سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۶
 |  17/ بهمن/ 1396 - 1:57
  |   نظرات: بدون نظر
47 بازدید بازدید

در موضوع بودجه با بی‌مهری دولت مواجه شدیم/کاهش ازدواج و رشد طلاق در ۱۰ ماه امسال


رییس سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد

در موضوع بودجه با بی‌مهری دولت مواجه شدیم/کاهش ازدواج و رشد طلاق در ۱۰ ماه امسال

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از بهره‌برداری همزمان چند پروژه عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سطح کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به جهت ماموریت و مسئولیتی که بر عهده دارد لازم است هر از چند گاهی در خصوص مسائل آن، اطلاع‌رسانی شود، گفت: اقدامات ما عمدتا در جهت ایجاد نظم در جامعه و ارتقای خدمت رسانی به مردم است. در گذشته سازمان در خدمت بروکراسی بود و رضایت مردم آنطور که باید تسهیل نمی شد که بر اساس یک راهبرد مشخص سازمان در حال ارتقا است.

وی در رابطه با اقدامات و فعالیت‌های ۱۰ ماهه این سازمان اظهار کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم ارتباط ما و مردم را نزدیک‌تر کنند تا ما آسیب های خود را بهتر بشناسیم و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم. سازمان ثبت نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

تویسرکانی گفت: ۴۵۰ اداره ثبت اسناد در کل کشور داریم و حدود ۱۰ هزار دفترخانه اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بخشی از اقدامات ما در حوزه املاک و اراضی است و بخشی در حوزه دفاتر ازدواج و طلاق و ثبت شرکت‌ها، مالکیت های صنعتی و اختراعات و علائم تجاری. امروز در جهت تحول سه پروژه در زمینه فناوری و همچنین چند پروژه عمرانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

تویسرکانی به مناسبت ایام الله دهه فجر از بهره برداری همزمان پروژه های عمرانی در سه استان هرمزگان، خوزستان و یزد خبر داد و گفت: اداره ثبت اسناد و املاک ابوموسی در استان هرمزگان و واحد ثبتی رسالت و امیدیه در استان خوزستان و اداره ثبت در استان یزد امروز به صورت همزمان افتتاح و بهره برداری می شوند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته مجموعا ۷۳ میلیون و ‌۹۸۸ هزار خدمت به مردم ارائه شده که ۳۹ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۵ رشد داشته است، تصریح کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۵۱۶ هزار و ۲۰۴ واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه ۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت ۱۴۷ هزار و ۹۸۳ واقعه طلاق به ثبت رسیده که ۴ درصد رشد را نشان می دهد.

تویسرکانی با بیان اینکه همچنین در ۱۰ ماه گذشته در حوزه وصول مطالبات، ۴۸ هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال معوقات بانکی وصول شده که ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در این زمینه ۱۷ هزار و ۳۱ نفر از بدهکاران بانکی ممنوع‌الخروج شدند و ۹ هزار و ۴۸۲ بدهکار پس از پرداخت بدهی، رفع ممنوعیت خروج از کشور گرفتند. در این مدت، ۷ هزار و ۱۴۰ بدهکار ممنوع المعامله شدند و دو هزار و ۶۴۴ نفر بعد از رفع بدهی مالی، رفع ممنوعیت معامله دریافت کردند.

وی در مورد ایجاد محدودیت برای بدهکاران مالیاتی اظهار کرد: ۲۲۰ هزار و ۲۳۳ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بدهی مالیاتی کلان داشتند که از طریق سیستم سازمان ثبت شناسایی شدند و بعد از ایجاد محدودیت‌هایی، ۹۷ هزار و ۶۷۲ نفر اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، بدهی مالیاتی خود را تسویه کردند. همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال در ۱۰ ماه گذشته به خزانه دولت واریز شده است.

تویسرکانی با بیان اینکه در حوزه‌ اسناد مالکیتی برای اراضی و املاک ۲ میلیون و ۶۴۶ سند مالکیت صادر شده است، اظهار کرد: این میزان به نسبت ۱۰ ماهه اول سال ۹۵،  5 درصد افزایش داشته است. ۷۷ هزار و ۶۷۵ سند مالکیت در رابطه با اراضی روستایی صادر شده که نسبت به روستاها ۱۵ هزار و ۵۸۲ سند در رابطه با موقوفات و ۶ هزار و ۶۱۷ سند مالکیت در رابطه با اراضی ملی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسکن مهر ۲۲ هزار و ۸۰۷ سند مالکیت صادر شده است، ادامه داد: در مورد اسناد مالکیت مربوط به قانون تعیین تکلیف ۱۰۷ هزار و ۶۳۳ سند صادر و ۲۳۲ هزار و ۶۳۳ رای صادر شده است. در دفاتر اسناد رسمی ۱۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۳۲ سند صادر کردیم و حدود ۶ میلیون خدمات دیگر در دفترخانه‌ها از جمله گواهی امضا و حقوق دیگر ارائه شده است، یعنی ۵ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۸۹ گواهی امضا در ۱۰ ماهه در سراسر کشور صادر شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص نظارت بر ادارات ثبت اسناد و دفترخانه‌های اسناد رسمی نیز گفت: ۲۹ هزار و ۶۵۴ بازرسی از ادارات ثبت و دفترخانه ها انجام دادیم و با متخلفان برخورد و ۱۰۰ نفر از کارمندان متخلف را تعلیق کردیم. همچنین ۳۶۴ نفر از سردفتران و دفتریاران متخلف در ده ماهه سال ٩٦ انفصال موقت و ٢٩ مورد هم به صورت دائم انفصال از خدمت شدند.

تویسرکانی با بیان اینکه ثبت شرکت های تجاری ۶ درصد افزایش داشته است، گفت: ۱۴ نمایندگی شرکت های خارجی در کشور به ثبت رسیده و ۹ هزار و ۱۴۲ شرکت هم منحل شده است. همچنین ۳ هزار و ۳۰۷ اختراع در این سازمان ثبت شده است که بیانگر رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ در حوزه ثبت برند هم ۱۰ درصد افزایش داشتیم.

وی در خصوص بودجه سازمان ثبت در سال ٩٧ گفت: برخی جنس کار را نمی دانند و اگر بدانند که کاداستر چه برکاتی دارد،‌ مشکل بودجه ای برای ما ایجاد نمی‌کنند. متاسفانه با اینکه یک دستگاه درآمدزا برای دولت هستیم اما در بحث بودجه با بی مهری دولت مواجه شدیم. ما تا الان فقط موفق شدیم تخصیص ٦ ماهه ٩٦ را بگیریم. ما حتی گفتیم با نگاه اقتصادی هم اگر بررسی کنند می بینند ٣٠ میلیون مراجعات مردمی را کاهش دادیم، چقدر این کاهش مراجعه فایده داشته است؟ متاسفانه گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد. سال گذشته هلال احمر ۶۰۰ میلیارد از محل درآمدهای ثبت دریافت کرده، این معنا ندارد کار کاداستر بر زمین بماند و هزینه به هلال احمر و جاهای دیگر برسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه قیمت تمام شده بسیاری از خدمات در کشور مغفول مانده است، در حالی که ما اعلام کردیم می توانیم بسیاری از هزینه ها را کاهش دهیم اما توجهی به آن نشده است. به جای اینکه از درآمد سازمان ثبت به هلال احمر بدهند از محل دولت بدهند. وضعیت بودجه بدترین وضعیتی است که می‌توانست باشد، مثل‌ گدای سامره که نباید التماس کنیم.

تویسرکانی در خصوص ورود سازمان ثبت به موضوع زمین های مفقوده گفت: بر اساس قانون باید این زمین ها متعلق به دولت باشد مگر در مورد زمین‌هایی که اسناد متقن در رابطه با آنها وجود دارد. در قانون جامع حدنگار که قرار بود نهادهای دولتی این مساله را اعلام کنند، اما این کار تا کنون انجام نشده است.

رییس سازمان ثبت اسناد افزود: دستگاه ها باید مستندات مربوط به حوزه املاک را به سازمان ثبت ارایه دهند. اشخاص و افراد از خرید زمین‌های قولنامه‌ای خودداری کنند.

تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص شناسایی اموال خاوری در ایران گفت: بخش زیادی از فعالیت ما پاسخ به کل استعلامات قضایی است. امروز به لحظه می گوییم چه فردی در کجا چه اموالی دارد، البته این اطلاعات محرمانه است. در رابطه با خاوری استعلامات انجام و پاسخ را به نهاد مربوطه دادیم.

وی در مورد برگزاری آزمون سردفتری گفت: اوایل سال آینده این آزمون برگزار می‌شود و ۱۰۰۰ دفترخانه ایجاد می‌شود.

انتهای پیام



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 14255 بازدید

بازدید دیروز: 18310 بازدید

بازدید کل : 1819954 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر