پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹
 |  15/ بهمن/ 1396 - 5:26
  |   نظرات: بدون نظر
78 بازدید بازدید

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه از پرونده ناآرامی های اخیر تا ابهام نداشتن شیوه نگهداری زندانیان


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت اسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و چهارمین نشست خبری با تاکید بر حفظ آبرو و حیثیت افراد در برخورد با فساد، گفت: قضات متخلف، مجازات و قضات شایسته تشویق می شوند.
وی درباره عملکرد قضات افزود: افراد متخلف همیشه باید مورد مجازات قرار گیرند، اما انسان در کنار افرادی که می خواهد تنبیه کند، افراد دارای خدمت مفید، صادق و پرتلاش را هم باید پاداش دهد.
محسنی اژه ای اضافه کرد: قضات سالیان سال از وقت شخصی خود، وقف و ایثار می کنند پرونده را به منزل می برند و ساعت ها وقت صرف می کنند و احکام متقنی هم دارند.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: دادسرای انتظامی قضات، افرادی را که خدمات شایسته و بیش از حد موظفی تلاش کردند شناسایی و به رییس قوه معرفی می کند تا مورد تشویق قرار گیرند؛ می تواند این تشویق ها مادی و هم معنوی باشد.
به گفته وی، مرکز حفاظت قوه قضاییه هر وقت به افراد بسیار شایسته و خوب رسید، اینها را برای تشویق معرفی می کنند؛ پیش تر این کار سالی یک تا دوبار انجام می گرفت الان چنین نیست و هرجا موردی مشاهده شد مورد تشویق قرار می گیرند و اگر افرادی که خدای ناکرده شیطان گولشان زد مجازات می شوند و مجازات شان بیش از بقیه افراد است.
محسنی اژه ای با بیان اینکه براین باوریم که در همه دستگاه ها باید با فساد مبارزه شود، گفت: اگر با فساد مبارزه شود، زحمات و تلاش های تلاش گران بی نتیجه نمی ماند.در دولت ممکن است هزاران کارمند خدوم باشد و یک نَفَر می تواند آنان را مخدوش کند و در قوه قضاییه هم هزاران قاضی مخلص، جهادگر و پاکدست داریم و اگر یک فساد را ببینیم بویژه اگر مالی باشد، حیثیت و زحمات سایر همکاران را خدشه دار می کند.
وی اضافه کرد: اگر جرم قضات اثبات شد این افراد به مردم معرفی می شوند و ممکن است برخی همکاران بگویند به حیثیت قضات خدشه وارد می شود؛ باید تعداد متخلفان و به آنانی که هشدار داده شد و توجه نکردند باید مشخص شود.

**کیفرخواست حادثه قطار تهران مشهد صادر نشده است
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه قطار تهران مشهد گفت: همانطور که استحضار دارید تعدادی در این حادثه مجروح و تعدادی هم کشته شدند و هر وقت انسان یادش می آید، متاثر می شود.
وی ادامه داد: برای افراد مصدوم، نظر نهائی پزشک باید بیاید که آیا این مصدوم خوب می شود یا نه و بیمه چقدر است؟ پرونده هنوز منجر به کیفرخواست نشده اما درعین حال معطل هم نمانده است.
محسنی اژه ای گفت: افرادی که به مباشرت متهم بودند، شناسایی شد و پرونده افرادی که مسئولیت هایی داشته اند و مسبب حادثه بودند، برای رسیدگی به تهران آمده است. تعداد مباشر، مسبب و معاون این حادثه مشخص نیست.

** علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه تجدیدنظر بقایی
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات وکیل بقایی درباره علنی بودن دادگاه تجدیدنظر این متهم و اجازه ورود ندادن به خبرنگاران ، گفت: از ناحیه قاضی چنین چیزی اعلام نشده است.
وی افزود: اینجا موضوعی مطرح است که اصولا در دادگاه تجدیدنظر بحث علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه وجود دارد یا نه که در قانون هم شفافیت لازم در این باره وجود ندارد.

** باقر نمازی آزاد نشده است
محسنی اژه ای درباره شایعه آزادی باقر نمازی فرد دو تابعیتی ایران و امریکا، گفت: ایشان آزاد نشده است.
وی ادامه داد: او هم مانند بقیه محکومان به مرخصی سه روزه رفت و بعد تقاضا کرد با توجه به نیازشان برای مراجعه به پزشک و ادامه دادن روند درمان، سه روز دیگر مرخصی اش تمدید شد.

** همه افرادی که دیماه دستگیر شده اند با اغتشاشات مرتبط نیستند
سخنگوی قوه قضاییه ممکن است افرادی در آن زمان شناسایی نشده بودند و فرار کردند و یا اینکه تعمدا او را دستگیر کردند تا بیشتر کارهای او را دنبال کنند و بعد از دی ماه دستگیر شده اند. افرادی هم در فضای مجازی فعال بودند و جرمی مرتکب شده اند و ممکن است منتسب به فرد یا جناحی باشد اما دلیل بر این نیست که انجام کار مجرمانه اش به آن جناح مربوط است و تا زمانی که این مسایل پایان نیابد در حد حدس و گمان است.

**صدور ١٢٠ کیفرخواست در تهران برای اغتشاشات اخیر
محسنی اژه ای با بیان اینکه ٢٤٦ نفر در حال حاضر بابت اغتشاشات اخیر بازداشت هستند ، گفت: البته در اغتشاشات اخیر برخی از این افراد ارتباط مستقیم نداشتند.
وی ادامه داد: در تهران ٤ نفر بازداشت هستند؛ ١٢٠ کیفرخواست در تهران صادر شد و در استان ها اتهامی که از ناحیه دادسرا اعلام شد، کیفرخواست صادر شد یا در حال صادر شدن است.

** درباره بازداشت شدگان کشف حجاب اخیر
معاون اول قوه قضاییه درباره وضعیت دختران جوانی که اخیرا بدلیل کشف حجاب بازداشت شده اند، گفت: افرادی بصورت تشکیلاتی و با دستور گرفتن از خارج، این کار را انجام داده اند و هدف شان صرفا بحث حجاب نیست که این افراد به تناسب جرم و تشکیلاتی بودن شان با آنان برخورد می شود ؛ اگر جرم این افراد ثابت شود برای خود و خانواده هایشان سخت می شود.
وی با بیان اینکه بیشتر این افراد مواد صنعتی زده بودند و فریب خوردند و از کارشان پشیمان هستند، گفت: این افراد طبیعی است نه قرارشان سنگین است و نه سخت گیری به آنان می شود؛ بویژه افرادی که جوان و مجرد هستند می خواهند ادامه تحصیل دهند و در آینده ممکن است با مشکل مواجه شوند.
محسنی اژه ای اضافه کرد: این افراد هم احساس می شود فریب خوردند و هم
با صرف مواد صنعتی دست به این اقدامات زدند که از خانواده ها می خواهیم مراقب فرزندانشان باشند.

** ٢ میلیارد و ٦٦٠ میلیون یورو مجموع بدهی بابک زنجانی
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه نه تنها همه بدهی مه آفرید امیرخسروی استیفا شد بلکه ٧٠٠ میلیارد تومان جزای نقدی هم از اموالش دریافت شد، درباره بدهی بابک زنجانی گفت: بابک زنجانی یک میلیارد و ٤٢٧ میلیون و ٥٠٠ هزار یورو باید بابت نفت به شرکت نفت می داد که نداد.
وی ادامه داد: یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو هم پولی بود که به او داده بودند تا به پیمانکاران پرداخت کند و او ٦٥٠ میلیارد یورو بابت حواله ای که کرده بود، پرداخت کرد. دکل در خارج از کشور ٧٩ میلیون و ٥٠٠ هزار دلار قیمت داشت که به شرکت نفت داد. ٦٠٠ و خورده ای میلیون یورو، نفت به شرکت خارجی فروخت طلبکار است و علیه خریدار طرح دعواست که باید دید به جایی می رسد یا نه.
اژه ای اضافه کرد: ١٦ هزار و ٥٤٠ میلیارد و ٧٥٣ میلیون ریال از اموال داخل کشور او شناسایی شده است؛ اما او دو ادعا دارد یکی اینکه همه اینها کل طلب من نمی شود و از طرفی این مدت پول من دستش مانده است.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تا کنون ٦ جلسه دادگاه برای پرونده دکل نفتی برگزار شد ، اظهارکرد: وقت پایان دادگاه را با توجه به میزان دفاع نمی شود، بیان کرد.

**آلودگی هوا
محسنی اژه ای درباره اینکه آیا دستگاه قضاییه در موضوعات آلودگی هوا ورود می کند یا نه، گفت: قوه قضاییه درباره آلودگی هوا و موضوعات تخصصی، نمی تواند از اول ورود کند و تا زمانی که گزارشات از مرجع رسمی تخصصی روشن نشود، قوه قضاییه نمی تواند برای برخورد با قضیه وارد شود.

**مردم در صورت ارائه گزارش فساد، حمایت می شوند
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره اینکه چه حمایتی از مردم برای ارایه گزارش های مردمی وجود دارد، گفت: در خود قانون پیش بینی شده از کسانی که می خواهند شهادت دهند یا خبری اعلام کنند، چگونه حمایت شوند.
وی افزود: مردم همچنان که در خیلی از مقاطع انقلاب حمایت کردند و با حضور و گزارش دهی شان بسیاری از ترورها خنثی شد؛ اکنون هم از این امر دریغ نکنند و نسبت به مردم و کشور خود احساس مسئولیت داشته باشند، البته، مردم « فحش دو قلو» یا نسبت ناروا به فردی که علیه او گزارش ارایه می کنند، ندهند تا اگر جرمی اثبات نشد، طرف در مقام توهین از آنان شکایت کند.

**رابطه قوه قضاییه و وزارت اطلاعات سرد نیست
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت اطلاعات پاسخ دادستان را درباره دو تابعیتی ها نمی دهد و آیا رابطه وزارت اطلاعات با دستگاه قضایی سرد است، گفت: وزارت اطلاعات همه جا ضابط قوه قضاییه نیست یک سری وظایفی دارد که در مقام ضابط باید زیر نظر قاضی باشد؛ در سایر موارد ممکن است وظایفی داشته باشد که زیر نظر قوه قضاییه نباشد.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه رابطه بین این قوه و وزارت اطلاعات سرد نیست، اظهارکرد: رابطه خوبی داریم؛ در طول سال استعلام های فراوانی داریم که وزارت اطلاعات جواب می دهد؛ اما بحث اختلافی برای دو تابعیتی ها وجود دارد که آیا افراد دو تابعیتی هستند یا نه و اینکه آیا شاغل هستند یا نه . درغیراینصورت محال می بینم که وزارت اطلاعات نخواهد جواب دادستان کل کشور را مبنی بر دو تابعیتی های این وزارتخانه بدهد.

**درباره احراز صلاحیت نشدن ٢٨ تن از وکلای کانون وکلا برای عضویت در هیات مدیره
سخنگوی قوه قضاییه دربار ردصلاحیت ٢٨ وکیل کانون وکلا برای عضویت در هیات مدیره این کانون، گفت: برای احراز صلاحیت نشدن، لازم نیست طرف جرم داشته باشد.
وی ادامه داد: برای هر فردی که می خواهد پستی داشته باشد، قانون مرجعی برای احراز صلاحیت در نظر گرفته است و اگر احراز صلاحیت نشد دلیل بر مجرم بودن او نیست.

**٢٣ هزار میلیارد تومان کف بودجه موردنیاز برای قوه قضاییه در سال ٩٧
سخنگوی قوه قضاییه درباره مشکلات بودجه ای دستگاه قضایی گفت: در برنامه ششم توسعه، بودجه قوه قضاییه هر سال ٢.٩ درصد منابع عمومی دولت مصوب شد که در لایحه دولت متاسفانه این مبلغ کمتر درنظر گرفته شد و ٢.٢ یا ٢.٦ درصد است.
وی ادامه داد: مبلغی هم در کمیسیون تلفیق اضافه شد که با این همه، هنوز با بودجه برنامه ششم توسعه برای قوه قضاییه فاصله داریم. بخشی از بودجه ما درآمد هزینه است یعنی اگر درآمد دریافت شد هزینه را می دهند درحالی که همین هم به قوه قضاییه پرداخت نمی شود که البته بخش عمده ای از آن در هفته های اخیر از خزانه پرداخت شد.
محسنی اژه ای با بیان اینکه گله مند نیستیم ، تصریح کرد: از دولت و مجلس تشکر هم می کنیم.
وی گفت: بیش از ٦٥٠ قاضی تا پایان امسال بازنشسته می شوند و منع قانونی برای جذب مجدد آنان وجود ندارد اما با توجه به اینکه مالیات حقوق های ١٠ میلیونی افزایش قابل توجهی یافته ، قضات می گویند با توجه به این موارد نمی توانیم در قوه قضاییه مجددا فعالیت کنیم و دستگاه قضایی دوباره با توجه به حجم پرونده ها با مشکل کمبود قاضی روبرو می شود.

** درباره تبرئه شدن سعید طوسی
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره صحت یا سقم خبر تبرئه شدن سعید طوسی ، این خبر را تاییدکرد و گفت: با توجه به نشستی که با دانشجویان در مشهد داشتم ، مفصل در این باره توضیح دادم.
وی درباره اینکه ، مصاحبه این فرد با یک رسانه بیگانه آیا حکمی دارد یا نه، اظهارکرد: راجع به مصاحبه با رسانه خارجی اطلاعی ندارم.

**گزارشاتی مبنی بر وجود دو تابعیتی ها در نهادها در دست پیگیری است
محسنی اژه ای دباره اظهارنظر یک نماینده مجلس مبنی بر وجود مدیر دو تابعیتی در دستگاه قضایی و امنیتی، گفت: این مطلب را دیدم و بلافاصله به دادستان کل کشور هم پیامک کردم و خواستم تا پیگیری کند؛ دادستانی کل کشور به دنبال این قضیه است.
سخنگوی دستگاه قضایی کشور با بیان اینکه قانون ما تابعیت مضاعف را نمی پذیرد و حق هیچ گونه کار دولتی و عمومی را ندارند، تصریح کرد: چنانچه کسی مدیر دوتابعیتی باشد، می توان اموال غیرمنقول او را به فروش رساند ، هزینه فروش را کسر کرد و مابقی را بازگرداند.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور به دنبال این قضیه است و مطمئنم برخی افراد پس از تذکر بازرسی یا دستگاه های دیگر برکنار شدند و اینکه اکنون فرد دو تابعیتی شاغلی وجود دارد یا نه، اطلاعی ندارم.
به گفته محسنی اژه ای، گزارشاتی رسیده و بازرسی و دادستانی هر دو این گزارشات را از طریق وزارت اطلاعات و غیر وزارت اطلاعات پیگیری می کند. گزارش شده بود در یک جایی ۶۳ نفر دو تابعیتی وجود دارد که بررسی و مشخص شد ۳ نفر دو تابعیتی هستند و در مورد ۶۰ نفر دیگر هم تحقیقات ادامه دارد.
وی اضافه کرد: درباره گرین کارت هم گزارشاتی با موضوع متفاوت وجود دارد که این هم پیگیری می شود.

**آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه
سخنگوی قوه قضاییه با تشریح آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک‌ سرمایه‌‌ و همچنین اینکه اخیرا لیستی از بدهکاران اعلام شده که نام یکی از مسئولان روزنامه قانون هم دیده می شود، گفت: از دو شرکت زیر مجموعه تخلفاتی اعلام شد.
اژه ای افزود: چهار‌نفر همان زمان اعلام این مطلب بازداشت شده بودند. از بازپرس شنیدیم که بدهکاران طلب وقت بیشتر برای برگرداندن بدهی های خود داشتند.
معاون اول قوه قضاییه درباره این مطلب اعلام شده از بانک ها که بدهکاران بدهی خود را نمی پردازند ، اظهارکرد: اگر بانکی می‌ گوید بدهکاران بدهی خود را نمی دهند خب بیایند و بگویند؛ از بانک‌ ها گلایه دارم چرا معوقه دارند و دنبال آن هم نیستند.

**ابهامی در نگهداری زندانیان وجود ندارد
سخنگوی قوه قضاییه درباره وجود برخی ابهامات در شیوه نگهداری زندانیان گفت: این حرف ها عمدتا از ناحیه ضد انقلاب و گاهی از ناحیه خود زندانی مطرح شده است.
وی ادامه داد: هیچ ابهامی وجود ندارد، تسهیلاتی برای زندانیان فراهم شده است و تا جایی که خبر دارم هیچ کجا این تسهیلات را به زندانیان نمی دهند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: این میزان مرخصی که ما به زندانیان می دهیم ، در سیستم‌های زندانبانی دیگر کشورها مشاهده نمی شود. همچنین زندانیان از إمکاناتی مانند آزادی مشروط و عفو برخوردارند.
محسنی اژه ای تصریح کرد: من از همه زندان های دنیا خبر ندارم اما آنقدری که خبر دارم هیچ کجا اینگونه نیست و باید انصاف را رعایت کرد؛ اگر هم تخلفی صورت گرفته و بی توجهی می شد باید این صحبت ها را می کردند اما وقتی برخورد می شود گفتن این حرف ها صحیح نیست.
به گفته وی، قانون وظایف را روشن کرده و در مواردی که ضرورت داشت، هیات های مختلفی از زندان ها بازدید کردند.

**آخرین وضعیت پرونده تعاونی مسکن منطقه ۱۸ شهرداری تهران
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده تعاونی مسکن منطقه ۱۸ شهرداری تهران گفت: بر اساس گفته سرپرست مجتمع قضایی که به این پرونده رسیدگی می کند، تعداد شاکی های این پرونده زیاد است و برخی از آنها هم عضو اصلی تعاونی نیستند و سهم اعضاء را خریداری کردند و تا دو هفته دیگر برای افراد متخلف این پرونده کیفرخواست صادر می شود.
وی در این باره توصیه کرد که افراد باید دقت کنند تا از چه کسانی و با چه شرایطی قرارداد امضاء می کنند تا هم برای خودشان و هم برای قوه قضاییه مشکلات کمتری بوجود آورند.

** مدیران اجرایی با استناد و دلیل صحبت کنند
حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در اظهارات خود به مافیا در خصوص خودرو اشاره کرده و حتی گفته است که زور رئیس جمهوری هم به آنها نمی رسد گفت: من معتقدم وقتی یک مدیر حرفی می زند، اولا مستند بگوید و ثانیا اگر تخلفاتی وجود دارد به مراکز ذیربط گزارش دهد.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: فکر نمی کنم که رئیس جمهوری هم این مساله را قبول داشته باشد که معاون وی چنین اظهاراتی را بیان کند و در این مورد بخصوص باید مشخص شود مسئول تایید این خودروها چه ارگانی می باشد و همچنین مسئول پلاک کردن این خودروها چه نهادی است و اگر مدرکی دال بر تخلف و جرم در این موارد وجود دارد را به قوه قضاییه گزارش دهند و تلاش می کنیم برخورد قانونی صورت گیرد.

** طبق قانون اساسی نهاد قضایی موازی در کشور نداریم
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا جرایم احتمالی در قوه قضاییه توسط نهاد دیگری رسیدگی نمی شود؟ گفت: برای رسیدگی به جرایم احتمالی در قوه قضاییه در تمام دنیا این گونه است که یک نهاد موازی قضایی دیگری وجود ندارد و برای رسیدگی به این جرایم در قانون اساسی پیش بینی های لازم انجام شده و در دستگاه قضایی نیز این ساختار وجود دارد که چه پرونده هایی به چه افرادی واگذار شود.
وی افزود: در قانون اساسی نیامده است که اگر علیه یک قاضی شکایت شود، دستگاه قضایی دیگری به آن رسیدگی کند.

** مجلس در مورد لایحه پالرمو تحقیق و تفحص می کند
محسنی اژه ای در مورد لایحه پالرمو گفت: باتوجه به اینکه در این لایحه موارد قضایی هم وجود داشت باید از قبل با قوه قضاییه هماهنگی های لازم انجام می شد ولی با این حال معاونت حقوقی قوه قضاییه با حضور در مجلس، نقطه نظرات خود را به نمایندگان ارایه کرد و اگر این مسایل در این لایحه لحاظ شود از نظر ما مشکلی ندارد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: به خاطر این که این قانون هنوز نهایی نشده است و ما اعتقاد داریم که مجلس از این که اطلاعاتی در اختیار برخی بیگانگان قرار گیرد، تفحص لازم را خواهند داشت تا این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
محسنی اژه ای در مورد پرونده بنیتا نیز گفت: این حکم تایید شده و برای طی مراحل اداری و اجرای احکام به مراجع ذی صلاح ارسال شده ولی زمان اجرای این حکم را نمی دانم.
وی در مورد پاداش های پایان خدمت برخی مدیران نیز گفت: بخشی از این مبلغ مربوط به مرخصی هایی است که آنها طلب دارند و اگر طبق ضوابط باشد، جرم نیست.
اجتمام** ۷۳۲۹ **۱۱۹۳**۱۵۶۹
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد و حسن حیدری ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 5652 بازدید

بازدید دیروز: 17432 بازدید

بازدید کل : 1720516 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر