یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۸
 |  2/ فروردین/ 1397 - 8:37
  |   نظرات: بدون نظر
89 بازدید بازدید

حسن‌کیا: حق شاد زیستن یکی از حقوق ذاتی و طبیعی بشر است


حسن‌کیا: حق شاد زیستن یکی از حقوق ذاتی و طبیعی بشر است

یک وکیل دادگستری با بیان این‌که «جامعه‌شناسان و روانشناسان فقدان شادی و سرزندگی در جامعه را باعث خسران فرد و جامعه می‌دانند و معتقدند شادابی جوامع نسبتی مستقیم با سلامت روانی جامعه دارد»،گفت: پاره‌ای از حقوق، ذاتی بشر هستند و انسان‌ها خواه ناخواه و بالطبیعه از آن‌ها برخوردار هستند و دولت‌ها و حکومت‌ها که نسبت به تاریخ حضور بشر بر کره خاکی عمری کوتاه دارند تنها آن حقوق را شناسایی و اعلام می‌کنند و حتی اگر این چنین نکنند بازهم چنین حقوقی وجود دارند.

حسن کیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «در خبرها کشور ایران جزء کشورهای غمگین جهان شناخته شده است» اظهار کرد: این امر مسئله کوچک و کم‌اهمیتی نیست که بتوان به راحتی از کنارش عبورکرد و آن را نادیده گرفت. جامعه‌شناسان و روانشناسان فقدان شادی و سرزندگی در جامعه را باعث خسران فرد و جامعه می دانند و معتقدند شادابی جوامع نسبتی مستقیم با سلامت روانی جامعه دارد.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: سرزمین ما ایران در گذشته به حکایت تاریخ،جزء شادترین کشورهای جهان بوده است و برگزاری جشن های بسیاری چون مهرگان و یلدا و نوروز و…موید این مدعاست. هم اکنون نیز در کشورهای فارسی زبانی مانند تاجیکستان و افغانستان جشن‌های مختلف بازمانده از دوران ایران باستان زنده و دایر است.

وی با طرح این سوال که «آیا شاد بودن و شاد زیستن یک حق است؟»، اظهار کرد: پاسخ به این پرسش مستلزم آن است که بدانیم پاره‌ای از حقوق، ذاتی بشر هستند و انسان‌ها خواه‌ناخواه و بالطبیعه از آن‌ها برخوردار هستند و دولت‌ها و حکومت‌ها که نسبت به تاریخ حضور بشر بر کره خاکی عمری کوتاه دارند تنها آن حقوق را شناسایی و اعلام می‌کنند و حتی اگر این چنین نکنند بازهم چنین حقوقی وجود دارند و عدم اعلام یا تایید دولت‌ها نمی‌تواند زایل کننده آ‌ن‌ها باشد.

وی افزود: به عنوان مثال حق حیات یا حق ازدواج یا حق آزادی عقیده و بیان از حقوق طبیعی انسان‌هاست و اگر دولت‌ها یا اسناد بین‌المللی از آن‌ها یاد می‌کنند تنها من باب اعلام و حراست از تجاوز به آن‌هاست نه این‌که مثلاً حق بر حیات تاسیس حقوق و دولت ها باشد. حق شاد زیستن نیز از این زمره است و انسان‌ها ذاتاً شاد هستند و حق دارند شاد زندگی کنند. جامعه شاد می‌تواند بازدهی بیشتری نیز داشته باشد و ظهور نفرت و خشم و عصبیت موجب و موجد بداخلاقی‌ها، درگیری‌ها و ظهور جرایمی باشد که از پایین بودن آستانه تحمل و رواداری ناشی می‌شوند.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که «به نظر من جامعه ما به شدت به تزریق روح شادی و نشاط و فرح نیازمند است» خاطرنشان کرد: ارگان‌های فرهنگی، خاصه وزارت ارشاد می‌تواند با تقویت فضای ساخت آثار فرهنگی و هنری مفرح به این مهم مدد رساند. نقش صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی بی‌گفت‌وگوست و همین الان نیز برنامه‌های شاد سیما مثل خندوانه و دورهمی بیشترین مخاطب را در بین مردم دارند؛  بنابراین حق شاد زیستن و شاد بودن از حقوق بنیادین و طبیعی بشر است و دولت مکلف است در ایجاد فضای لازم جهت استیفای این حق مهم توسط مردم کوشا و فعال باشد.
انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 16081 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2017686 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر