یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۳
 |  13/ اسفند/ 1396 - 2:29
  |   نظرات: بدون نظر
38 بازدید بازدید

امروزه ارتباطات ابزاری برای تسهیل رواج تروریسم شده است


معاون حقوقی رییس جمهور:

امروزه ارتباطات ابزاری برای تسهیل رواج تروریسم شده است

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: تسهیل ارتباطات وسیله‌ای برای رونق تجارت بود، ولی در حال حاضر ابزاری برای تسهیل تروریسم در فضای مجازی و واقعی شده و در واقع در خدمت یک هدف بالعکس قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در همایش بین‌المللی «ابعاد حقوقی- جرم شناختی تروریسم» که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با ارائه تعریفی از تروریسم، اظهار کرد: تروریسم را می‌توان  نوعی از خشونت برای ایجاد ارعاب در افراد غیرنظامی دانست. در دوران گذشته که هنوز دولت‌ها به معنای واقعی آن شکل نگرفته بود بشر تصور می‌کرد که با نوعی از رعب، وحشت و خشونت می‌تواتد به حق فردی خود برسد و در این راستا در واقع با نوعی از خشونت مواجه بودیم.

وی افزود: این اصل در مدنیت بشری عوض شد و انسان‌ها به نقطه‌ای از خرد رسیدند که باید با گفت‌وگو موضوعات را حل کنند و اگر با گفت‌وگو به جایی نمی‌رسند بایستی اختلاف خود را به مراجع دیگری به عنوان بی‌طرف ببرند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در مواردی ممکن است تروریسم به معنای واقعی آن اتفاق نیفتاده باشد، ولی به هر حال خشونت اتفاق افتاده است. اصل بر این بوده که با رفتار مسالمت‌آمیز مدنی فردی یا جمعی به حقمان برسیم، ولی در عمل ممکن است همچنان خشونت مطرح باشد. در دوره کنونی با مشکل جدی در این خصوص مواجه هستیم. گذشته‌ای وجود دارد که ما از قبول نظری و عملی خشونت به مرحله‌ای رسیدیم که قبول نظری نداشته باشیم و از نظر عملی هم به میزان زیادی تعدیل کنیم.

جنیدی خاطرنشان کرد: ممکن است هنوز هم در مفهوم تروریسم اختلاف نظرهای مختلفی وجود داشته باشد و تعریف کامل و قاعده‌مندی نیز از این موضوع وجود نداشته باشد. چنین سیری اتفاق افتاده و ما در چنین جایگاهی قرار گرفتیم، رو به بهبود رفتیم ولی دوباره بازگشتی داریم و ابهامات زیادی در اصل پدیده خشونت داریم که ابهاماتی در این مقابله جدید وجود دارد. جایی در مصادیق مشکل داریم، گاهی در تعریف مبهم با مصادیق مبهم مواجه بودیم.

وی گفت:‌ که در حال حاضر با توجه به مفاهیم و مصادیق مبهم با وضعیتی مواجه هستیم که ما را با گونه‌های مختلفی از تروریسم روبرو کرده است. برخی از آنها غیردولتی بوده مثل اینکه کسانی در تروریسم غیردولتی فعالیت می‌کنند در حالی که مرز روشنی در این رابطه وجود ندارد. ما باید مرز روشنی برای آن پیدا کنیم که چگونه با این مسأله برخورد کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: در مواردی تروریسم جنبه دولتی پیدا می‌کند. امروزه شاهد جنگ‌های نیابتی در منطقه خودمان هستیم. پدیده دیگر که موجب مضاعف  شدن خطر برای ما شده تسهیل تروریسم و تسهیل در وسایل حمل و نقل و جابجایی آن است. تسهیل ارتباطات وسیله‌ای برای رونق تجارت بود ولی این تسهیل و ابزاری که روزی جامعه مدنی بین‌المللی را از نظر برقراری روابط تسهیل می‌کرد، در حال حاضر برای تسهیل تروریسم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی  شده و در واقع در خدمت یک هدف بالعکس قرار گرفته است.

ادامه دارد…



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 10727 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2012332 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر