دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۱
 |  17/ شهریور/ 1397 - 5:35
  |   نظرات: بدون نظر
34 بازدید بازدید

حکم اعدام ۳ تن از محکومان دادگاه‌های انقلاب اجرا شد


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌ رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، این سه محکوم‌ علیه، لقمان مرادی فرزند عثمان، زانیار مرادی فرزند اقبال و رامین حسین پناهی فرزند محمد میرزاست که دو نفر اول در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۸۸ با فعالیت تروریستی در شهرستان مریوان به فوت سه نفر و از جمله فرزند امام جمعه مریوان اقدام کردند.
لقمان و زانیار مرادی که از اعضای گروهک کومله بودند، دارای سوابق دستگیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بودند. از جمله لقمان دارای دو فقره سابقه‌ دستگیری در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ بود و زانیار نیز یک فقره سابقه محکومیت به سه سال حبس بابت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی داشته است.
زانیار مرادی نزد بازپرس دادسرای سنندج، با قبول اتهام اظهار داشته است که اقدامات مجرمانه را به پیشنهاد فردی به نام هلپاچ که یک تبعه عراقی بود، با هدف دریافت ۲۰ میلیون تومان پول و اعزام به یک کشور اروپایی انجام داده است.
وی افزوده است که در اجرای عملیات ترور، لقمان را با خود همراه کرده و پس از تهیه اسلحه و انجام ترور هر سه نفر به عراق رفته است.
لقمان مرادی نیز با تایید اظهارات زانیار، اقرار کرده است که پیشنهاد زانیار مبنی بر ترور را در قبال دریافت وجه پذیرفته و در جهت همراهی با او، یک قبضه اسلحه کلاش از عراق تهیه کرده؛ به همراه زانیار هفت تا هشت بار به موقعیت ترور که میان مسجد و منزل امام جمعه بوده مراجعه کرده و نهایتاً در ساعت ۲۱ روز ۱۴ تیر ۱۳۸۸ در مسیر بازگشت مرحومان از مسجد به طرف آنها شلیک کرده و سپس ترک موتور زانیار مرادی محل را ترک کرده است.
بازپرس دادسرای مریوان نظر بر قرار جلب هر دو متهم را داده و به موجب این قرار، اتهامات زانیار مرادی شامل محاربه، معاونت در سه فقره قتل عمد و مشارکت در حمل و نگهداری اسلحه‌ جنگی و اتهامات لقمان مرادی نیز اقدام علیه امنیت ملی، ترور و سه فقره قتل عمد، تردد غیرمجاز از مرز و مشارکت در حمل و نگهداری اسلحه‌ جنگی ذکر شده است.
متعاقباً درخواست رئیس کل دادگستری استان کردستان دائر بر احاله پرونده به دادسرای تهران، در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۹ مورد پذیرش دیوان عالی کشور قرار گرفته و کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، برای محاکمه به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است.
دادگاه پس از اخذ آخرین دفاع، با اعلام ختم رسیدگی طی دادنامه‌ در چهارم دی ۱۳۸۹هر دو متهم را از بابت محاربه به اعدام محکوم کرد و این حکم ۱۲ بهمن ۱۳۸۹صادره از دیوان‌عالی کشور ابرام شده است.
محکوم دیگر به نام رامین حسین پناهی، عضو گروهک کومله است که حسب گزارش دوم تیر ۱۳۹۶ سازمان اطلاعات سپاه کردستان در قالب یک تیم نظامی، به قصد عملیات خرابکارانه به کشور وارد شده و با مشکوک شدن ماموران به اعضای این تیم در ایستگاه بازرسی ورودی شهرستان سنندج، رامین حسین پناهی و همراهانش به پرتاب نارنجک جنگی و شلیک تیر به سمت ماموران اقدام کردند. این درگیری به هلاکت سه تن از اعضای تیم مذکور و مصدوم شدن رامین حسین پناهی منجر شد.
بازپرس دادسرای سنندج به نامبرده اتهامات محاربه، عضویت در گروه‌های معاند نظام و حمل مهمات جنگی را تفهیم کرد و متهم تحت قرار بازداشت موقت قرارگرفت.
وی اقرار کرده است که مسلحانه وارد کشور شده و قصد عملیات در داخل کشور را داشته است. همچنین پذیرفته است که یک خشاب ۳۰ تیری را به سمت ماموران شلیک کرده و افزوده است برای انجام مأموریت گروهکی به منطقه دهگلان وارد شده بود.
پس از صدور قرار جلب به دادرسی و متعاقب آن کیفرخواست، برای متهم مستند به ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی به اتهام بغی تقاضای مجازات شده و رسیدگی به این کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی سنندج محول شده است. برای متهم ابتدا وکیل تسخیری تعیین شده و متعاقباً خود وکیل معرفی کرده است.
جلسات محاکمه با حضور متهم و وکیل وی برگزار شد و دادگاه طی دادنامه‌ در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۶حکم بر اعدام متهم صادر کرد. این حکم در دیوان عالی کشور ابرام شد و متعاقبا اجرای حکم رامین حسین پناهی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیابت داده شد و بر همین اساس سحرگاه روز شنبه – ۱۷ شهریور- حکم اعدام محکومان در تهران اجرا شد.
اجتمام *۷۰۲۹ * ۳۰۶۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 20236 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2045440 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر