شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
سرویس: مقالات
 |  13/ اسفند/ 1396 - 5:05
  |   نظرات: بدون نظر
67 بازدید بازدید

عضو حزب اتحاد ملت: پذیرش تکثر سیاسی اولین اصل برای ایجاد تفاهم در جامعه است


آذر منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال که بعد از اغتشاشات دی ماه و در پی تشکیل جلسه ای در وزارت کشور با حضور دبیران کل احزاب مختلف ، ایده گفت و گوی سیاسی در دولت و وزارت کشور مطرح شد ، به نظر شما برای رسیدن به این هدف چه شرایطی باید فراهم شود گفت: مهمترین بحثی که در اعتراضات قابل توجه بود این بود که دولت به دنبال پاک کردن صورت مساله نبود بلکه بدنبال ریشه یابی علل بروز آن و آنچه که امروز ما در فضای سیاسی و عمومی کشور با آن مواجه هستیم، است.
وی افزود: هرچند ممکن است که این حس ، حس واقعی نباشد اما اعتراضات هفتم دی با توجه به گستره این اعتراضات که بیش از ۶۰ شهر از کشور را فرا گرفت خودش یک هشدار و زنگ خطری جدی برای آینده کشور است.
منصوری خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت کشور در مواجهه با اعتراضات دی ماه و دراویش واقع بینانه بود.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه گفت: اقدام وزارت کشور برای فعال کردن خانه احزاب به عنوان محل و کانونی که جریان های سیاسی گردهم جمع شوند اقدامی مبتکرانه بوده است.
وی افزود: اگر این کانون به عنوان کانونی که احزاب مختلف را گردهم آورده است جدی تر فعال شود و زمینه این نوع گفت و گوها شکل بگیرد یک قدم بزرگ برای دریافت دقیق صورت مساله و رسیدن به راهکارهایی است که بتوانیم ناامیدی را که در جامعه شکل گرفته به امید و حس ناامیدی را به حس امیدواری تبدیل کنیم.
منصوری گفت: امیدوارم خانه احزاب در این زمینه فعال تر از قبل شود و گفت و گوها را بیشتر از قبل توجه کند و بحث درباره این موضوع اعتراضات به یک جلسه ختم نشود.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: وزارت کشور هم به عنوان نهاد سیاسی دولت و دستگاه های زیرمجموعه دولت تلاش کند وارد این گفت و گوها شوند.
منصوری درباره «بسترسازی برای تقویت ارتباط و گفت وگوی سازنده میان جریان های مختلف سیاسی و صنفی و ایجاد زمینه مفاهمه، همدلی همکاری و در نهایت، موضع گیری های مشترک درباره اصول کلی نظام، امنیت و منافع ملی» و این که این بسترسازی چطور باید باشد تا بتواند به تفاهم ملی و رفع یا کاهش سوء ظن های موجود میان برخی جریانات سیاسی درون نظام کمک کند؟ گفت: اولین اصلی که می تواند این ظرفیت را ایجاد کند پذیرش تنوع و تکثر و نگرش های متنوع سیاسی است که در کشور ما وجود دارد.
وی افزود: حذف حتی یک بخش از این ظرفیت ها خود نقض آن مفاهمه ای است که امروز کشور ما به آن نیاز دارد؛ بنابراین دولت و خانه احزاب کمک کنند که این همدلی و تسامح و تساهل به نوعی در فضای سیاسی کشور عینیت پیدا کند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: با گفتن و مطرح کردن، بدون این که ما الزامات لازم را برای تحقق این گفت و گو فراهم کنیم آن مفاهمه دست یافتنی نیست.
وی یادآور شد: شکاف سیاسی امروز و گسست سیاسی یکی از جدی ترین شکاف هایی است که اعتماد عمومی و امید به آینده را در کشور هدف گرفته است و لازمه بازگردان این اعتماد و پرکردن این شکاف این است که جریان های سیاسی خود ظرفیت پذیرش ، مدارا ، گفت و گو و تفاهم ملی را بالا ببرند .
منصوری ادامه داد: این که جریان های سیاسی فکر کنند با متهم کردن رقیب می توانند این امید را به کشور برگردانند، این پاک کردن صورت مساله است.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: دولت و مجموعه ارکان نظام اعم از نهادهای انتخابی و انتصابی باید به این فکر کنند که چگونه به این سوال پاسخ دهند که ظرفیت امروز جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بسته های امیدواری را به جامعه القا و تزریق کند که اگر ما به این نرسیم به نظر می رسد این تفاهم ملی شکل نگرفته است.
وی ادامه داد: شاید سوال اصلی که در حین گفت وگوها به آن پاسخ دهیم این باشد که با توجه به این که می پذیریم امروز جامعه ما حس ناامیدی و یاس دارد از چه طریق و راهی می توانیم این ناامیدی را به امید تبدیل کنیم.
منصوری گفت: حقایق سال های ۸۸ تا ۹۲ هم یکی پس از دیگری در حال روشن شدن است. با روشن شدن حقایق و با کنار رفتن این پرده ها در این شرایط رفع حصر می تواند بارقه های امید را به جامعه القا کند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه به موضوع پوشش زنان در کشور اشاره کرد و گفت: موضوعی به نام پوشش زنان که متاسفانه امروز مساله حکومت و حاکمیت شده ، خود زمینه های ناامیدی و اعتراض را در کشور فراهم می کند و ما نمی توانیم صورت مساله را پاک کنیم.
وی افزود: البته رویکرد دولت و مجموعه حاکمیت به دنبال پاک کردن صورت مساله نیست که این باید استمرار داشته باشد و همه تلاش کنیم به گفت و گوهای بیشتر و دریافت مشترک از واقعیت های موجود در کشور و هم رسیدن به رهیافت های مشترک برای حل مشکلات کشور برسیم.
سیام**۱۰۵۸ /۱۴۴۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 9327 بازدید

بازدید دیروز: 15883 بازدید

بازدید کل : 1993598 بازدید

افراد آنلاین: 5 نفر