دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۶
 |  6/ تیر/ 1397 - 12:06
  |   نظرات: بدون نظر
38 بازدید بازدید

سیره شهید بهشتی تعبد در عین اجتهاد بود


معاون فرهنگی قوه قضاییه:

سیره شهید بهشتی تعبد در عین اجتهاد بود

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی از خواص متعبد بود که سیره ایشان تعبد در عین اجتهاد بوده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی در مراسم رونمایی از کتاب “زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی” که صبح امروز (چهارشنبه) در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: آنچه که امسال را از سال‌های گذشته متمایز کرده، این است که کتابی ارزشمند درباره زندگی و زمانه شهید بهشتی تدوین شده است. در تحقیق تاریخی باید اصولی رعایت شود که در این کتاب این مسأله به خوبی رعایت شده و کار بسیار ارزشمندی بوده است که استانداردهای تحقیق تاریخی را دارد.

وی افزود: مهمترین مسأله که یک محقق تاریخی در عرصه ورود به تحقیق تاریخی  باید رعایت کند این است که  خود و زمانی که در آن حضور دارد را فراموش کند تا بتواند به غیبت تاریخی دست یابد و اصل مهمتر دخالت ندادن ارزش‌های خود در تحقیق تاریخی و استفاده خوب از مدارک تاریخی است که با ورق زدن این کتاب همه موضوعات مستنداً‌ آمده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در کنار مسایل دیگر اصل تردید مثبت است به این معنی که انسان هر چیزی را شنید به راحتی و فوراً آنها را به صورت خام نپذیرفته بلکه آنها را به نقد بکشد.

صادقی تاکید کرد:‌ نقد اسناد تاریخی یکی از کارهای مهم است که باید صورت گیرد و در کتاب زندگی‌ و زمانه شهید بهشتی به اندازه‌ای که مأموریت این کتاب بوده، این مسأله به خوبی رعایت شده است.

وی اظهار کرد: زمانه شهید بهشتی چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن همراه با تولید تهمت‌ها بود که به ایشان نسبت دادند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه  افزود: این کتاب در عین حال که بیّن شخصیت واقعی شهید بهشتی بوده و تهمت‌هایی که به شهید بهشتی در خصوص ارتباط با اهل سنت، حجاب خانواده‌اش، همسر اروپایی ‌ایشان و حساب‌های اقتصادی که در رابطه با وی مطرح شده بیان و به آنها پاسخ داده است.

صادقی تصریح کرد: کسانی که بر اصول پافشاری می‌کنند مورد آماج تهمت‌های مختلف قرار می‌گیرند. مشابه جریان دیروز و اتهامات به شهید بهشتی را در رابطه با رئیس قوه قضائیه امروز نیز شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: شهید بهشتی در مورد انحرافات معتقد به جذب حداکثری بودند که در این کتاب به این مسأله نیز اشاره شده است.

صادقی با بیان اینکه شهید بهشتی جزو خواص بودند، گفت: جزء خواص بودن خطراتی دارد، چراکه این اشخاص دارای افکار و نظرات خاص خود هستند و ممکن است در اینجا با رهبر نظام به مشکل بخورند، اما ایشان از خواص متعبد بود و بعد از بیان نظرات خود در نهایت تسلیم محض امام بود و سیره ایشان تعبد در عین اجتهاد بود که این مسأله همان چیزی است که دوای درد امروز ماست.

معاون حقوقی قوه قضاییه در پایان گفت: امیدوارم همه آحاد جامعه از برکات کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی بهره مند شوند.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 11837 بازدید

بازدید دیروز: 23599 بازدید

بازدید کل : 2037041 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر