یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۱
سرویس: مقالات
 |  15/ شهریور/ 1397 - 4:03
  |   نظرات: بدون نظر
96 بازدید بازدید

کواکبیان: مبارزه با فساد به اقدام عملی نیاز دارد


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مصطفی کواکبیان امروز(پنجشنبه) در کنگره حزب مردم سالاری در مجتمع آدینه تهران، افزود: جامعه آنقدر سرزنده است که می تواند همه سختی ها را پشت سر بگذارد.
وی ادامه داد: «قانون اساسی جمهوری اسلامی، نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است؛ در زمان حیات حضرت امام(ره)، جمهوریت اول را تجربه کردیم؛ خود حضرت امام برای پس از خود، برنامه ریزی کردند که جمهوریت دوم شکل بگیرد لذا قانون اساسی تغییر کرد.»
«نامه‌ای تدارک دیده‌ایم که خدمت رهبر معظم انقلاب بدهیم و از ایشان بخواهیم برای بازنگری در قانون و شکل‌گیری جمهوریت سوم اقدام کنند. نهادهای انتخاباتی در نظام باید برجستگی و نهادهای انتصابی هم باید پاسخگویی داشته باشند.»
«دخالت مسئولان نظامی در سیاست باید از بین برود؛ نه تنها افرادی که در قانون منع به کارگیری بازنشستگان آمده اند بلکه بسیاری از عزیزان دیگر سالخورده شده اند و باید به اتاق فکر بروند و استراحت کنند.»
دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: «متاسفانه ما هنوز انتخابات حزبی را تجربه نکرده ایم؛ دولت ها هیچ وقت نمی خواهند به طور جدی، لایحه جامع انتخاباتی را ارائه دهند. قانون انتخابات، قانون احزاب و قانون امنیت اجتماعات باید تغییر کند.»
کواکبیان در مورد رای منفی مجلس به شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: «مجلس ما دیروز اقدام خوبی نکرد. ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس امضا کردند که آراء در مجلس شفاف باشد اما فقط ۵۹ نفر رای دادند؛ مردم چه قضاوتی درباره ما دارند؟»
«نماینده مجلس باید با شهامت آرای خود را به طور شفاف بگوید. نماینده مجلس نباید از نهادهای قدرت و افکار پوپولیستی ملت بترسد.»
دبیرکل حزب مردم سالاری اظهار داشت: «اصلاح طلبان باید اتحاد و انسجام لازم را داشته باشند؛ ما باید جلوی هر اقدامی که مردم را از صحنه خارج می کند، بگیریم؛ اگر مردم نیایند، اصولگرایان با حداقل آرا، رای می آورند. »

** مسببان وضعیت کنونی کشور طلبکار شده اند
داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در این کنگره گفت: «جریانی که مسبب مشکلات کنونی کشور است امروز طلبکار شده و جریانی را که دخالتی در شکل گیری این وضعیت نداشته را زیرسوال می برد.»
«تحریم ها را چه جریانی بر کشور تحمیل کرد و چه کسی بهانه دست دشمن داد؟ این جریان از دولت و اصلاحات طلبکار شده است در این زمینه جریان اصلاحات مواظب باشد که جناح منتقد موج پوپولیستی برای انتخابات به راه نیاندازد و از این بی هویتی سیاسی استفاده نکند.»
قنبری در ادامه افزود: یکی از تفاوتها میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته در کارکرد احزاب و تشکل های سیاسی است؛ احزاب در کشورهای توسعه نیافته حول هویت سیاسی فرد شکل می گیرد، در جوامع توسعه یافته این قدر پیچیده است که با تفکرات پراکنده شخصی نمی توان آن را اداره کرد.
وی با بیان اینکه کشورهای دیکتاتوری نیز به این نتیجه رسیده اند که نیاز به حزب دارند، خاطرنشان ساخت: اداره جوامع امروز نیازمند تشکل های منسجمی مانند احزاب است؛ حتی دیکتاتورها نیز اقدام به تشکیل حزب می کنند.
نماینده پیشین مجلس با یادآوری اینکه احزاب براساس شکاف های اجتماعی شکل می گیرند، اضافه کرد: از زمان مشروطیت، تشکل ها برمبنای شکاف سنت و مدرنیته شکل گرفته بود، شکافی که تا به امروز ادامه دارد؛ احزابی که بدون توجه به این شکاف ها شکل نگرفتند پایدار نمی مانند.
قنبری ادامه داد: «وزارت کشور از وجود ۱۶۰ حزب در کشور خبر می دهد، این تعداد حزب نشانه توسعه نیست؛ به معنای این است که ۸۰ شکاف فعال اجتماعی داریم، اگر این تعداد شکاف وجود داشته باشد جامعه فرو می پاشد. نظام سیاسی ما در بهترین حالت، نظام حزبی دوگانه و یا چهارگانه باید داشته باشد.»

