جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۹
 |  24/ بهمن/ 1396 - 3:16
  |   نظرات: بدون نظر
80 بازدید بازدید

نوبخت : نرخ ارز به نقطه واقعی و متعادل باز می گردد/ زندانی در اختیار دستگاه قضایی امانت است


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت روزسه شنبه در ادامه نشست خبری خود درباره اقدام دولت برای ساماندهی بازار ارز گفت: نظام بانکی مطمئن است و بانک مرکزی بر سپرده های قانونی که گرفته می شود نظارت دارد و این برخلاف اقدام موسسات غیر مجاز بوده است.
وی افزود: اینکه بانک مرکزی اجازه داد ۱۱ هزار میلیارد تومان برای مسایل ومشکلات موسسات غیر مجاز برداشت کنیم و اجازه نداد اقدام موسسات غیر مجاز گسترده تر شود، قابل قدردانی است.
سخنگوی دولت اظهارداشت: ما در شاخص بازار سرمایه بخصوص در آشفتگی جهانی بازار خوبی داریم ولی باید توجه شود برخی موسسات غیر مجاز چگونه افراد را فریب دادند و این اقدام آنان بر اساس دادن چند درصد سود بیشتر صورت گرفت .
نوبخت افزود: مگر در عرضه و تقاضای واقعی ارز چه اتفاقی افتاده که ارز کالای پرسود تلقی شود؛ این زیانی است که پول ملی می بیند و دولت با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و امیدواریم اقداماتی را که بانک مرکزی در نظر دارد درآینده نزدیک اجرایی شود.
وی افزود: ثبات اقتصادی برای کشور لازم است و در چنین مواقعی اگر فردی ارزی هم دارد باید ارائه کند تا بازار کنترل شود .
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بدون درنظر گرفتن بازار عرضه و تقاضای ارز، ارزیابی شما از میزان ارزش پول ملی و ارز چیست؟ گفت: معتقدم با توجه به محاسبات موجود باید قیمت ارز زیر چهار هزار تومان باشد .
نوبخت افزود: مگراز ابتدای سال تا کنون چه اتفاقی افتاده که نرخ ارز به بالای چهار هزار تومان رسیده است جز اینکه تقاضای کاذب این نظام پولی را برهم می ریزد.
وی ادامه داد: فرض کنیم بانک مرکزی به موضوع ورود نکند؛ میزان ارز ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی مشخص است بنابراین بانک مرکزی باید با قوت به موضوع ورود کند وباید بپذیریم هرجا ثبات اقتصادی مورد نیاز باشد دولت ورود خواهد کرد و اینها همه حباب است که باید بترکد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چرا باید برای تعادل بازار ارز، بانک مرکزی ارز تزریق کند در حالی که قبلا گفته شده بانک مرکزی مشکل تامین ارزی دارد؟ گفت: از نظر دخل و خرج ارزی و کمبود منابع ارزی مشکل نداریم ، اما شرایطی بوجود می آید مانند الان بطوری که آنچه بر بازار عرضه به صورت تقاضا تحمیل می شود بیش از میزان تقاضای موثر است.
نوبخت گفت: امروز با یک تقاضای غیرموثر و غیرضروری مواجه هستیم؛ به صرف اینکه برخی فکر می کنند این بازار نسبت به سایر بازارها بازدهی بهتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: در برخی سالها در دولت یازدهم بانک مرکزی حتی یک سنت هم به بازار، ارز تزریق نکرد اما بانک مرکزی نه تنها خزانه خود بلکه اگر خزانه بانک مرکزی امریکا را هم داشته باشد قطعا با این میزان تقاضا ، کم می آورد؛ بنابراین نباید اجازه دهیم ذخائر ارزی به بازار عرضه شود.
نوبخت افزود: گاهی در دولتهای قبل تا ۲۲ میلیارد دلار ارز به بازار وارد شد ولی باید حواسمان باشد که نباید دنبال افرادی همچون بسم الله ها هم بگردیم بلکه باید اقدامات دیگری صورت گیرد که بانک مرکزی در حال انجام آن است.
وی در پاسخ به اینکه دولت برای اصلاحات اقتصادی در زمینه اشتغال در بودجه چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: اولین اقدام ساختاری در روش بودجه ریزی است و ۳۴۰ ردیف بودجه دستگاهها را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کردیم و عمده بودجه ها به استانها ارجاع شد.
سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم و بسیاری از ردیف های غیر شفاف را حذف نمودیم و سیاست دولت کاهش فقر مطق و پایین آوردن نرخ بیکاری در سال ۹۷ است.
نوبخت ادامه داد: دولت از بودجه خود عقب نشینی نکرده است و برای اشتغال و از بین بردن فقر مطلق منابع مختلف را طراحی کرده ایم.
خبرنگاری سوال کرد: با توجه به اینکه دولت در وضعیت خوب درآمدی نیست و تراز تجاری منفی بوده، دولت برای اداره کشور از طریق مالیات دست در جیب مردم کرده است؛ شما چه نظری دارید؟
نوبخت پاسخ داد : دولت برای قبول مذاکرات برجام و رفاه اقتصادی مردم، مساله را به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد و ایشان این موضوع را که مذاکره منجر به این مساله شود و تحریم ها کاهش یابد پذیرفتند .
سخنگوی دولت گفت: دولت با انگیزه رفاه مردم وسرمایه گذاری در کشور این کار را کرد و از سوی دیگر اینکه باید مالیات به حق گرفته شود درست است .
نوبخت افزود: نرخ مالیات افزایش پیدا نکرده است بلکه تلاش می کنیم تا افرادی که فرار مالیاتی داشتند شناسایی شوند و سازمان مالیاتی پایه های مالیاتی را گسترش دهد واین به معنای دست کردن در جیب مردم نیست .
وی ادامه داد: سئوال من این است که فرض کنیم نفت نداریم؛ بقیه دنیا کشورهایشان را چگونه اداره می کنند، البته با مالیات و کسی نمی گوید دست در جیب مردم کردید؛ بنابراین مالیات امر پذیرفته شده و سالم در دنیا است .
سخنگوی دولت اضافه کرد: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در ایران به مراتب کمتر از دیگر کشورها است در حالی که اداره کشورهای صنعتی با بیش از ۴۰ درصد تولید داخلی از مالیات است و در برخی دیگر از کشورها با ۲۰ درصد است .
نوبخت گفت: متاسفانه در کشور ما نسبت به دیگر کشورها مالیات نسبت به تولید داخلی هفت درصد است، البته افزایش ضریب این نیست که نرخ مالیاتی را افزایش دهیم و به افراد فشار وارد کنیم بلکه باید پایه های مالیاتی را درست کنیم و تشویق ها و ترجیحات مالیاتی بدهیم.
وی افزود: دولت در نظر دارد با استفاده از نرم افزارهای موجود دنیا از فرار مالیاتی جلوگیری کند بدون اینکه فشاری به افرادی که مالیات می دهند وارد شود .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت اعتبارلازم برای ایجاد اشتغال را از چه محلی تامین خواهد کرد، گفت: دولت در بودجه ۷۳ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان را برای ایجاد یک میلیون و۳ هزار شغل تخصیص داده بود که ۱۷ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان از افزایش حاملهای انرژی بدست می آمد.
نوبخت افزود: حال که مجلس با این موضوع موافقت نکرد در کمیسیون تلفیق قرار شد ۳ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شود و الباقی ۲۰ درصد از واگذاری تملک ۶۰ الی ۷۰ هزار میلیارد تومانی استفاده کنیم .
خبرنگاری سوال کرد: در بودجه سال ۹۷ نسبت به حقوق کارکنان بخصوص هیات های علمی دانشگاه تغییراتی در نظر گرفته شده است که امکان خروج اساتید از دانشگاهها را افزایش می دهد نظرتان چیست؟
نوبخت پاسخ داد: دولت حقوق کارکنان را بر اساس نرخ تورم تعیین و تلاش کرد آن را ۱۰ درصد افزایش دهد . دراین باره کمیسیون تلفیق مجلس ترکیب را برهم زد که از نظر دولت سه مشکل برای سرمایه های انسانی است.
نوبخت با بیان اینکه البته باید حرکت مجلس را تقدیس کرد چراکه دررابطه با افزایش حقوق کارکنان حرکت به سمت افزایش حقوق افراد کم درآمد را در پیش گرفت، گفت: اینکه افرادی که سرمایه اجتماعی و انسانی هستند چون دریافتی بالاتر دارند همانند افرادی که درآمد بالایی دارند باید مالیات بیشتر بدهند، درست نیست و نباید سرمایه علمی را مشابه سرمایه اقتصادی تلقی کنیم .
وی ادامه داد: باید اعضای هیات علمی را از سه مسیردرآمدی مشخص مورد توجه قرار دهیم یکی اینکه ضریب بیشتر ؛ بنابراین مالیات بیشتر ، دوم اینکه با توجه به بالا بودن حقوق این افراد، افزایش حقوق کمتری صورت گیرد و سوم اینکه اگر قرار شد بازنشسته شوند دریافتی بازنشستگی این افراد را محدود کنیم ؛ که به نظر دولت این شایسته وبایسته نبود .
سخنگوی دولت اضافه کرد: البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر خود را بیان کرده اند وباید بعد از تصویب در صحن علنی به شورای نگهبان برود و امیدواریم این روش باعث تضییع حقوق این افراد نشود.
نوبخت در پاسخ به اینکه سرنوشت گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات به کجا رسید ، گفت: دیوان محاسبات یک نهاد نظارتی است و رویکرد آن قابل تقدیر است و امروز دیوان به دنبال مچ گیری و پرونده سازی نیست بلکه تلاش دارد تا در جهت سلامت وکمک و شفافیت حرکت کند .
وی افزود: آنچه گفته شد این بود که گزارش دیوان محاسبات طبق قانون می بایست به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه می شد و بعد از اعلام نظر این وزارتخانه ورفع ابهامات، گزارش به مجلس ارائه شود و کمیسیون های فرعی و اصلی رسیدگی کنند و از دستگاه هایی که متخلف بودند توضیح می خواستند و در نهایت گزارش نهایی در مجلس ارائه می شد .
سخنگوی دولت گفت: در این شرایط همزمان رسانه های معاند وخارجی برای نشان دادن اینکه نظام فاسد است سوء استفاده کردند و بنده موظف بودم به عنوان دستگاه نظارتی ورود کنم تا برای جامعه روشن شود و این به معنای تخطئه دیوان محاسبات نیست ودولت براین قائل است که باید این نهاد نظارتی تقویت شود .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دادستان کل کشور اعلام کرده که وزارت اطلاعات تمایلی به معرفی مدیران دو تابعیتی ندارد، گفت: تا جایی که اطلاع دارم وزارت اطلاعات نهایت همکاری را با قوه قضاییه دارد و از وزیر اطلاعات وسربازان گمنام امام زمان می خواهم که پاسخ های لازم را در این خصوص ارائه کنند .
نوبخت در پاسخ به اینکه رئیس جمهوری در نشست خبری خود آرزو می کنند تا فعالان مدنی در محیط زیست به حیات خود ادامه دهند وبلافاصله چند روز بعد فعالان مدنی دستگیر و فردی در زندان برایش اتفاقی می افتد آیا چنین موضوعاتی را مخل حرکت در این مسیر نمی دانید؟ گفت: دولت موضع متفاوتی نسبت به این رخداد و حوادث دارد؛ نخست در موضعی که از جایگاه قوه مجریه با قبول استقلال قوه قضاییه و عدم دخالت باید این نوع رخدادها را نظاره کند و مسئولیت با قوه قضاییه است .
وی افزود: دیگر اینکه رئیس جمهوری نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی نسبت به برخی رخدادهای اجتماعی و قضایی نگران است و در آن خصوص درچارچوب قانون اساسی فعالیت هایش را ادامه می دهد .
سخنگوی دولت اضافه کرد: اینکه قوه قضاییه وضابطین درچارچوب قانون اقداماتی کنند؛ بپذیریم کشور با مخاطرات مختلفی مواجه است و این نفی هیچ مسئله ای از سوی دولت نیست وانتظار این است وقتی زندانی در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرد، آن، امانت است.
نوبخت گفت: صرف نظر از اینکه ممکن است برداشت های نادرست و حتی سوء استفاده های نابجایی از سوی دشمنان صورت گیرد و سوء استفاده کنند اما خودمان بر اساس قانون بدانیم وقتی یک زندانی را در اختیار داریم باید از آن مراقبت کنیم .
وی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که عدم مراقبت چه سوء استفاده هایی را از سوی دشمنان در بر خواهد داشت، گفت: باید بر اساس قانون ، وجدان و دین نسبت به کسانی که در اختیارمان قرار می گیرند حتی اگر به عنوان فردی بوده که قرار است مجازات شود، از آنان صیانت کنیم .
سخنگوی دولت افزود: اگر تقصیری صورت گرفته قوه قضاییه بررسی کند، غیر از اینکه ممکن است سوء استفاده بدخواهان را در برداشته باشد از نظر حقوقی که زندانی دارد باید از جانش محافظت کند و انتظار می رود پیگیری های لازم صورت گیرد ورئیس جمهوری نیز پیگیر موضوع هستند.
نوبخت در پاسخ به اینکه رئیس جمهور در ۲۲ بهمن برخلاف مصاحبه تلویزیونی موضوعات خوبی را مطرح کردند ولی مشاهده می کنیم مورد انتقاداتی از سوی افراد مواجه می شوند آیا دولت برای پیاده کردن این اصول ، بنای تقویت احزاب را دارد، گفت: باید تلاش کنیم تا به یاران انقلاب بیافزاییم و هر آن کس که به قانون اساسی اعتقاد دارد انقلابی است .
وی افزود: خیلی از افراد که بیرون گذاشته شده اند از ما هستند و بی جهت افراد وگروهها را تقسیم بر دو نکنیم واین نگاه اعتقادی رئیس جمهوری است .
سخنگوی دولت اضافه کرد: بیش از ۳۰ سال است که رئیس جمهوری را می شناسم بنابراین انتظار نداشته باشیم در هر مصاحبه ای همه حرفها زده شود مثلا در مصاحبه با یک مجری زمانی که مجری درباره حضور رئیس جمهوری در بین زلزله زدگان سئوال می کند، نمی توان انتظار داشت همه مسایلی که در ذهن فرد است ارائه شود .
نوبخت گفت: اعتقاد ما برای اصول مغفول مانده قانون اساسی این است که اگر اشکالاتی در کشور وجود دارد به خاطر قانون اساسی نیست بلکه به خاطر عدم اجرای کامل قانون اساسی است و این اعتقاد رئیس جمهوری است.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری در روز ۲۲ بهمن به اصلی اشاره کردند واین ظرفیت در قانون اساسی هست و واقعیت دارد و کسی نباید از آن برآشفته شود؛ نگاه کنید اینکه اجماعی در دنیا شکسته شد وبرای اولین بار رئیس جمهوری یک کشور حرفی زد که بلافاصله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه آن موضع گیری کرد که نشانگر دیپلماسی موفق کشور بود .
سخنگوی دولت گفت: معتقدیم که مجموعه بزرگی در بیرون کشور به دنبال ایجاد خدشه به کشور هستند ولی باید در داخل انسجام و وحدت وجود داشته باشد و انسان های دلسوخته ای هستند که باید در کنار هم قراردهیم و از آنها سود ببریم .
نوبخت افزود: از همه انجمن های علمی ، محیط زیستی و اجتماعی باید در کنار انجمن های حزبی سیاسی استفاده شود و دولت این اراده را دارد اما احزاب باید خودشان فعالیت داشته باشند ودولت تنها بستر ساز فعالیت آنان است .
وی در پاسخ به اینکه معاون سیاسی وزارت کشور از تدوین منشور گفت وگوی سیاسی سخن گفته اند آیا این حرکت در جهت شنیدن مشکلات داخلی است ، گفت: حتما همینطور است و انتظار این است که احزاب در این عرصه ها وارد شوند و فعالیت کنند .
سیام ** ۱۰۵۳ **۱۴۴۹

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 10738 بازدید

بازدید دیروز: 1267 بازدید

بازدید کل : 1631409 بازدید

افراد آنلاین: 4 نفر