جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۷
 |  16/ شهریور/ 1397 - 10:40
  |   نظرات: بدون نظر
89 بازدید بازدید

رانندگان مست، مخاطرات رانندگی را افزایش داده اند


احمد رحمانیان جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:بر اساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مراجعان تصادفات به بیمارستان ها حدود ۱۰ درصد شرب خمر داشته اند در حالی که آمار راهنمایی و رانندگی حدود ۳۵ درصد است که این رقم بسیار بزرگی در تخلفات رانندگی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اضافه کرد: هر دو رقم بسیار بالا و وحشتناک است، خسارتی که در درمان افراد برجا می ماند دراین حوزه حدود یک میلیارد تومان بوده که برای یکسال برآورد شده است که حتی اگر ۲۰ درصد از رانندگانی که تصادف می کنند مست باشند باز هم برای جامعه ما وحشتناک است.
وی بیان کرد: باید این موضوع بررسی شود، حوزه های فرهنگی دراین زمینه نقش و مسئولیت دارند و باید این موضوع را کالبد شکافی کنند که چرا یک جوان به خود اجازه می دهد مشروبات الکلی مصرف کند ، پشت فرمان بنشیند و با سلامت مردم بازی کند.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اظهار داشت:در سایر کشورها شدیدترین مجازات ها و مقررات رانندگی برای رانندگان مست اعمال می شود، در این کشورها حتی افرادی که وابستگی به دولت ها و حکومت ها دارند قانون راهنمایی و رانندگی برای آنها اعمال می شود و اگر در حالت مستی رانندگی کنند قانون با آنها با قاطعیت برخورد می کند.
رحمانیان ادامه داد: در جامعه ما این برخوردها چندان اعمال نمی شود، در حالی که آموزه های معنوی ما شرب خمر را حرام می داند، گواهینامه های رانندگی در جامعه ما به گونه ای داده می شود که هیچ تست روانی و سلامت از رانندگان گرفته نمی شود.
وی گفت: مقررات شرب خمر هنگام اعطای گواهینامه چندان جدی گرفته نمی شود، جریمه ۴۰۰ هزار تومانی برای رانندگی در حالت مستی بازدارنده نیست، برای افراد پولداری که شرب خمر کار عادی آنان است پرداخت ۴۰۰ هزار تومان بازدارنده نیست.
این مقام قضایی افزود: در واقع این نوع جریمه کردن بیشتر به یک شوخی شبیه است در حالی که مقررات باید به گونه ای باشد که بدون آنکه چنین مواردی به دادگاه برسد همانجا توسط مامور راهنمایی و رانندگی اعمال قانون شود و این رانندگان به مدت طولانی از رانندگی منع شوند.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت:کسر امتیاز و جریمه ای اینچنین در بازدارندگی زیاد تاثیرگذار نیست.
رحمانیان افزود: فاجعه مصرف مواد مخدر در رانندگی هم کمتر از شرب خمر نیست، طیف وسیعی از تصادفات هم ناشی از مصرف مواد توهم زاست که متاسفانه مقررات دراین حوزه ها هم بازدارنده نیست.
وی گفت: باید در حوزه تصادفات همه عوامل انتظامی و راهنمایی و رانندگی، آموزش ، عامل انسانی و استفاده از خودرو ایمن و سایر عوامل دست به دست هم بدهند تا از حجم تصادفات کاسته شود.
آمارها و گفته های مسئولان حاکی است که استان فارس در ردیف نخست تصادفات راهنمایی و رانندگی و تلفات ناشی از آن است.
۶۱۱۳ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5889 بازدید

بازدید دیروز: 15519 بازدید

بازدید کل : 1859812 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر