یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۴
 |  9/ اسفند/ 1396 - 4:26
  |   نظرات: بدون نظر
63 بازدید بازدید

الفت: باید تعصب نبود آسیب دیدگی را کنار بگذاریم


الفت: باید تعصب نبود آسیب دیدگی را کنار بگذاریم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه در ابتدا باید تعصب عدم آسیب دیدگی را کنار بگذاریم، گفت: آسیب های اجتماعی ما متوجه یک جامعه ۸۰ میلیونی شده و باید این ۸۰ میلیون نفر را در ابتدا به این باور برسانیم که آسیب دیده شدیم.

به گزارش ایسنا، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مراسم معرفی آثار برتر جشنواره فیلم فجر و تقدیر از آثار این جشنواره با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی، گفت: همان گونه که می دانید پرداختن به آسیب های اجتماعی تقریبا دو سالی است که در کشور ما جایگاه پیدا کرده و مسئولان متوجه این موضوعات شده اند و لذا به خود اجازه می دهند که به این موضوعات بیشتر بپردازند. این امر موجب شده که بحث آسیب های اجتماعی به موضوعات اولویتی کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مسئله آسیب های اجتماعی اکنون به صورت جدی دغدغه مدیران و مسئولان کشور شده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند که درباه آسیب های اجتماعی دیر اقدام کرده ایم و شاید ۲۰ سال به آن کم توجهی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: وقتی صحبت از آسیب های اجتماعی می شود در واقع مدیران و مسئولان را به چالش می کشیم، مدیرانی که باید متوجه این آسیب ها می بودند. وقتی آسیبی وارد می شود همه جامعه با آن درگیر می شوند و کل جامعه آسیب پذیر می شوند. متاسفانه ما در مقابل آسیب ها تقویت نشده ایم. دستگاه ها و نهادهای مختلف به تکالیف خود در دو دهه گذشته به طور جدی توجه نکرده‌اند و اگر هم توجهی بوده فقط از ناحیه برخی از نهادها بوده است و لذا یک اقدام هماهنگ و فراگیر در مقابله با آین آسیب ها صورت نگرفته است.

الفت بیان کرد: البته برخی عوامل باعث شده است که برخی از این آسیب ها به ما تحمیل شوند مثلا جنگ ۸ ساله ، انقلاب اسلامی، تحول نظام سیاسی، تحولات اقتصادی اجتماعی ، تحریم ها به علاوه کم توجهی مسئولان از جمله عوامل اساسی در وقوع این آسیب ها بوده اند. اکنون جامعه به نقطه ای رسیده است که مسئولان درباره تنوع آسیب ها، تعداد ، علل و کمیت آنها به راحتی صحبت می کنند. این در صورتی است که قبلا این امکان برای مسئولان و مدیران وجود نداشت اما با ورود مقام معظم رهبری به این بخش و سکانداری توسط ایشان این فضا ایجاد شد که امروز با ابزارهای مختلف اینجا جمع شویم و درباره آسیب ها، علل آن و راهکارهای کاهش آن صحبت کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: بیکاری ، بحران هویت ، فرسایش سرمایه انسانی ، خودکشی ، سرقت، جرایم جنسی، فرار مغزها ، فقر ، بی عدالتی اجتماعی، فساد اداری ، رشوه ،‌قاچاق ، خشونت ،‌ پایین آمدن سطح بردباری، طلاق ، اعتیاد و جرایم اخلاقی از جمله آسیب هایی هستند که امروز باید به آنها توجه کنیم.

وی  تصریح کرد: مرحله کنونی کشور که آسیب ها بیان می شود یک مرحله خوبی است یعنی دیگر فرد بیان کننده را متهم نمی کنیم و تلاش می شود که اندیشه های علمی در این حوزه ارائه شود و برای کاهش و کنترل آسیب ها همه در این راستا در حال تلاش هستیم. برای متوقف کردن این آسیب ها برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها و … انجام می شود و امیدوار هستیم که در مرحله اجرای آنها موفق باشیم. باید بدانیم که ۲۰ سال از آسیب ها غفلت کرده ایم و ۲۰ سال زمان لازم است که بتوانیم این آسیب ها را درمان کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: ما تلاش می کنیم آسیب ها را کنترل کنیم اما آسیب ها در حال گسترش هستند لذا نیاز به تلاش مضاعف و همکاری همه جانبه داریم. وقتی که صحبت از یک آسیب می کنیم باید بدانیم که این آسیب متوجه چه کسی یا چه کسانی شده است لذا آسیب های اجتماعی ما متوجه یک جامعه ۸۰ میلیونی شده و باید این ۸۰ میلیون نفر را در ابتدا به این باور برسانیم که آسیب دیده شدیم. چون همه فکر می کنیم که آسیب ها متوجه دیگران است و ما آسیب دیده نیستیم. مثلا فکر می کنیم خود و خانوده مان سالم هستیم و دیگران دچار آسیب شده اند. فکر می کنیم جرایم و آسیب‌ها متوجه همسایه و دیگران است، اما این در صورتی است که همه ما آسیب دیده هستیم در واقع آسیب زمانی که واقع شود همه را آلوده می‌کند.

الفت بیان کرد: بنابراین باید به این باور برسیم که آسیب دیده هستیم تا سپس خود را در معرض درمان قرار دهیم. داشتن اندیشه و ایده برای درمان کافی نیست، بلکه این اندیشه ها باید سریعا به اذهان مردم منتقل شود به عبارت دیگر باید دارو را به مردم بدهیم و آنها را متقاعد کنیم که از این داروها استفاده کنند. در این راستا اولا باید تعصب عدم آسیب دیدگی را کنار بگذاریم و باید تشخیص عقلانی از شرایط خود داشته باشیم و نباید آسیب دیدگی خود را کتمان کنیم قطعا پزشک صادق بیمار خود را با یک شیوه درست از وضعیت بیماری ‌اش مطلع می کند که اگر این کار را نکند بیماری فرد بیشتر می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: وقتی می خواهیم که یک بیمار را از شرایط او آگاه کنیم باید چه روشی را اتخاذ کنیم؟ طبیعتا باید به گونه ای  باشد که به او شوک وارد نشود که اگر وارد شد آن فرد از هم می پاشد و در خصوص آسیب ها هم همین گونه است که اگر نسبت به آسیب های دیده شده به او شوک بدهیم قطعا جامعه از هم پاشیده می شود و یا سرعت از هم پاشیدگی او بیشتر می شود چون نمی تواند وضعیت خود را به درستی درک کند. وقتی می گوییم که حدود ۳ میلیون نفر معتاد و مصرف کننده مواد داریم و یا وقتی که اعلام می کنیم که نرخ رشد طلاق درحال افزایش است طبیعتا جامعه وحشت زده می شود و ما باید جلوی این وحشت زدگی را بگیریم. برخی سازمان های بین المللی کشور ما را از جمله کشورهای خشن دنیا معرفی کرده اند یعنی آستانه تحمل مردم ایران پایین است. آستانه مدارا کردن مردم کاهش یافته است یعنی هر کسی فقط منافع خود را می بیند و خصلت‌هایی همچون ایثار، صبر، گذشت و عفو  کم رنگ شده است.

الفت افزود: این اعتقاد سازمان های بین المللی است، اما خود ما هم در عمل و در جامعه این اعتقادها را درک می کنیم یعنی وقتی خودمان به نظرات مردم مراجعه می کنیم به آن اعتقاد پیدا می کنیم. آسیب های اجتماعی وجود دارند و آسیب دیدگی را به مردم اطلاع داده ایم و تا حدودی هم مردم از تبعات و اثرات بد آسیب ها مطلع شده اند. مثلا مردم تا حدودی مطلع شده اند که اعتیاد چه عواقبی دارد و مشکلات آن چیست. مردم از این آسیب ها مطلع شده اند اما اگر کسی هم آسیب دیده باشد سعی می کند آن را کتمان کند که البته این کتمان در جاهایی مثبت است چون نشان می دهد که وی از آن آسیب نگران است و این نگرانی موجب می شود که برنامه های پیشگیرانه را بیشتر دنبال کند.

وی  تصریح کرد: جلسه و همایش امروز ما پیوندی است بین آسیب های شناخته شده و عرصه هنر که به عنوان یک روش برای تبلیغ کنترل آسیبها به کار می رود. همه دنیا با این مقوله درگیر هستند که آسیب ها را از نگاه مردم شناسایی کنیم یا از نگاه کارشناسان به آن بپردازیم! اما ما در معاونت اجتماعی مبتنی بر قوانین و مقررات مثل برنامه چهارم توسعه، سیاست های کل نظام و برنامه های ۱۴۰۴ و مطالعات میدانی برنامه های تلفیقی خود را تولید کرده ایم.

الفت بیان کرد: در ماده ۱۱۳ قانون توسعه آمده است که طیف وسیعی از نهادها و دستگاه های مختلف با همکاری سمن ها قرار است سند جامع پیشگیری را تهیه کنند، این بدین معنی است که همه درگیر این مقوله هستند. با فرض تولید این برنامه های پیشگیرانه ما باید از هنرمندان بخواهیم که با روش هنرمندانه سریع ،‌ دقیق و کم هزینه این آسیب ها را به افکار هم میهنان خود انتقال دهند چون تاثیری که ابزارهای هنری دارند بسیار عمیق تر از صدها بار سخنرانی کردن است طبیعتا موسیقی ، تصویر ،‌ فیلم اثراتی دارند که به مراتب از دیگر روشها برای انتقال اثرگذارتر هستند و باید از ابزار هنر بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌های پیشگیرانه خود را پیاده کنیم. در جلسه اخیری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تاکید داشتند که اقدامات موثر خود را سوار کشتی هنر کنیم چون مردم سریع تر این مباحث را دریافت می کنند و به آن توجه می کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تمامی هنرمندان نگاه های اجتماعی دارند و به نگاه های خود هم افتخار می کنند. اگر در کنار یک فرد آسیب دیده باشیم قطعا از زندگی خود لذت نمی بریم و وقتی از زندگی لذت می بریم که همه جامعه سالم بوده و در آرامش باشند.

الفت بیان کرد: طبیعتا هنرمند این را می داند و یک نگاه اجتماعی دارد و ما باید تلاش کنیم از استعداد هنرمند در اولویت ها استفاده کنیم. به هنرمند محترم عرض می کنیم که ما ۵۰ نوع آسیب اجتماعی داریم و در حال حاضر نمی توانیم به همه آنها به صورت یکسان بپردازیم، بلکه باید اولویت بندی کنیم و منابع را به آسیب های اولویتی بدهیم.

الفت اظهار کرد: در کشور ما هیچ چیز به صورت دفعتا رخ نمی دهد بلکه باید به صورت تدریجی و مستمر باشد. باید با هنرمندان ابتدا به اولویتهای مشترک برسیم و سپس به یک همفکری برسیم چون اگر از هنر هیچ استفاده نشود و هنرمند در جهت کاهش آسیبهای اولویتی قرار نگیرد از این ابزار خوب نمی توان به خوبی بهره برد.

وی  تصریح کرد: ما در معاونت اجتماعی قوه قضاییه تلاش می کنیم که فضا را برای هنرمندان دلسوز ایجاد کنیم، موانع را برطرف کرده و ارتباط خود را با آنها افزایش دهیم چون ما به هنرمندان کشور اعتقاد داریم و آنها را دلسوزان کشور می دانیم تلاش داریم اگر شکافی بین برخی نهادها با هنرمندان است حداقل این شکاف بین هنرمندان و قوه قضاییه نباید تا بتوانیم درکنار برنامه های خود از هنرمندان برای محصول گیری استفاده کنیم.

معاون رئیس قوه قضاییه افزود: در دو سال اخیر در معاونت اجتماعی قوه قضاییه جلسات خوبی با هنرمندان برگزار شده است و فیلم هایی که نگاه پیشگیرانه دارند را مورد توجه قرار داده‌ایم، حتی برای این موضوع در معاونت اجتماعی یک واحد مستق  تشکیل داده‌ایم که به این موضوع به صورت تخصصی بپردازند. از نظر منابع مالی هم سعی کرده ایم که با حمایت هایی که رئیس قوه قضاییه دارند از این قبیل برنامه ها بیشتر پیشتیبانی کنیم. ما از منظر پیشگیری از وقوع جرم اقداماتی کرده ایم که بتوانیم مجموعه هنرمندان مورد تجلیل و حمایت قرار دهیم و امیدواریم این اندک اقدام ما بیشترین اثر و انگیزه را برای هنرمندان داشته باشد که نگاه بیشتری به مباحث اجتماعی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: ما آماده حمایت و پشتیبانی از هنرمندان در حد قوانین و مقرارت و مقدرات هستیم تا بتوانیم چرخ کاهش یافتن آسیبها را با سرعت بیشتری به حرکت درآوریم. امیدوارم با هم اندیشی و کار مشترک و حسن‌نیت تمام بتوانیم گام های خوبی در جهت کاهش آسیب‌ها برداریم.

در ادامه این مراسم که با حضور هنرمندانی مانند پوران درخشنده، جواد طوسی، وحید موسائیان، سید احمدمیرعلایی، مارال فرجاد، علی لهراسبی، رضا رویگری، احمد جولایی، افراشته، حسین زندباف، روئین تن، سید ضیاء هاشمی، قائم مقامی و سایر هنرمندان برگزار شد از خانواده شهید مدافع امنیت محمدحسین حدادیان تجلیل شد.

در پایان مراسم نیز از آثار برتر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم از لادن ژاوه وند بازیگر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، روح الله حجازی کارگردان فیلم اتاق تاریک، علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم جشن دلتنگی، سید محمود رضوی و بهروز شعیبی تهیه کننده و کارگردان فیلم دارکوب، سعید سعدی و هومن سیدی تهیه کننده و فیلم نامه نویس فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، پدرام شریفی بازیگر و خسرو معصومی کارگردان فیلم کار کثیف تقدیر شد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 12305 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2013910 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر