یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
 |  8/ اسفند/ 1396 - 4:23
  |   نظرات: بدون نظر
81 بازدید بازدید

الفت: با متصرفان اراضی مقابله جدی کنیم


الفت: با متصرفان اراضی مقابله جدی کنیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بر مبارزه جدی با متصرفان اراضی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت در  سمینار تخصصی بررسی چالش های حقوقی و قضایی پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی گفت: با توجه به حساسیت هایی که از نظر فرهنگی و باورهای اجتماعی در بحث زمین دار شدن در کشور وجود دارد متاسفانه توسل برخی از افراد جامعه به روش های غیرقانونی برای بدست آوردن اراضی سبب شد موضوعاتی تحت عنوان کوه خواری و زمین خواری و دریاخواری وارد فرهنگ قضایی ما شود؛ لذا برای پیشگیری از این گونه اقدامات با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه،  نهادهای قانونگذاری تا دستگاه های اجرایی و تنظیم کنندگان موضوعات در دستگاه قضایی در چند سال اخیر وارد کار شدند که به نحو شایسته ای از تصرفات غیرقانونی اراضی در عرصه های مختلف جلوگیری کنند.

وی افزود: قطعا دستگاه قضایی در دو حوزه مقابله و پیشگیری به این موضوع پرداخته است. همکاران ما در دادستانی و دادگاه‌ها به صورت جدی با این موضوعات مقابله کردند و به درخواست های قانونی دستگاه‌های اجرایی که متولی اراضی عمومی و دولتی هستند با صدور احکام و قرارهای قانونی پاسخ مثبت دادند.

الفت اضافه کرد: لازم بود که در امر پیشگیری هم اقدام کنیم و از آنجا که رفع تصرف اراضی همراه با صرف مبالغ قابل توجهی هست و زمانی که تخریب می کنیم، اذهان عمومی این رفتار را نمی پسندد و با این سوال مواجه می شوند که در زمان ابتدایی تصرفات، مقامات اجرایی چرا نظارت نکردند تا این کار صورت نگیرد، برای اینکه پاسخ منطقی بدهیم، در حوزه پیشگیری اقدامات بسیار موثری با دستگاه های اجرایی انجام می‌دهیم از جمله برگزاری این سمینار که برای حضور قضات در این همایش از سراسر کشور فراخوان دادیم و با همکاری وزارت نیرو برگزار شد.

وی افزود: تلاش می کنیم موارد مبهم قانون که عموما نفوذ زمین خواران از همین مجاری نیز هست را برطرف کنیم و بین دستگاه های اجرایی و قضایی وحدت رویه ایجاد کنیم و همکاران قضایی را به نگاه واحد برسانیم که باید آن نگاه از طریق دیوان عالی کشور تزریق شود. بر همین اساس از قضات مجرب دیوان عالی کشور که سابقه طولانی در بحث برخورد با زمین خواری دارند دعوت کردیم تا تفاسیر منطقی شان را از قانون بیان کنند تا بتوانیم به صورت منسجم در امر پیشگیری در حوزه مسایل حقوقی و قانونی مانع از تصرف شویم.

الفت افزود: وقتی که از زمین خواری و کوه خواری صحبت می کنیم تعارض منفعت به صورت جدی بروز پیدا می کند و در اثر آن بسیاری از افراد دارای مسئول صدایشان در می آید و ناراحت می شوند و بلافاصله درصدد حذف افرادی قرار می گیرند که مقابله جدی با زمین خواری می کنند.

وی با طرح این سوال که اشخاص می پرسند چگونه باید زمین دار شویم؟ افزود: یکی توسل به طرق شرعی و قانونی است و روش دیگر اقدام غیرقانونی است و اینکه مال را غصب کنیم. غاصبین با توسل به مقررات مبهم و استفاده از این منافذ غصب را انجام می‌دهند و امروز کسی آشکارا اراضی را غصب نمی کند.

وی با بیان اینکه هر اقدامی که برای تخریب می کنیم هزینه های زیادی دارد، گفت: برگزاری این سمینار بعد آموزشی اش بسیار قوی است. ما نقطه نظرات قضات را جمع کردیم و به عالی ترین مقام قضایی مراجعه کردیم تا یک دستی و یکنواختی و نگاه حقوقی و منطقی به قوانین در ذهن همه دست اندرکاران ایجاد کنیم. فراموش نکنیم که مستحدثاتی که تخریب کردیم افراد ادعای مالکیت نسبت به انرا داشتند و آنها دست از این ادعاها بر نمی دارند و به دنبال دعوای جدید می روند، لذا باید مراقب بود.

وی افزود: بستر و حریم رودخانه و دریاها جاهایی است که می شود زمین از آن بدست آورد. دستگاه های اجرایی در رابطه با صیانت از این  اراضی به موقع عمل نمی کنند و اگر بخواهیم گرفتار مقابله با زمین خواری نشویم باید بیشتر فعالیت کنیم و باید تعامل و همکاری را در چارچوب حقوق و قانون انجام دهیم و اگر از چارچوب ها بیرون برویم به خودمان ظلم می کنیم.

وی با بیان اینکه با متصرفان اراضی باید مقابله جدی کنیم، افزود: اینکه می گویند قوه قضاییه مستقل است جهت احتیاطی این است که ما خدایی نکرده از ابزاری که در دستمان است بد استفاده نکنیم. می گویید از کارشناس رسمی استفاده نکنیم، در صورتی که امکان ندارد.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 13834 بازدید

بازدید دیروز: 17334 بازدید

بازدید کل : 2015439 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر