دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۵
 |  12/ اسفند/ 1396 - 12:28
  |   نظرات: بدون نظر
62 بازدید بازدید

نقض حق استقلال وکلا، به معنای نقض حاکمیت قانون است


رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان:

نقض حق استقلال وکلا، به معنای نقض حاکمیت قانون است

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: انجام وظایف و تکالیف دشوار توسط وکلای دادگستری در دفاع از حقوق مردم، مستلزم استقلال و مصونیت آنان در برابر هرگونه فشار و اعمال نفوذ خارجی است. همچنین این استقلال تضمین حاکمیت قانون است و نقض حق استقلال وکلا، در واقع به معنای نقض حاکمیت قانون است.

به گزارش ایسنا، نوال نزاری در همایش کانون‌های وکلای دادگستری خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که استقلال قاضی و دستگاه قضا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، استقلال و آزادی فکر و اندیشه وکیل، لازمه کار وکالت است.

وی استقلال وکیل را تضمین‌کننده حق دفاع دانست و تصریح کرد: استقلال حرفه وکالت، جزیی از استقلال حوزه قضائی است، البته فلسفه وجودی این دو یعنی قضاوت و وکالت کاملا متفاوت است. استقلال وکیل و قاضی هر دو از حاکمیت قانون نشأت می‌گیرند و استقلال آنان تضمین حاکمیت قانون و دادرسی عادلانه است.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان با بیان اینکه استقلال وجه مشترک لازمه کار قضاوت و وکالت است، عنوان کرد: کانون‌های وکلا در توسعه قضایی نقش مؤثری می‌توانند ایفا کنند و همچنین به عنوان بازوی پرتوان و قدرتمند می‌توان همگام و همراه با قوه قضائیه باشند.

نزاری با اشاره به ارتباط تنگاتنگ وکالت و تأمین عدالت در جهان، بیان کرد: حق دفاع جزو مسلم‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق طبیعی بشر است و تحقق این حق جز با همفکری با وکیل محقق نخواهد شد. همچنین وکلا باید در فرایند قانونگذاری حضوری پررنگ و مؤثر داشته باشند و در تغییر تفکر ساختار حاکمیت نسبت به استقلال نهاد وکالت، باید کوشا و پیگیر باشند.

وی با بیان اینکه وکیل باید از شأن مقام قاضی برخوردار باشد، تصریح کرد: نهاد وکالت باید از نفوذ قدرت سایر قوا مصون باشد تا بتواند ساختاری مستقل داشته باشد و امر دفاع را به خوبی در جامعه دنبال کند. استقلال وکیل در این جمله خلاصه می‌شود که وکیل در مقام دفاع از حقوق شرعی و قانونی موکل خود باید از استقلال کامل برخوردار باشد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 7842 بازدید

بازدید دیروز: 18695 بازدید

بازدید کل : 1795231 بازدید

افراد آنلاین: 2 نفر