شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۷
 |  15/ شهریور/ 1397 - 7:37
  |   نظرات: بدون نظر
29 بازدید بازدید

تجربه های قضایی بین الملل در جایگزینی مجازاتها بومی سازی شود


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، «رضا مسعودی فر» عصر پنجشنبه در حاشیه اختتامیه اجلاس سیاست های پیشگیری از جرم در جمع خبرنگاران افزود: این نشست دو روزه باهدف اجرای برنامه های کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سه محور سیاست های پیشگیری از جرم، مجازات های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی با هدف تبادل تجربه ها در حوزه پیشگیری از جرم برگزار شده است.
وی ادامه داد: نمایندگانی از ۲۰ کشور دنیا و از بخش های ذیربط در کشور از جمله نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، استادان دانشگاه، رئیسان کل، معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ها در این اجلاس حضور داشتند و دو پژوهشگر برجسته از سوئیس و هلند نیز سخنرانی کردند.
به گفته وی، دو کار نمونه ملی در حوزه استفاده از مجازات های جایگزین حبس، توسط دو قاضی از شیراز و ایوانکی ارائه و همچنین جلسه پرسش و پاسخ قضات جمهوری اسلامی ایران با دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل و استادان خارجی حاضر در اجلاس برگزار شد.
مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی قوه قضاییه اظهارداشت: در این اجلاس برای مهمانان خارجی چگونگی تعیین مجازات های جایگزین حبس در ایران و نقش دادستان در موضوع مجازات های جایگزین حبس تشریح شد.
«با توجه به سخنرانی قضات خارجی، بسیاری از مواردی که در بحث پیشگیری از جرم و عدالت ترمیمی در اروپا مطرح می شود و تبلیغ می کنند در کشور محقق شده و اتفاق خوبی افتاده است.»
وی با بیان نمونه، به موضوع صلح و سازش اشاره کرد و گفت: صلح و سازش در اروپا ۱۰۰ سال پیش شروع شد اما اسلام بیش از ۱۴۰۰ سال قبل این موضوع را مدنظر قرارداده و بر آن تاکید کرده است.
مسعودی فر درباره تاثیر اجلاس بر روند افزایش دانش قضات ایران و اینکه آیا تجربه های کشورهای اروپایی قابلیت بومی سازی دارد یا نه، گفت: با توجه به موضوع های مطرح شده در این دو روز، بین کارکرد کشورهای اروپایی درباره پیشگیری از وقوع جرم با جمهوری اسلامی ایران، اختلاف ملموسی وجود ندارد؛ آنان بیشتر به فرهنگسازی بین مردم، جامعه، قضات و مسئولان اهمیت داده اند و از همین رو توانسته اند طوری موفق عمل کنند که به قول «ون دایک» پروفسور حقوقدان هلندی، میزان زندانیان را در ۱۰ سال به نصف برسانند.
وی ادامه داد: چون این تجربه ها پشتوانه علمی دارند پس می توان آنها را با تغییر شیوه ها و دقت بیشتر در صدور رای، بومی سازی کرد.
این مقام قضایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری شهرداری ها در پیشگیری از وقوع جرم که در هلند اجرایی شده، توضیح داد: در این کشور، شهرداری موظف به انجام این کار شده است؛ در کشورهای اروپایی مدیریت واحد اجرایی با شهردار است یعنی همه نهادهای شهر مانند پلیس، آب و فاضلاب و غیره زیرمجموعه شهرداری کار می کنند اما در کشور ما چنین نیست.
«گرچه حضور شهرداری در پیشگیری از وقوع جرم می تواند نتیجه بخش باشد اما دخالت شهرداری نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. پیشگیری موضوعی فرا قوای است و همه به ویژه مردم باید برای انجام آن همکاری کنند.»
مسعودی فر با بیان اینکه همکاری با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ادامه خواهد داشت، گفت: امسال قرار است چند برنامه با همکاری دفتر اجرا شود که دو برنامه با محوریت کودکان و زنان است.
مدیرکل پیشگیری امنیتی- انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، همچنین از نشست اختصاصی سفیران چند کشور اروپایی با محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبرداد و گفت: سفیران در این نشست نسبت به همکاری در حوزه پیشگیری از جرم و مجازات های جایگزین ابراز تمایل و اعلام کردند پیگیری های لازم را برای تبادل دانش و انتقال تجربه ها انجام خواهند داد.
به گزارش ایرنا، اجلاس ۲ روزه تهران درخصوص سیاست های پیشگیری از جرم، گستره مجازات های جایگزین حبس و تاثیرگذاری عدالت ترمیمی صبح دیروز با حضور الکساندر فدولوف نماینده دفتری مقابله با مواد مخدر و جرم، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ذبیح الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه، نمایندگانی از ۲۰ کشور و معاونان اجتماعی دادگستری های کل استان ها در هتل هما آغازبه کارکرد و عصر امروز به کار خود پایان داد.
سازمان ملل و نمایندگان کشورهای هلند، فرانسه، سوئیس، سوئد و آلمان تجربه های خود را در کاهش جمعیت کیفری ارائه و به همراه نمایندگان قضایی جمهوری اسلامی ایران درباره موارد مربوط به گستره مجازات های جایگزین حبس و اهمیت و صرفه اقتصادی کاهش زندانیان، بحث و تبادل نظر کردند.
اجتمام**٧٣٢**۱۴۱۷** ۲۰۲۳

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 15558 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1648901 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر