شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۸
سرویس: مقالات
 |  30/ اردیبهشت/ 1397 - 11:52
  |   نظرات: بدون نظر
62 بازدید بازدید

حبیبی : برجام دستاورد بزرگی برای جامعه جهانی است


‘نجفقلی حبیبی’ فعال سیاسی اصلاح طلب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه تخریب دولت از سوی برخی ها به بهانه برجام افزود : تخریب دولت قانونی هیچگاه به صلاح نیست، دولت مظهر اراده ملی است و همه باید کمک کنند.
وی اظهار داشت : عده ای از ابتدا مخالف بر جام بودند و’ نه’ می گفتند. آنها تصور می کردند با ‘ نه ‘ گفتن مشکل حل می شود اما رهبر معظم انقلاب و اهل تدبیر و سیاست کشور تصمیم گرفتند که در شرایط مساوی و عادلانه ایران با قدرت های بزرگ گفت و گو کند.
این فعال سیاسی تاکید کرد : برجام نه تنها برای کشور بلکه برای جهان دستاورد ارزشمندی به وجود آورد و به همه نشان داد که می توان با گفت و گو مسایل را حل کرد.
حبیبی گفت : وزیر امور خارجه و همکاران وی با خردمندی و تسلط توانستند با کشورهای ۱ +۵ گفت و گو کنند، گفت و گویی که به قول رییس جمهوری ‘بُرد – بُرد’ باشد و منافع طرفین در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر این که دنیا فهمید مسائل را نمی توان با جنگ و خونریزی حل کرد، یاد آور شد : جمهوری اسلامی ایران منافع زیادی در جریان مذاکرات بدست آورد، برجام نه تنها برای ملت ما منفعت داشت، بلکه عقل انسانی شیوه جدیدی برای اداره جهان ارایه کرد.
وی تصریح کرد : برجام این الگو را ارایه کرد که با جنگ و خونریزی نمی توان مسایل را حل کرد بلکه باید با گفت و گو مشکلات جهانی را رسیدگی کرد و از نظر فکری اصل اقدام برجام که گفت و گو مبنای عمل قرار گرفت در واقع به بشریت خدمت کرد.
حبیبی با بیان این که روش برجامی باید ادامه یابد، اظهار داشت : این که دوستان مخالفت می کنند آنها از ابتدا مخالف بودند، چون فکر می کردند شاید اتفاقاتی می افتد که اختیار عمل آنها محدود می شود، آنان هنوز هم مخالف هستند چرا که تصور می کنند اگر بر جام را کنار بگذاریم، مسایل حل می شود.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها یادآور شد : روشی که دولت در پیش گرفته روش معقولی است. دوستانی که مخالف برجام هستند، خطا می کنند و با مخالفت هیچ به دست نمی آورند.
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد : مخالفان بهتر است کوتاه بیایند و ذهنیت خود را تصحیح کنند و حداقل اجازه دهند مسئولان که همگی دلسوز، امین و توانا هستند، تصمیم بگیرند.
حبیبی با بیان این که حیثیت تاریخی دست اندرکاران برجام محفوظ است، اظهار داشت : رجال بزرگی در طول تاریخ بودند که با درایت توانستند مسایل کشور را خردمندانه حل کنند و مردم نیز آنهایی را که در مهلکه جهانی توانستند، منفعت ایران را حفظ کنند همچنان به نیکی یاد می کنند و بزرگ می شمارند.
وی تاکید کرد : قدر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را باید دانست و دست آنها را بوسید و نه این که بی حیثیت شان کنند البته اعتبار و حیثیت آنها در طول تاریخ محفوظ باقی می ماند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هاهمچنین گفت: با حماقت آمریکا در خروج از برجام فرصت خوبی برای اروپا بوجود آمده است، اروپایی ها به دلایلی تحت سلطه این کشور بودند. اما امروز که توافق هسته ای به هم ریخته است، می خواهند بدون آمریکا مسائل را حل کنند و من این را بُرد برای اروپا می دانم.
وی تاکید کرد: اروپاییان نیز باید تضمین دهند، منافع ملی ایران در ادامه برجام حفظ می شود، منافع کشور برای دولت از هر چیز واجب تر است. اروپایی ها اگر نتوانستند از سلطه آمریکا خارج شوند و استقلال خود را حفظ کنند، بیشتر ضرر می کنند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها همچنین در پاسخ به این سوال که عده ای درموضوع برجام شخص رییس جمهوری را هدف قرار داده اند، گفت : همه اقدامات در برجام با مشورت بزرگان نظام انجام می شود و رییس جمهوری اختیارات قانونی دارد و موظف است که در جهت حفظ منافع ملی بهترین راه حل را پیدا و اجرا کند.
وی افزود : مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند که با اروپایی ها مشورت کنید و تضمین لازم را برای حفظ منافع ملی بگیرید، در این موضوع نیز هیچ گاه شخصی تصمیم گرفته نمی شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در مورد مشکلات ساختاری در اروپا برای ادامه برجام اظهار داشت: بخشی از بنیان های جامعه جدید اروپا، خصوصی است. دولت های اروپایی موافق ماندن در این توافق هستند اما بخش خصوصی آن ممکن است تحت فشار آمریکا مجبور شود به سمت این کشور برود.
حبیبی افزود: برجام بُرد سیاسی و فرهنگی خود و تجربه بسیار خوبی را در جامعه جهانی باقی گذاشته است و برای ایران هم خوب بود و آرامش نسبی در اقتصاد کشور بوجود آورد البته با کارشکنی های آمریکا مواجه شد.

**موافق آتش زدن پرچم کشوری نیستم
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس پس از خروج ترامپ از برجام، اظهار داشت : پرچم نماد یک ملت است نه دولت و مسلما با آتش زدن پرچم کشوری در مجلس به شدت مخالف هستم.
حبیبی تصریح کرد : مجلس مرکز عقلا است و محلی برای تحریک احساسات و اقدامات کوچه و بازاری نیست، نمایندگان برای تدبیر امور و اداره کشور جمع شده اند.
وی یادآور شد : این جدال ها که پس از خروج آمریکا از برجام در مجلس رخ داد اصلا شایسته و زیبنده مجلس شورای اسلامی نبود. این نوع تحریک احساسات کار ساده ای است، کار سخت آن است که خردمندان در مجلس برای حل مسائل و مشکلات کشور تدبیر و راه حل ارایه کنند که در جهان متلاطم چه باید کرد.
این فعال سیاسی به شرایط امروز جهانی اشاره کرد و گفت : با توجه به تغییرات در عرصه بین الملل شاید قدرت آمریکا رو به زوال برود و قطعا قدرت های دیگر ظهور کنند، پیش بینی این موارد و پیدا کردن راه حل با توجه به حفظ اقتدار کشور وظیفه نمایندگان مجلس و عقلای کشور است.
وی یادآور شد : احساسات تند را می توان در کوچه و بازار انجام داد، مردم ممکن است عصبانی شوند و کاری انجام دهند، با دولت آمریکا مشکل داریم ، آنها در ایران بسیار ظلم کردند اما باید به مردم این کشور احترام بگذاریم.
این اصلاح طلب در عین حال تاکید کرد : آنهایی که پرچم آتش می زنند با مردم آمریکا خصومت ندارند، آنان تفسیر می کنند این پرچم نماد یک دولت است و آن را آتش می زنند.

**فیلترینگ راه حل مناسبی نیست
حبیبی همچنین درمورد فیلترینگ (مسدودسازی) فضای مجازی گفت : وقتی فضای بیرون مملو از میکروب است و نمی توانیم همه آنها را دفع کنیم، برای مقابله باید محیط را ضد عفونی (مراقبت از بیرون) و خودمان را قوی کنیم (تقویت از درون). ما اگر خود را از درون تقویت کنیم، میکروب ها نمی توانند ما را اذیت کنند.
وی افزود : من از هیچ کدام از این شبکه ها در فضای مجازی استفاده نمی کنم اما چرا باید از فیلترینگ بترسیم؟ چون درون را تقویت نکردیم. اگر نسل جوان به درستی کارهای ما اعتماد داشته باشد، به طور حتم آن آزادی نمی تواند ضرر بزند.
رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد : فیلترینگ با این اتهام که محدودیت ایجاد کرده و جامعه را از آگاهی عمومی محروم می کند، خسارت بدتری وارد می کند.
حبیبی ادامه داد : آزادی اجتماعی باعث رشد جامعه می شود، کسانی که آزادی ها را محدود می کنند، احتمالا نگرانی هایی دارند. باید تلاش کنیم تا پایه های آگاهی عمومی را افزایش دهیم تا آزادی اجتماعی را با هرج و مرج و فساد اشتباه نکنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر به این شکل نگاه کنیم، شاید لازم نباشد فیلترینگ را اجرا کنیم. باید سعی می کردیم مبانی آزادی فکری و اجتماعی را تقویت کنیم تا جوانان از درون قوی باشند و آلت دست دشمن نشوند و حال که حاکمیت تصمیم به فیلترینگ گرفت، ما مطیع هستیم اما از نظر اعتقاد شخصی این اقدام را مناسب نمی دانم و باید ایرادهای موجود را رفع کنیم.

** عدالت اجتماعی یک ضرورت است
حبیبی همچنین در این گفت و گو در ارزیابی خود از حضور اصلاح طلبان در عرصه سیاسی کشور گفت: اصلاح طلبان در مجموع حضور خوبی در این عرصه دارند چراکه مورد اعتماد مردم هستند و تلاش می کنند معیارهای مانند اصلاح طلبی را در فضای اجتماعی کشور پیاده کنند.
وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به عملکرد اصلاح طلبان تصریح کرد: اصلاح طلبان همه کاره مملکت نیستند و سهم کوچکی از اداره کشور دارند و نباید هر اتفاقی را به گردن آنها گذاشت. اگر مشکلات کشور با همفکری جناح های اجتماعی حل نشود، ممکن است جامعه دچار بحران بشود.
این فعال سیاسی با بیان این که در مدیریت کشور و تصمیم گیری ها و سازماندهی ها باید دقت کنیم، افزود: اصلاح طلبان تاکید دارند که باید در پی بهترین راه حل ها برای اداره جامعه بود و باید با اصلاح امور و یافتن بهترین راه حل ها، مسائل را رفع کرد.
وی با بیان این که به عدالت اجتماعی به عنوان یک برنامه نگاه نمی شود، گفت : باید به مردم و دیدگاه های توده ها اهمیت داد و در این مورد آزادی و عدالت اجتماعی مهم است. درمورد عدالت اجتماعی سخن بسیار گفته شده ولی به آن پرداخته نشده است. کشور مانند نان شب به این موضوع محتاج است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی متولیان اقتصاد کشور به عدالت اجتماعی توجهی نمی کنند و روش های دیگری را پیش می گیرند، طبیعتا یک سلسله عوارضی در کشور ایجاد می شود.

**هیچ غفلت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پذیرفتنی نیست
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در مورد عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز گفت: نماینده ای از این تشکل سیاسی در جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شرکت می کند و درجریان جزییات فعالیت آن نیستم.
حبیبی درعین حال تاکید کرد که شخصا از عملکرد این شورا راضی نیست ولی اکنون که اتفاق نیکویی برای اصلاح طلبان افتاده و شورایی تشکیل شده، توقع دارد این شورا برای هماهنگی های لازم بیشتر وقت بگذارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب به حضور اصلاح طلبان در مجلس دهم و شورای شهر تهران اشاره کرد و یادآور شد : این شورا باید خیلی کار کند که هم نمایندگان این جناح در مجلس در فضای فکری و خواست این مجموعه حرکت و تعامل کرده و هم در شورای شهر و در سطح ملی فعالیت کنند.
حبیبی افزود: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باید در این مورد احساس مسئولیت بیشتری کند و هیچ غفلت و مسامحه ای پذیرفتنی نیست چراکه مردم همه حمایت های لازم را از این مجموعه در انتخابات گذشته مجلس و شورای شهر کردند.

سیام**۳۲۰۲**۱۳۳۶

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5065 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1638408 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر