع پیشگیری اجتماعی برشمرد و گفت: برای انجام کار پیشگیرانه با اولین گزینه ای که مواجه می شویم، شبکه علیتی داشتن جرایم و آسیب ها است که در کشور به صورت جمعی و شبکه ای کار نمی کنیم.
مدیرکل پیشگیری فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: مربیان نهادهای کودک، سفیران این تفکر استراتژیک یعنی کار جمعی و شبکه ای هستند.
وی اظهار داشت: در عمل باید به صورت گروهی کار کرد زیرا قضاییه، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش پرورش به تنهایی نمی توانند امور را آنگونه که باید پیش ببرند.
این مقام مسئول با تقسیم بندی پیشگیری رشدمدار به سه دسته مدرسه محور، خانواده محور و جامعه محور گفت: مجموعه ها انواع پیشگیری رشد مدار را تعیین می کنند و این قوه در کشور پیشگیری مدرسه و پیش دبستانی محور را انتخاب کرده زیرا معتقد است می توان با این پیشگیری به پیشگیری خانواده محور هم دست یافت.
وی مراقبت اجتماعی دانش آموزان را یک مداخله مدرسه محور نام برد که از سن هشت تا ١٨ سالگی انجام می شود و گفت: البته کار بزرگی در سطح پیش از دبستان قرار است در قوه قضاییه انجام شود و این طرح (بنیاد کودک) مصوبه شورای اجتماعی را هم دریافت کرد تا مدیران زیرمجموعه همان مدل نماد بتوانند کار بزرگی در حوزه پیش از دبستان انجام دهند.
به گفته زنگانه، در سند راهبردی این بنیاد استخراج و محتوای مهارت ها مشخص شده و قرار است برخی عناوین پروژه ها حذف و برخی هم اضافه شود. همچنین ٤٩ درصد سهامداران طرح بنیاد کودک بخش های خصوصی هستند و در ۵۱ درصد باقی مانده نهادهای دولتی سرمایه گذاری خواهند کرد.
وی اظهار داشت: جایگاه مهد و پیش دبستانی را می خواهیم ارتقا دهیم، محرومیت زدایی کنیم و توجه همه را به این موضوع جلب کنیم که راه نجات کشور جز مداخله در تربیت اجتماعی به ویژه در سنین کودکی نیست.
اجتمام*۱۰۰۳*۱۸۳۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 22765 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2047969 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر