چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸
 |  12/ بهمن/ 1396 - 12:38
  |   نظرات: بدون نظر
237 بازدید بازدید

کشف یک دستگاه فلزیاب در منطقه مرزی حصارچه خراسان شمالی


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی خراسان شمالی، کارکنان گروهان حصارچه پس از کسب اطلاعات در خصوص حمل دستگاه فلزیاب توسط پنج نفر از مرزنشینان در مناطق مرزی جهت جست وجوی اشیای عتیقه، کارکنان اطلاعات گروهان با همکاری پاسگاه مرزی آیرقایه وارد عمل شدند و چتر اطلاعاتی خود را به منظور شناسایی افراد مظنون گسترش دادند.
در ادامه این مأموریت، مرزبانان خراسان شمالی موفق به ردگیری دقیق افراد مظنون شدند و با ایجاد ایست و بازرسی در مسیر تردد آنان، خودرو مظنون متوقف و در بازرسی از آن تعداد یک دستگاه فلزیاب پیشرفته همراه با وسایل حفاری کشف که همراه با متهمان به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
حصارچه، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی است.
شهرستان مرزی راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده که بیشتر ساکنان آن را ترکمنان تشکیل می دهند.
بر اساس پژوهش‌های مقدماتی باستان‌شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پیش از تاریخ، هزاره سوم پیش از میلاد مسکونی‌بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه‌ای داشته‌ است. وجود محوطه‌های استقراری پیش از تاریخ در حوضه رود غلامان و تپه‌های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.
قدیمی‌ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی بایرقلعه و تپه‌مجاورسفید‌ باقی‌مانده‌است. با توجه به شواهد باستان‌شناسی تپه‌بایرقلعه بخش کوچکی از یک استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه‌اسلامی یعنی قرن پنجم هجری قمری تا به امروز بوده‌ است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*



لینک منبع


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آمار بازدید:

بازدید امروز: 15334 بازدید

بازدید دیروز: 16919 بازدید

بازدید کل : 1837952 بازدید

افراد آنلاین: 3 نفر