** اعتدال به معنای حرکت میان اصلاح طلبی و اصولگرایی نیست
رییس شورای شهر تهران نیز در این این کنگره گفت: با توجه به صبغه اصلاح طلبی حزب مردم سالاری و شخص کواکبیان و همچنین مباحثی که در آسیب شناسی اصلاح طلبان وجود دارد، شناخت به موقع این آسیب شناسی با توجه به شرایط کنونی ضروری است.
محسن هاشمی افزود: اصلاح طلبان باید خود را در شرایط بهتری قرار دهند؛ در دهه اخیر بحث آیت الله هاشمی واژه اعتدال بود؛ البته اعتدال به معنای حرکت میان دوجریان نیست؛ باید نقاط مشترک بین اصلاح طلبان و اصولگرایان را ببینیم.
هاشمی تاکید کرد: ‌ دیگر شعار پاسخ گو نیست و باید به سمت واقع گرایی و عمل گرایی برویم؛ اگر همه به این واقعیت پی نبریم دچار مشکل می شویم.

** نیازمند بازسازی عمومی هستیم
فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: به زودی دومین نامه اقتصاددانان کشور منتشر می شود؛ «متاسفانه نامه های دلسوزانه اقتصاددانان، کام کسانی که از مناسبات رانتی سود می برند را تلخ کرده است.
وی افزود: «عموما روال این است که دولت ها در دور دوم به دنده خلاص می زنند اما دنده خلاص این دولت، خیلی غیرعادی تر از دولت های قبلی است.»
حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهرا نیز گفت: یک گروه نفوذی برای ضربه زدن به انقلاب به اقتصاد وارد شده است و ذهن مسئولان را با گزاره های غلط پر کرده اند.
وی افزود: ما نگران حمله نظامی نیستیم بلکه امروز نیازمند بازسازی اعتماد عمومی هستیم و این نیز عزم سیاسی می خواهد.
راغفر تاکید کرد: باید ارز ثانوی در کشور تعطیل شود و قیمت آن برای سه تا چهار سال تثبیت و عرضه و تقاضای آن کنترل شود.
به گزارش ایرنا، جمعی از اصلاح طلبان در سال ۱۳۷۸ اقدام به تاسیس تشکل سیاسی با عنوان حزب مدافعان پیام دوم خرداد کردند. پس از راه اندازی روزنامه مردم سالاری در سال ۱۳۸۰، نام این مجموعه سیاسی به حزب مردم سالاری تغییر کرد.
هفتمین کنگره این تشکل سیاسی امروز با عنوان «تدبیر عملی لازمه بازگشت امید به ملت» در مجتمع آدینه تهران با حضور جمعی از مقام ها و شخصیت های سیاسی چون علی ربیعی، احمد حکیمی پور، محمدجواد حق شناس، فرشاد مومنی، محمد رضا راه چمنی و محسن هاشمی برگزار شد.
سیام**۳۲۰۲ ** ۲۰۲۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 16805 بازدید

بازدید دیروز: 17843 بازدید

بازدید کل : 1904342 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر