جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۶
 |  30/ فروردین/ 1397 - 2:09
  |   نظرات: بدون نظر
51 بازدید بازدید

اقدامات موثری در برخورد با مفاسد و پرونده‌های اصحاب قدرت شده است


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با رئیس و اعضای شورای قضایی استان خراسان رضوی در مشهد مقدس، خدمت به مردم به ویژه در جوار مضجع شریف رضوی را یک توفیق بزرگ الهی برشمرد و افزود: اهمیت جایگاه و کار قوه قضاییه نیاز به تأکید مجدد ندارد چرا که به این مهم در قانون اساسی و هم در مبانی شرع مقدس تصریح شده است.
رئیس دستگاه قضا با بیان حوزه وظایف این قوه خاطرنشان کرد: علاوه بر وظیفه فصل خصومت و احقاق حق، براساس اصول قانون اساسی وظایف نظارتی مهمی؛ از جمله نظارت بر دستگاه های اجرایی و رسیدگی به دادخواهی مردم از دستگاه های دولتی از طریق سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری و مانند آنها بر عهده دستگاه قضایی گذارده شده است.
آملی لاریجانی با اشاره به حجم زیاد پرونده های وارده به دستگاه قضایی گفت: در کنار رسیدگی به این پرونده ها، قوه قضاییه اهتمام ویژه ای به رسیدگی به پرونده های مهم ملی و پرونده هایی که اطراف آنها اصحاب ثروت و قدرت بوده اند؛ داشته است و این در حالیست که رسیدگی به این گونه موارد نیازمند مجاهدت است چه آنکه اینان به راحتی در مقابل اجرای عدالت و قانون تمکین نمی کنند.
رئیس دستگاه قضا افزود: از جمله اقدامات مهم قوه قضاییه طی سالهای اخیر، رسیدگی به برخی از پرونده های کلان بوده که نظیر آن در دستگاه قضایی سابقه نداشته و علت برخی هجمه ها علیه دستگاه قضایی ناشی از همین امر بوده است.
وی ادامه داد: چنانچه کار قوه قضاییه در اصلاح امور، اجرای عدالت و احقاق حقوق عامه مؤثر نبود اینچنین مورد این حجم از حملات از درون و بیرون کشور قرار نمی گرفت.
رئیس قوه قضاییه در واکنش به برخی هجمه ها به این قوه گفت: بکارگیری شیوه های کاملا نابخردانه و ناآگاهانه با هدف تخریب دستگاه قضایی توسط برخی افراد، دشمنی با قوه قضاییه و نهایتا دشمنی با نظام اسلامی است.
وی به اهمیت بحث امنیت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های دستگاه قضایی، استقرار امنیت پایدار و ارتقای احساس امنیت اجتماعی است و این در حالیست که متأسفانه برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بدون داشتن استدلال محکم، علمی و فنی مدعی اند که برخوردهای قوه قضاییه مانند اجرای احکام اعدام نتوانسته آمار جرایم را کاهش دهد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اقدامات قوه قضاییه در میدان عمل و با هدف تأمین امنیت افزود: با عنایت به بالا رفتن انتظارات معیشتی عمومی نسبت به گذشته، وجود احساس امنیت به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و مسائل اقتصادی و معیشتی بسیار مهم بوده و همه مسئولان باید در اتخاذ روشها و راهبردها به این نکته مهم توجه کنند.
وی با اشاره به تأکید قوه قضاییه در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال و کالای ایرانی، بیان داشت: وظیفه همه مسئولان است که در این زمینه ها به ویژه بحث تولید و اشتغال اهتمام ویژه ای داشته باشند، بر این اساس دستگاه قضایی اقدامات متعددی به انجام رسانده و با ابلاغ دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی گامهای مؤثری برداشته است.
رئیس قوه قضاییه اهمیت فرمایش مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در کنار انجام اقدامات اجرایی دولت و سایر قوا باید تلاش موثری در زمینه فرهنگ سازی به ویژه با هدف استفاده از کالای ایرانی صورت پذیرد.
وی مبارزه با قاچاق کالا را یکی از محورهای مهم و اساسی اقدامات در دستگاه قضایی دانست و اظهار کرد: در این مبحث و با تعامل و همدلی بین بخشی و بین قوه ای، نیازمند تلاش بیش از پیش به ویژه توسط دستگاه اجرایی و تقنینی هستیم و قوه قضاییه در دو حوزه پیشگیری از وقوع جرایم و نیز برخورد با تخلفات اهتمام ویژه ای داشته است.
آملی لاریجانی با اشاره به کمبودهای موجود در این قوه خاطرنشان کرد: در حوزه نیروی انسانی و همچنین امکانات و منابع مالی مشکلات فراوانی وجود دارد اما با وجود این وضعیت و با انجام کار جهادی و تلاش مضاعف به ویژه در رسیدگی به پرونده های ملی، عملکرد قابل قبولی توسط قضات شریف و کارکنان خدوم به ثبت رسیده است.
وی گره گشایی از کار مردم را بسیار مهم دانست و گفت: مسئولان قضایی همه باید تلاش مضاعفی در جهت تسهیل دسترسی عمومی بخصوص محرومان به عدالت داشته باشند و هر کمکی در این زمینه عبادت محسوب می شود چرا که گره گشایی از کار مردم یک وظیفه شرعی، اخلاقی، انسانی و سبب قرب به خداوند متعال است.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اهمیت ارتقای آگاهی های عمومی، افزود: از این طریق می توان کمک بزرگی به مردم کرد و اطلاع رسانی با هدف تسهیل انجام امور آنها کار بسیار ارزشمندی است که باید مورد توجه مسئولان دستگاه قضایی قرار گیرد.
وی دفاع از حقوق مظلومان را از جمله وظایف شرعی دانست و گفت: این مساله مهم باید در صدر توجهات ما قرار گیرد و اگر بخواهیم راه کمال را طی کنیم، در این زمینه و سایر موارد اقدامات ما باید با نیت خالص و با هدف قرب الی الله به انجام برسد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از حمایت های رئیس قوه قضاییه از نحوه عملکرد این حوزه قضایی با تأکید بر تلاش در جهت پیشگیری از وقوع جرم، اجرای قاطعانه احکام و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، گزارشی ارائه کرد و سایر روسای سازمانهای تابعه دستگاه قضایی استان نیز به بیان نظرات راجع به حوزه مدیریتی خود پرداختند.
اجتمام**۱۱۹۳**۱۰۵۵

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 1973 بازدید

بازدید دیروز: 12672 بازدید

بازدید کل : 1635316 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر