یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
 |  9/ اسفند/ 1396 - 2:47
  |   نظرات: بدون نظر
76 بازدید بازدید

علاقه‌مند توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی با ترکیه هستیم


شریعت‌باقری:

علاقه‌مند توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی با ترکیه هستیم

رییس دانشگاه علوم قضایی بر توسعه همکاری حقوقی و قضایی بین دو کشور ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد شریعت باقری در دیدار با رییس آمبودزمان ترکیه و هیات قضایی این کشور، گفت: در ایران مسئولان و همه ما در محورهای مختلف با شما همفکر هستند؛ زیرا ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند و با اینکه دو زبان مختلف داریم، ولی کلمات مشترک داریم.

وی افزود: منافع مشتر ما در منطقه جدی و مهم است. ترکیه کشوری باسابقه طولانی و درخشان و گسترده است و ایران هم چنین وضعیت تاریخی داشته است.

شریعت باقری افزود: ضرورت های فرهنگی و دینی و … ایجاب می کند که  بتوانیم روابط مان را توسعه دهیم و در این زمینه جدی باشیم. در مورد همکاری های حقوقی و قضایی بسیار علاقمندیم که روابط مان را با ترکیه توسعه و گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از محورهایی که همیشه در این زمینه توصیه می کنیم، مبارزه با فساد است؛ زیرا فساد یک مساله جهانی است و بسیاری از کشورها برنامه‌های جدی برای مبارزه با فساد دارند و در کشور ما هم مساله روز است و ما می توانیم از تجربیات هم در این زمینه استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم قضایی گفت: ما ۶۰ تفاهمنامه قضایی با کشورهای مختلف از جمله ترکیه منعقد کرده‌ایم که در زمینه‌های مبارزه با فساد و استرداد مجرمین و نیابت قضایی  بوده است.

شریف مالکوچ رییس آمبودزمان ترکیه نیز گفت: ما در آمبودزمان ترکیه طی سالهای گذشته با سازمان بازرسی  ایران در ارتباطیم. در سال ۲۰۱۵ تفاهم نامه ای امضا شد و ما سال گذشته کنفرانس بین المللی در ترکیه را در زمینه های مهاجران سوری و بحث حقوق بشر برگزار کردیم که آقای سراج نیز تشریف آوردند و از ما که دعوت کردند ما هم دعوت‌شان را پذیرفتیم.

وی افزود: از زمان ورودمان به ایران تا امروز جلسات مفیدی داشتیم. ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادرند. رفاه ترکیه، رفاه ایران و آرامش ایران، آرامش ترکیه است. در صورتی  که روابط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مان توسعه یابد، برای رفاه دو کشور و آرامش منطقه و صلح جهانی مفید است.

شریف مالکوچ ادامه داد: ما در ترکیه با دانشگاه‌های کشورمان همکاری داریم و ۱۸۴ دانشگاه در ترکیه وجود دارد. با آکادمی عدالت ترکیه نیز روابط مستحکم داریم. ما می‌خواهیم با سازمان بازرسی ایران تبادل اطلاعات داشته باشیم تا از تجربیات انها استفاده کنیم.

رییس آمبوزمان ترکیه گفت: بازرسی در ترکیه طبقات مختلف دارد و هر وزارت خانه بازرسی خودش را دارد و ریاست جمهوری هم بازرسی جداگانه دارد. یک دادگاه اداری در ارتباط با شکایتی که شهروندان در مورد مسایل دارند وجود دارد و شهروندان اگر اعتراضی داشته باشند به دادگاه اداری می روند و شکایت‌شان را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: ما از طرف مجلس به مدت چهار سال مسئولیت داریم و در این چهار سال هیچ فردی نمی تواند ما را اخراج کند. بودجه ما اختصاصی است و خارج از بحث عمومی است. ما در  خصوص مراجعات مردمی پول و هزینه ای از آنها نمی گیریم. قانون دستور داده که هر مراجعه ای که به ما می شود ظرف شش ماه به نتیجه برسد.

شریف مالکوچ افزود: ایران از ترور ضرر دیده، ما هم از ترور ضرر دیده‌ایم و داعش صدها هزار نفر را در ترکیه به قتل رسانده است.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14561 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2016166 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر