سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۱
 |  24/ مرداد/ 1397 - 2:00
  |   نظرات: بدون نظر
92 بازدید بازدید

کاهش چشمگیر قتل های کرمان** خلیل همایی


این مقام امنیتی و تحلیل گر مسائل اجتماعی در استان کرمان ،مطلب خود را چنین آغاز کرده است : خبر خوب این که قتل‌های استان کرمان در چهار ماهه نخست سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال گذشته روند نزولی چشمگیری داشته است. کسانی که با آمار سرو کار دارند می دانند که نگهداری آمار جرائم در یک وضعیت ثابت کار مهمی‌ است و اگر ارکان امنیتی، انتظامی و قضایی بتوانند آمار را یکی دو درصد کاهش بدهند ، اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود .
اما این که در چهار ماهه امسال، آمار قتل های مسلحانه ۴۴ درصد کاهش داشته، یک کارفوق العاده به حساب می آید. خصوصاً این که قتل از جمله جرائمی است که نه تنها امنیت اشخاص قربانی، بلکه امنیت روانی جامعه را بطور جدی به مخاطره می اندازد و معمولاً زخم های ناشی از قتل در بین بازماندگان و افرادی که تحت تاثیر حوادث جنایی قرار می‌گیرند، به سختی التیام می یابند.
یادمان هم باشد از منظر دینی، قتل یک فرد بی گناه، معادل با قتل همه‌ انسان‌ها دانسته شده و متقابلاً احیای یک نفس معادل با زنده نمودن تمام مردم است و اما اتفاقی که در استان کرمان طی چند سال اخیر افتاد این بود که در گام نخست، دایره جمع آوری اخبار و اطلاعات مربوط به جرائم را گسترش دادیم و با راستی‌آزمایی آمار و تجمیع آن ها، امکان تجزیه و تحلیل منطقی فراهم شد.
آمار نشان می داد که در سال ۹۵ میزان قتل‌های استان افزایش قابل ملاحظه ای داشته و به ۱۲۳ فقره در سال رسیده بود و مضاف بر این ،موضوع نگران کننده هم این بود که اکثر این قتل ها به انگیزه های پیش پا افتاده و بسیار ساده ای رخ می دادند.
مثلاً دختری به خواستگار خود جواب منفی داده و سپس کشته شده یا اختلاف ملکی، حتی اختلاف بر سر یک پرچین که ۲ باغ را در مناطق روستایی از هم جدا می‌کند، باعث وقوع چند فقره قتل شده است.
در آن سال ، اختلاف های بر سر دستمزد بین کارگر و کارفرما ، بین زن و شوهر و حتی بر سر جای پارک خودرو سبب بروز قتل شده بود. با این وصف اگر جامعه را به یک پیکره‌ انسانی تشبیه کنیم، به راحتی می توانستیم دریابیم که دچار بیماری است. اما مشکل اینجا بود که اولاً از بیماری خود خبر نداشت و بدتر آن که در برابر تشخیص بیماری و درمان نیز واکنش منفی نشان می داد.
اما برغم این موانع و بر اساس قاعده‌ اتاق شیشه ای، ناچار به بیان واقعیت، شفاف سازی آمار و حساسیت زایی در جامعه بودیم تا بتوان چاره اندیشی نمود.
این کار با طرح موضوع در نشست های شورای تامین و کمیسیون های امنیتی و هم‌چنین انجام سخنرانی، مصاحبه و یادداشت های متعدد کارشناسی انجام پذیرفت و اگر چه عده ای سعی در کتمان بیماری داشتند، ولی سرانجام جامعه هدف پذیرفت که تشخیص و آمادگی، پیش شرط هر نوع درمانی است خواه درمان جسمی و فیزیکی ، خواه روحی ، روانی و خواه درمان شناختی برای فرد یا جامعه.
بدین ترتیب در طی سال ۹۵ دستگاههای مختلفی علاوه بر ارکان قضایی ، امنیتی و انتظامی ، وارد این عرصه شدند. از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا سازمان تبلیغات، ائمه جمعه و جماعات ، دانشگاههای علوم پزشکی و اصحاب رسانه، همه کمک کردند تا روند قتل ها مهار گردد و امروز می‌توانیم اعلام کنیم که اولاً در حوزه‌ کشف قتل ها با تلاش مضاعف عوامل فرماندهی انتظامی خصوصا پلیس آگاهی استان و پیگیری مسئولان قضایی ، ضریب کشف قتل از ۹۰ درصد در سال ۹۵ به ۹۹ درصد در سال ۹۶ رسیده و این آمار در چهار ماهه نخست امسال نیز به ۱۰۳ درصد افزایش یافته، یعنی در واقع تعدادی از پرونده های قتل سنوات گذشته نیز به سرانجام رسیده و قاتلان دستگیر شده اند که علاوه بر ارتقای امنیت و افزایش اقتدار نظام موجب افزایش رضایتمندی خانواده‌ قربانیان، تعیین تکلیف پرونده ها و پیشگیری از قتل‌های انتقام جویانه شده است.
در خصوص میزان وقوع قتل ها نیز دستاوردهای قابل ملاحظه ای کسب شده و روند آن ها کاهشی بوده است. مثلاً قتل های ۹۶ به نسبت سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشت و مهم تر آن که به علت تمرکز ارکان امنیتی ، انتظامی و قضایی بر موضوع اسلحه های غیر مجاز که زمینه ارتکاب قتل را تسریع می کردند ، قتل های مسلحانه سال ۹۶ به ۹۵ با کاهش ۳۹ درصدی همراه بود. این روند نزولی خوشبختانه در چهار ماهه نخست امسال ( ۱۳۹۷ ) نیز ادامه داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در مجموع ( قتل های عادی و مسلحانه) ۹ درصد و در قتل‌های مسلحانه استان ، با ۴۴ درصد کاهش مواجه بوده که رکورد قابل ملاحظه ای محسوب می شود.
در همین جا لازم است به چند مورد از اقداماتی که برای کنترل و مهار قتل ها صورت گرفت و می تواند به عنوان یک تجربه موفق مورد توجه قرار گیرد هم اشاره نمائیم.
انعقاد میثاق نامه همکاری بین معتمدین و سران طوایف استان و برگزاری کارگاهها و همایش های پیشگیری از خشونت که با ابتکار دادگستری استان و با همکاری و تعامل نهادهای امنیتی ، انتظامی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی انجام گرفت سبب شد تا در چهار شهرستان جنوبی شامل کهنوج، قلعه گنج، منوجان و فاریاب طی چهار ماهه نخست امسال هیچ گونه قتلی اتفاق نیفتد و آمار قتل های جنوب به طور کلی ۷۵ درصد کاهش یابند و در شهرستان جیرفت که به تنهایی در سال ۹۶ معادل ۲۲ درصد قتل های استان را به خود اختصاص داده بود، در چهار ماهه امسال با کاهش چشمگیر ۸۸ درصدی روبرو شویم.
این گزارش به خوبی نشان می دهد که نقش آمار واقعی، تجزیه و تحلیل‌های منطقی، حساسیت‌زایی، شفاف سازی و کتمان نکردن ، ارائه راهکارهای قابل اجرا و کاربردی، تعامل بین دستگاهی، مدیریت جهادی و مشارکت جمعی تا چه اندازه می‌تواند بر جرائم اثر بگذارد و موجب کاهش و کنترل آنها شود.
البته در این میان نقش رسانه‌ها نیز در این زمینه ستودنی‌ست و اطلاع رسانی وآگاهسازی عمومی بر اساس واقعیت ها، کمک بزرگی به سلامت اجتماع خواهد کرد و هر چه امنیت اجتماعی عمیق تر و گسترده تر شود، امکان سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی نیز بیشتر فراهم می گردد و جامعه‌ای به دور از تهدید و هراس و همراه با آرامش خواهیم ساخت.
این فرصت را غنیمت شمرده و به همه‌ خبرنگاران و اصحاب رسانه ای که در جهت ارتقای امنیت اجتماعی و تنویر افکار عمومی در حوزه های مختلف صادقانه گام بر می دارند، درود فرستیم.
*مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 4381 بازدید

بازدید دیروز: 18310 بازدید

بازدید کل : 1810080 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر