یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۲
 |  31/ اردیبهشت/ 1397 - 10:29
  |   نظرات: بدون نظر
33 بازدید بازدید

بررسی حقوقی آثار خروج آمریکا از برجام/ کدام تحریم‌ها علیه ایران برقرار شدند؟


فیضی چکاب تشریح کرد

بررسی حقوقی آثار خروج آمریکا از برجام/ کدام تحریم‌ها علیه ایران برقرار شدند؟

غلام‌نبی فیضی چکاب – حقوقدان و وکیل دادگستری- در مطلبی به بررسی آثار خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان پرداخت.

به گزارش ایسنا، مطلب مذکور که به صورت پرسش و پاسخ نگاشته شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته است را در زیر می‌خوانید:

سوالات متداول پیرامون برقراری مجدد تحریم‌ها متعاقب یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ ۸ می ۲۰۱۸ در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

۱  * سوالات عمومی

۱ . ۱ .  چه تحریم‌هایی در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ مجدد برقرار شدند؟

در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ رییس جمهور تصمیم خود مبنی بر توقف مشارکت ایالات متحده آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آغاز برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای که بر اثر برجام لغو شده بود را پس از بازه‌های زمانی خاتمه همکاری اعلام کرد. توأم با این اعلام، رییس جمهور یک یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری امضاء کرد که وزیر خارجه و وزیر خزانه داری را موظف می کرد تا بلافاصله برای اعمال مجدد همه تحریم های لغو شده یا برداشته شده به موجب برجام آماده شوند؛ این اقدامات باید در زودترین زمان ممکن، که بیش از ۱۸۰ روز بعد از امضای این یادداشت نخواهد بود، انجام شود.

به منظور اجرای دستور رییس جمهور، وزارت خانه‌های خارجه و خزانه داری اقدامات لازم را در جهت ایجاد دو بازه زمانی ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه برای خاتمه دادن به فعالیت‌های مرتبط با ایران که مبتنی بر معافیت های تحریمی در برجام است را انجام خواهند داد. برای جزییات بیشتری درباره اینکه کدام تحریم‌ها در کدام بازه زمانی مجددا اعمال خواهد شد به سوالات متداول شماره ۱ . ۲ و ۱ . ۳ رجوع کنید.

مطابق یادداشت مزبور، وزارت خارجه برخی معافیت‌های قانونی صادره برای اجرای برجام را لغو کرد و همچنین معافیت‌های قانونی جدیدی برای بازه‌های زمانی خاتمه همکاری صادر کرد و اقدامات لازم را برای ادامه این معافیت‌های قانونی جدید در طول بازه‌های خاتمه همکاری برنامه ریزی کرد. دفتر کنترل دارایی های خارجی (یا OFAC )  انتظار دارد که پس از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ همه تحریم های هسته ای لغو شده به موجب برجام مجددا برقرار شوند و از اثر اجرایی کامل برخوردار باشند.

اشخاص متعهدی که تعهد آن ها ناشی از فعالیت هایی است که ذیل معافیت های تحریمی برجام است،  باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها حسب مورد تا تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ انجام دهند؛ تا در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا قرار نگیرند.

۱ . ۲ . کدام تحریم ها پس از پایان بازه زمانی خاتمه همکاری ۹۰ روزه در تاریخ ۶ اگوست ۲۰۱۸ مجددا اعمال خواهند شد؟

پس از آنکه بازه زمانی خاتمه همکاری ۹۰ روزه در ۶ آگوست ۲۰۱۸ پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های ذیل، از جمله تحریم های خدمات مرتبط با این فعالیت ها  که به موجب برجام لغو شده بود را مجددا اعمال خواهد کرد:

۱ . تحریم خرید یا تحصیل اسکناس های دلار آمریکا توسط دولت ایران

۲ . تحریم تجارت طلا یا فلزات گرانبها توسط ایران

۳ . تحریم فروش مستقیم و غیرمستقیم، تهیه یا انتقال فلزات گرافیتی، خام و نیم خام به / یا از ایران مانند آلومینیوم، استیل، زغال سنگ و نرم افزارهای فرایندهای خالص سازی صنعتی

۴ . تحریم معاملات عمده خرید یا فروش ریال ایران و یا نگهداری از وجوه عمده یا حساب های ارزی ریالی خارج از قلمروی ایران

۵ . تحریم خرید، پذیره نویسی یا تسهیل انتشار اوراق قرضه دولتی ایران

۶ . تحریم بخش خودروسازی ایران

علاوه بر این پس از اینکه بازه زمانی خاتمه همکاری ۹۰ روزه در ۶ آگوست ۲۰۱۸ پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا مبادرت به لغو مجوزهای برجامی ذیل خواهد کرد که در خصوص تحریم های اولیه علیه ایران هستند:

۱ . واردات فرش و مواد غذایی ایران به ایالات متحده و برخی از معاملات مالی مرتبط با مجوزهای عمومی مطابق قسمت C.F.R. part 560 31  از ” مقررات تحریم و معاملات ایرانیان “

۲ . فعالیت های تعهد شده تحت مجوزهای خاص صادر شده طبق “بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات و یا صادرات مجدد هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مرتبط به ایران”

۳ . فعالیت های تعهد شده تحت مجوز عمومی شماره i در ارتباط با قراردادهای احتمالی برای فعالیت های واجد شرایط به منظور صدور مجوز تحت بیانیه مزبور در بند پیشین.

افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها را تا تاریخ ۶ اگوست ۲۰۱۸ انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. (برای تشریح فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری منع نشده و قابل تحریم نیست به سوالات متداول شماره ۲٫ ۱٫ در ذیل رجوع نمایید. ) [۰۵-۰۸-۲۰۱۸]

۱ . ۳ . کدام تحریم‌ها پس از پایان بازه زمانی خاتمه همکاری  180 روزه در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ مجددا اعمال خواهند شد؟

پس از آنکه بازه زمانی خاتمه همکاری ۱۸۰ روزه در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های ذیل از جمله تحریم های خدمات مرتبط با این فعالیت‌ها که به موجب برجام لغو شده بود را مجددا اعمال خواهد کرد:

۱ . تحریم متصدیان بنادر ایران و بخش کشتیرانی و کشتی سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی خط جنوب ایران و شرکت های تابعه آنها.

۲ . تحریم معاملات نفتی با شرکت هایی همچون شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران ؛ از جمله خرید نفت، فرآورده های نفتی و یا محصولات پتروشیمی از  ایران.

۳ . تحریم معاملات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی مشمول ماده ۱۲۴۵ قانون ” اختیارات دفاع ملی سال مالی ۲۰۱۲″

۴ . تحریم ارائه خدمات ویژه ارسال پیام های مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی موضوع ماده  (c)(2) (E)(ii) 104 قانون “تحریم های جامع ایران و عدم سرمایه گذاری” مصوب ۲۰۱۰

۵ . تحریم ارائه خدمات تضمینی، بیمه و بیمه اتکایی؛ و

۶ . تحریم بخش انرژی ایران  

علاوه بر این، در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ دولت ایالات متحده  مجوز  فعالیت های  شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی با دولت ایران یا اشخاصی که در قلمروی دولت ایران اند را لغو خواهد کرد تا به این فعالیت ها، که پیش تر به موجب مجوز عمومی شماره  H  مجاز بود، پایان دهد. (سوال متداول شماره ۴ . ۴ . را مشاهده کنید. )

مضاف بر این، حداکثر تا ۵ نوامبر ۲۰۱۸، دولت ایالات متحده تحریم هایی را که حسب مورد به اشخاص حذف شده از فهرست اشخاص خاص تعیین شده و  اشخاص مسدود و یا سایر فهرست های موجود نزد دولت ایالات متحده در تاریخ  16 ژانویه ۲۰۱۶ اعمال می کرد، مجددا اعمال خواهد کرد.

افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها را تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. (برای تشریح فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری منع نشده و قابل تحریم نیست به سوالات متداول شماره ۲٫ ۱٫ در ذیل رجوع نمایید. ) [۰۵-۰۸-۲۰۱۸] .

۱ . ۴ . آیا تحریم هایی که به موجب دستور اجرایی ۱۳۷۱۶ لغو شده بودند از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ مجددا برقرار شده اند؟

دفتر کنترل دارایی های خارجی انتظار دارد که دولت ایالات متحده آمریکا اقدامات لازم به منظور اعمال مجدد مقررات دستورات اجرایی شماره ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، ۱۳۶۲۸ و ۱۳۶۴۵ را تا پایان بازه زمانی خاتمه همکاری مربوطه، حسب مورد ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸، انجام دهد (سوالات متداول شماره ۱٫ ۲٫ و ۱٫ ۳٫ را مشاهده کنید). مقررات دستورات اجرایی شماره ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، ۱۳۶۲۸ و ۱۳۶۴۵، که توسط دستور اجرایی ۱۳۷۱۶ لغو شده اند، در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ مجددا برقرار نشده اند. افرادی که تعهدی درباره فعالیت های مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم را برای خاتمه این فعالیت ها، حسب مورد تا تاریخ ۶ اگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸، انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی اوفک طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند.

۱ . ۵ . آیا هنوز سؤالات متداول و راهنمای موجود در وب سایت دفتر کنترل دارایی های خارجی  در خصوص معافیت های تحریمی در برجام دارای اثر است؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، رییس جمهور وزرای خارجه و خزانه داری را موظف کرده است که مجددا تحریم هایی که به موجب برجام لغو یا برداشته شده بودند  (به همان ترتیبی که در بخش های یک، دو، سه، چهار و پنج سند راهنما ذکر شده) را در پایان بازه های زمانی خاتمه همکاری مربوطه مجددا اعمال کنند. در ضمن، اگرچه معافیت های تحریمی مزبور در بخش ششم سند راهنما دیگر وجود ندارند، با این وجود معافیت های مذکور با معافیت هایی جایگزین شده اند که امکان خاتمه فعالیت های مشروح در بالا را فراهم می کنند. افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم برای خاتمه این فعالیت ها را حسب مورد از تاریخ  8 می ۲۰۱۸  تا ۸ آگوست ۲۰۱۸ یا  8 می ۲۰۱۸ تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸  انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. راهنمای برجام و سوالات متداول برجام که در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۱۶ انتشار یافت، همان طور که اصلاح شده، در وب سایت دفتر کنترل دارایی های خارجی باقی می ماند؛ صرفا برای اینکه اشخاص بتوانند فعالیت های غیرتحریمی و غیر ممنوعه  را از ۶ ژانویه ۲۰۱۶ تا ۸ می ۲۰۱۸ تشخیص بدهند و اینکه چگونه به فعالیت های خود خاتمه دهند. در صورت تعارض بین سوالات متناوب، از جمله راهنمای خاتمه همکاری، و سایر راهنماهای منتشرشده توسط وزارت خارجه یا خزانه داری در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ و پس از آن، راهنمایی که موخر است حاکم خوهد بود.

۲ *خاتمه همکاری

۲ . ۱ . بازه های زمانی خاتمه همکاری چه مدت هستند و چه نوع فعالیت هایی مجاز اند؟

دولت ایالات متحده آمریکا سابقه همکاری طولانی با شرکت های آمریکایی یا شرکت های کشور ثالث به منظور کاهش تاثیر تحریم ها بر فعالیت های مشروعی دارد که اشخاص پیش از اعمال تحریم ها تعهداتی در خصوص انها برعهده گرفته اند.

به منظور اجرای یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ ۸ می ۲۰۱۸، وزارت خانه های خارجه و خزانه داری اقدامات لازم را جهت ایجاد دو بازه زمانی ۹۰ روزه  و ۱۸۰ روزه به منظور خاتمه دادن به فعالیت های مرتبط با ایران، که مبتنی بر لغو تحریم ها در برجام است، انجام خواهند داد. (برای مشاهده فهرست فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری ۹۰ روزه یا ۱۸۰ روزه قرار می گیرند به سوالات متداول شماره ۱٫ ۲٫ و ۱٫ ۳٫ در بالا مراجعه کنید. )

در راستای این فرمان رییس جمهور، وزارت خارجه برخی معافیت های قانونی صادره برای اجرای گشایش های برجامی را لغو کرد و همچنین معافیت های تحریمی  جدید برای بازه زمانی خاتمه همکاری صادر کرد و همچنین انجام اقدامات لازم برای ادامه این معافیت های قانونی در طول بازه های زمانی خاتمه همکاری مربوطه، تا ۶ آکوست ۲۰۱۸ یا تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ حسب فعالیت صورت گرفته را برنامه ریزی کرده است. به اشخاص غیر آمریکایی و غیر ایرانی توصیه می شود که از این بازه های خاتمه همکاری برای پایان دادن به آن دسته از فعالیت های خود که با و یا در ارتباط با ایران است و در پایان این بازه های زمانی خاتمه همکاری مشمول تحریم ها می شوند، بهره ببرند.

در صورتی که یک شخص غیر ایرانی و غیر آمریکایی به موجب یک توافق مکتوب یا یک قرارداد مکتوب که قبل از ۸ می‌۲۰۱۸ منعقد شده است، طلبکار مبلغی باشد که سررسید آن حسب مورد بعد از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ است و تحویل کالاها یا ارائه خدمات موضوع قرارداد به طرف ایرانی به طور کامل قبل از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ انجام پذیرد و این فعالیت ها با تحریم های لازم الاجرا در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمات در تعارض نباشند در این صورت دولت ایالات متحده آمریکا به شخص غیر آمریکایی و غیر ایرانی مزبور این اجازه را می دهد که ثمن در ازای آن کالاها یا خدمات را طبق توافق مکتوب یا قرارداد مکتوب دریافت کند. به همین ترتیب اگر که یک شخص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی به موجب یک توافق مکتوب یا یک قرارداد مکتوب که قبل از ۸ می ۲۰۱۸ منعقد شده است، طلبکار مبلغی باشد که سررسید آن بعد از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ است و این مبلغ در قبال وام یا اعتباری   است که به طرف ایرانی قبل ازاتمام بازه زمانی خاتمه همکاری ۹۰ روزه یا ۱۸۰ روزه اعطاء شده است و این فعالیت ها با تحریم های لازم الاجرا در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمات در تعارض نباشند در این صورت دولت ایالات متحده آمریکا به شخص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی مزبور این اجازه را می دهد که دین یا تعهد ما به ازای آن وام ها و اعتبارات را طبق شروطِ توافق مکتوب یا قرارداد مکتوب دریافت کند.   این اجازه برای اشخاص غیر آمریکاییِ غیرایرانی و به منظور دریافت کامل دیون و تعهدات مؤجل یا حال ایشان در ازای کالاهای تحویل شده و خدمات ارائه شده و وام ها و اعتبارات اعطایی به طرف ایرانی قبل از اتمام بازه های ۹۰ روزه یا ۱۸۰ روزه برای خاتمه همکاری، صادر شده است. هرگونه پرداختی باید مطابق برنامه تحریم های ایالات متحده آمریکا باشد، از جمله اینکه این پرداخت ها نمی تواند با استفاده از نظام مالی ایالات متحده آمریکا یا اشخاص آمریکایی باشد؛ مگر اینکه آن معاملات از مقررات استثناء شده باشند و یا دفتر کنترل دارایی های خارجی  مجوزی برای آنها صادر کرده باشد.

در راستای شرایطی که فوقا ذکر شد، دفتر کنترل دارایی های خارجی اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد تا اشخاص آمریکایی و یا شرکت های خارجی تحت کنترل و مالکیت اشخاص آمریکایی تا تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ تاحد ممکن بتوانند فعالیت ها و دادو ستدهایی که متعاقب مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی با ایران انجام می دادند را خاتمه دهند و همچنین متعاقب شروط توافق و قرارداد کتبی منعقده در پیش از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، بتوانند ثمن کالاها و خدمات تحویل و انجام شده متعاقب مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی را دریافت کنند. دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که تا حد ممکن از طریق دفتر ثبت فدرال مجوز کلی H، مجوز کلی I و مجوز کلی که مقرر در ۳۱ C.F.R. §§ ۵۶۰٫۵۳۴ and 560.535 (مربوط به مواد غذایی و فرش ایرانی) را با مجوزهای محدودتر جایگزین کند؛ به طوری که اشخاص آمریکایی و شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی تاحد ممکن بتوانند مبادرت به انجام معاملاتی کنند که جهت خاتمه دادن به فعالیت هایی که سابقا متعاقب مجوز کلی H، مجوز کلی I و مجوز کلی که مقرر در ۳۱ C.F.R. §§ ۵۶۰٫۵۳۴ and 560.535  مجاز بوده، ضروری است و نیز بتوانند بر اساس شروط توافق و قرارداد کتبی منعقده در پیش از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، ثمن کالاها و خدمات تحویل و انجام شده متعاقب مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی را دریافت کنند.

تدارک یا تهیه کالا و خدمات اضافی و یا اعطای وام یا اعتبار اضافی برای طرف قراردادهای ایرانی متعاقب قراردادهای کتبی منعقده در پیش از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، پس از تاریخ ۶ آگوست یا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ممکن است تحت شمول تحریم های ایالات متحده قرار گیرند؛ مگر اینکه چنین فعالیت هایی از مقررات تحریم مستثنی شده باشند یا  مشمول مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی باشند و یا به طریق دیگری قابل تحریم نباشند.

دولت ایالات متحده موضوعات خارج از پارامترها (یا عناصر) فوق را به طور موردی یا مصداقی ارزیابی خواهد کرد.

برای مشاهده لیست فعالیت های تحت شمول دوره ۹۰ یا ۱۸۰ روزه به بند ۱٫۲ و ۱٫۳ مراجعه کنید.

۲٫۲  آیا می توان مبادرت به انجام فعالیت جدیدی با ایران نمود؛ مشروط بر اینکه فعالیت مذکور پیش از پایان  دوره ۹۰ یا ۱۸۰ روزه خاتمه یابد؟

در پایان دوره خاتمه همکاری، وزارت خارجه آمریکا معافیت های اضافی دیگری نسبت به  اختیارات قانونی مربوطه صادر نخواهد کرد و دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد که مبادرت به ابطال مجوزهای کلی و خاصی کند که در ارتباط با رفع تحریم های مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک صادر شده اند (برای مشاهده جزئیات بیشتر در خصوص رویکرد خاتمه همکاری در خصوص مجوزهای کلی و خاص به بند ۴٫۱ و ۴٫۲ مراجعه کنید). اشخاصی که مبادرت به انجام فعالیت هایی می کنند که منطبق با برنامه رفع تحریم مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک است، جهت اجتاب از تحریم و اقدامات اجرایی در پایان دوره مذکور،   پیش از تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ و ۴ نوامبر ۲۰۱۸ باید مبادرت به انجام اقداماتی کنند که جهت پایان دادن به به فعالیت فوق ضروری است. دفتر کنترل دارایی های خارجی هنگام اعمال تحریم و اقدامات اجرایی در خصوص فعالیت هایی که پس از تاریخ ۶ آگوست و ۴ نوامبر صورت می گیرد، تلاش ها و اقداماتی که در راستای خاتمه فعالیت های مذکور انجام شده را در نظر خواهد گرفت  و همچنین این موضوع را مدنظر قرار خواهد داد که آیا در طول دوره ۰ یا ۱۸۰ روزه فعالیت جدیدی با ایران آغاز شده است یا خیر.

لیست تحریم‌ها :

۳٫۱ آیا اشخاصی که صرفا متعاقب دستور اجرایی شماره ۱۳۵۹۹ در روز اجرای برجام(۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ ) در لیست اشخاص ممنوعه قرار گرفته اند، به لیست اشخاص خاص تعیین شده یا  SDN LIST  بازخواهند گشت؟

حداکثر تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸، دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که افرادی که صرفا متعاقب دستور اجرایی شماره ۱۳۵۹۹ در لیست اشخاص ممنوعه قرار گرفته اند را به لیست اشخاص خاص تعیین شده یا  SDN LIST  بازگرداند. دفتر کنترل دارایی های خارجی در تاریخ ۸ می این اشخاص را به لیست خاص اشخاص تعیین شده اضافه  نمی کند تا امکان خاتمه همکاری را در بازه های زمانی مربوطه برای اشخاص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی، از جمله اشخاص مشمول لیست دستور اجرایی شماره ۱۳۵۹۹، که نسبت به فعالیتهای مبتنی بر معافیت های برجامی که قبل از ۸ می ۲۰۱۸  تعهدی برعهده گرفته اند فراهم کنند. اموال و منافع موجود در اموال دولت ایران و موسسات مالی ایرانی  متعاقب دستور اجرایی شماره ۱۳۵۹۹ و بخش ۲۱۱ . ۵۶۰  مقررات تحریم و معاملات ایرانیان بلوکه خواهند ماند و اشخاص آمریکایی نیز از انجام معامله و مبادله با دولت ایران و موسسات مالی ایرانی محروم خواهند بود. از تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ فعالیت با اکثر  اشخاصی که از لیست دستور اجرایی شماره  13599 به لیست اشخاص خاص تعیین شده منتقل شده اند، مشمول تحریم های ثانوی آمریکا خواهند بود.  

ایالات متحده آمریکا مبادرت به اجراء و ادامه اختیارات متعددی خواهد نمود که طیف وسیعی از فعالیت های خطرناک غیر هسته ای ایران اعم از حمایت از تروریست، برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را مورد هدف قرار  می دهد.   وزارت خزانه داری نیز مبادرت به هدف گیری اشخاصی خواهد نمود که در چنین فعالیت های قابل تحریمی مداخله می کنند؛ اعم از اینکه اشخاص مذکور در در روز اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده یا نشده باشند.

۳٫۲  آیا از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ تحریم های ثانوی آمریکا  شامل اشخاصی که در تاریخ اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده و یا از سایر لیست های تحریم دفتر کنترل دارایی های خارجی حذف شده اند، خواهند بود؟

خیر. با این وجود حداکثر تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ دفتر کنترل دارایی های خارجی تحریم های اعمال شده نسبت به اشخاصی که در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶  از لیست اشخاص خاص تعیین شده و یا دیگر لیست های دفتر کنترل دارایی های خارجی حذف شده اند  را مجددا اعمال خواهد کرد. بر اساس اختیاراتی که در جهت قراردادن مجدد اشخاص در لیست های مذکور به دفتر کنترل دارایی های خارجی اعطاء می شود، افرادی که با اشخاص مندرج در لیست های مذکور مبادرت به انجام فعالیت های خاص می کنند، ممکن است تحت شمول تحریم های ثانوی قرار بگیرند. معاملاتی که در طول دوره خاتمه همکاری ۹۰ یا ۱۸۰ روزه با اشخاصی که در در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده اند، انجام می شود، به میزانی که خارج  چهارچوب معافیت های  صادره از جانب وزارت خارجه باشند و یا مشمول اشخاص مندرج در لیست اشخاص خاص تعیین شده یا اعمال موصوف در JCPOA FAQ A.3.ii-iii  باشند ، می توانند قابل تحریم باشند. دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا چنین توصیه می کند که اشخاصی که در طول دوره همکاری ۹۰ یا ۱۸۰ روزه مبادرت به انجام فعالیت در ایران یا با اشخاص ایرانی می کنند، تلاش های مقتضی در جهت تضمین این موضوع را انجام دهند که انجام معامله با اشخاص مندرج در لیست  SDN  یا انجام فعالیت هایی که متعاقب اقدامات خطرناک ایران قابل تحریم اند، به طور عامدانه (یا آگاهانه) نبوده است  .

ایالات متحده آمریکا مبادرت به اجراء و ادامه اختیارات متعددی خواهد نمود که طیف وسیعی از فعالیت های خطرناک غیر هسته ای ایران اعم از حمایت از تروریست، برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را مورد هدف قرار  می دهد.   وزارت خزانه داری نیز مبادرت به هدف گیری اشخاصی خواهد نمود که در چنین فعالیت های قابل تحریمی مداخله می کنند؛ اعم از اینکه اشخاص مذکور در در روز اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده یا نشده باشند.

مجوزها :

۴٫۱ آیا دفتر کنترل دارایی های خارجی به درخواست های مجوز که متعاقب «بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات و صادرات مجدد هواپیماهای مسافربری تجاری و خدمات و تجهیزات مربوطه به ایران»   (یا SLP  برجام) صورت می گیرد، توجه خواهد کرد؟

خیر. به دنبال صدور یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ ۸ می ۲۰۱۸، دفتر کنترل دارایی های خارجی بیانیه مذکور(یا  SLP برجام) را لغو نمود و لذا درخواست های مجوز که متعاقب بیانیه مذکور (یا SLP برجام) صورت می گیرد را دیگر ارزیابی نخواهد کرد. با این وجود، دفتر کنترل دارایی های خارجی درخواست های صدور مجوز که متعاقب بیانیه خط مشی امنیت پرواز مندرج در ۳۱ C.F.R. § ۵۶۰٫۵۲۸ صورت می گیرد را مورد توجه قرار خواهد داد.

۴٫ ۲٫ آیا دفتر کنترل دارایی های خارجی مجوزهای خاص صادره متعاقب بیانیه مذکور (یا SLP برجام) را  لغو  خواهد کرد؟

بله. در مواردی که مجوزهای مذکور تا کنون منقضی نشده اند، دفتر کنترل دارایی های خارجی مجوزهای خاص صادره متعاقب بیانیه مذکور(یا  SLP برجام) را لغو خواهد کرد و مجوز های لازم برای دوره خاتمه همکاری را صادر خواهد کرد که در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ خاتمه خواهند یافت. درخواست های مجوزی که متعاقب SLP برجام به دفتر کنترل دارایی های خارجی تسلیم شده اند، اما تا کنون مجوزی برای آنها صادرنشده است، بدون هیچگونه اقدامی بازگردانده خواهند شد. متقاضیان مجوز می توانند درخواست های مجوز خود را بر اساس بیانیه خط مشی مجوز امنیت پرواز مقرر در ۳۱ C.F.R. § ۵۶۰٫۵۲۸ به دفتر کنترل دارایی های خارجی تسلیم کنند.

۴ .۳ آیا مجوز عمومی I  (یاGL I  )  هنوز معتبر است؟

متعاقب صدور یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ ۸ می ۲۰۱۸، دفتر کنترل دارایی های خارجی SLP  برجام را از وب سایت خود حذف نمود و دیگر درخواست های مجوز را بر اساس آن بررسی نخواهد کرد. متعاقبا، دفتر کنترل دارایی های خارجی تاحد ممکن مجوز عمومی I  (یاGL I  )    را نیز حذف خواهد کرد که متعاقب آن اشخاص آمریکایی مجاز اند که مبادرت به انجام یا انعقاد معاملاتی کنند که برای انجام مذاکره یا انعقاد معامله برای فعالیت های لازم در جهت مجوزهای  SLP برجام، ضروری اند. همچنین دفتر کنترل دارایی های خارجی ممکن است مبادرت به صدور یک مجوز اصلاح شده برای خاتمه فعالیت هایی نماید که متعاقب مجوز عمومی  I  مجاز تلقی شده اند. فعالیت های مذکور که متعاقب مجوز عمومی  I  مجاز تلقی شده  اند، باید تا تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ به طور کامل خاتمه یابند. اعلامیه ابطال مجوز عمومی  I  و نیز صدور مجوز خاتمه همکاری در دفتر ثبت فدرال منتشر خواهد شد.

۴ . ۴ آیا مجوز عمومی  H  (یا  GL H  ) در طول مدت زمان ۹۰ و ۱۸۰ روزه معتبر است؟

دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد که هرچه سریع تر مبادرت به لغو مجوز کلی H  (یا GL H  ) کند که متعاقب آن شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت آمریکا مجاز به انجام فعالیت های خاص با ایران بودند. همچنین دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که یک مجوز اصلاحی برای خاتمه فعالیت هایی صادر کند که متعاقب مجوز کلی  H  انجام آن فعالیت ها با ایران مجاز بوده است. فعالیت هایی که متعاقب مجوز کلی  H  برای ایران مجاز بوده اند، باید تا تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ به طور کامل خاتمه یابند. اعلامیه ابطال مجوز عمومی  H  و نیز صدور اختیار خاتمه در دفتر ثبت فدرال منتشر خواهد شد. هرنوع فعالیت توسط شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی که به پس از تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه پیدا می کند، ممکن است در راستای نقض مقررات تحریم و معاملات ایرانیان مشمول اقدامات اجرایی از جانب دفتر کنترل دارایی های خارجی شود. در راستای بررسی این موضوع که متعاقب فعالیت هایی که پس از تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه یافته چه اقدامات و تحریم هایی باید اتحاذ شود، دفتر کنترل دارایی های خارجی تلاش هایی که قبل از تاریخ مذکور در راستای توقف فعالیت با ایران انجام گرفته را درنظر خواهد داشت.

۵ .۴  آیا پس از تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ می توان فرش و مواد غذایی ایران را به آمریکا وارد کرد؟

دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد تا مجوز کلی ۳۱ C.F.R. §§ ۵۶۰٫۵۳۴ (که معامله و واردات برخی فرش ها و مواد غذایی ایران به آمریکا را مجاز می داند) و مجوز کلی ۵۶۰٫۵۳۵ (که برخی از اعتبارات اسنادی و خدمات واسطه ای را مجاز می داند) را هر چه سریع تردر راستای مضیق یا محدود نمودن قلمرو مجوزهای کلی فوق ،   اصلاح کند؛ به طوری که فعالیت هایی که منطبق با برنامه برداشت تحریم در برجام بودند تا تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ خاتمه یابند. اعلامیه لغو مجوز کلی مقرر در  31 C.F.R. §§ ۵۶۰٫۵۳۴-۵۳۵ و نیز مجوز دوره خاتمه همکاری در دفار ثبت فدرال منتشر خواهد شد. هرنوع فعالیت توسط شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی که بعد  از دوره خاتمه همکاری تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه داشته باشد، ممکن است در راستای نقض مقررات تحریم و معاملات ایرانیان مشمول اقدامات اجرایی از جانب دفتر کنترل دارایی های خارجی شود. در راستای بررسی این موضوع که متعاقب فعالیت هایی که پس از تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ ادامه یافته چه اقدامات و تحریم هایی باید اتخاذ شود، دفتر کنترل دارایی های خارجی تلاش هایی که قبل از تاریخ مذکور در راستای توقف فعالیت با ایران انجام گرفته را درنظر خواهد داشت.

۵ . سایر موارد

۱ .۵ آیا ایالات متحده تلاش های خود در جهت کاهش فروش نفت خام ایران را ادامه خواهد داد؟

بله. تحریم هایی که متعاقب بخش (د) ۱۲۴۵  قانون اختیارات دفاع ملی برداشته شده بودند، در طول دوره زمانی ۱۸۰ روزه مجددا اعمال خواهند شد و ایالات متحده متعاقب قانون مذکور تلاش های خود در جهت کاهش فروش نفت ایران را در مدت زمان مذکور ادامه خواهد داد.

۲ .۵  تصمیم گیری در خصوص معافیت های تقلیل عمده  چگونه و در چه زمانی صورت خواهد پذیرفت ؟

وزارت امورخارجه در پایان دوره خاتمه همکاری ۱۸۰ روزه در خصوص معافیت های تقلیل عمده مقرر در ماده قانون اختیارات دفاع ملی ارزیابی و اتخاذ تصمیم خواهد کرد  . به کشورهایی که درصدد چنین معافیت هایی  هستند توصیه می شود که در طول دوره زمانی ۹۰ یا ۱۸۰ روزه میزان خرید نفت خام از ایران را تقلیل دهند.   متعاقب رویه گذشته، وزیر خارجه ضمن مشورت با وزیر خزانه داری، وزیر انرژی و مدیر اطلاعات ملی و با در نظر داشتن تمام ملاحظات چنین تصمیمی را اتخاذ خواهند کرد. به منظور  اقدام به اتخاذ چنین تصمیماتی ،   وزیر خارجه در نظر دارد که شواهد یا دلایل مربوطه مبنی بر ارزیابی اقدامات هر کشور در جهت کاهش واردات نفت از ایران در طول دوره ۱۸۰ روزه را مورد بازرسی قرار دهد که اعم این شواهد عبارتست از : مقدار و درصد تقلیل خرید نفت خام ایران، فسخ قراردادهای مربوط به تحویل نفت خام ایران در آینده و دیگر اقداماتی که بیانگر تقلیل تعهد به تقلیل خرید نفت خام ایران است.   وزیر خارجه در نظر دارد که در طول دوره ۱۸۰ روزه با کشورهایی که هم اکنون نفت خام ایران را خریداری می کنند، وارد مذاکره شود.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 15858 بازدید

بازدید دیروز: 18764 بازدید

بازدید کل : 1784552 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر